Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Temmuz '14

 
Kategori
Dil Eğitimi
Okunma Sayısı
82
 

Türkçe'de anlam anlatım

Türkçe'de anlam anlatım
 

Şiir Öğretilebilir mi? söyleşisi, Arguvanlılar Derneği, Bostancı 7 Kasım 2013 (Kapak arkası)


TÜRKÇEYE KAYNAKLIK EDECEK HER DÜZEYDEKİ KİŞİ İÇİN BAŞVURU KİTABI YAKINDA ÇIKIYOR

****************************************


TÜRKÇEDE 
ANLAM ANLATIM
 
*********************************************

TÜRKAY KORKMAZ
*********************************************

PARAGRAF

TÜMCE

SÖZCÜK

SÖZDİZİMİ

BELİRTME ÖBEKLERİ

ÇÖZÜMLEME

YAZIM
NOKTALAMA


SES


SÖZ SANATLARI

YAZIN TÜRLERİ
 
***********************************************

ÖNSÖZ

 

Türkçe eğitimde, bireyin “anlama” yeteneğini geliştirerek ona “anlatma” becerisi kazandırmak temel amaç olmalıdır. Bu, kurallar yargılar öğreten ezbercilik yöntemi yerine, kişisel kanılarla bakan, yeni yargılara varmayı öğreten ve bunları davranışa dönüştüren yöntemlerle sağlanabilir.

Her kişi kendi diliyle düşünür; olayları, sorunları yine kendi diliyle açıklayabilir. Bu gerçek, insan doğasının bir zorunluluğudur. Bunun için Türkçenin başarıyla kullanıldığı, kişinin dil yeteneğini geliştiren Türkçe metinler seçilmeli. Metinden yola çıkıldığında birey “anlama” yeteneğini geliştirirken “anlatma” becerisini de kazanmış olur. Bu metinler, kişinin kendine özgü yargılara varmasını sağlar.

Bu nedenle, Türkçe eğitimin temel aracı metin olmalıdır. Metinleri seçerken, metinlerin dil, anlatım, toplumsal ve kültürel yönlerden uygunluğuna özen gösterilmelidir. Çünkü, bu özellikleri içeren metinlerle bilgilerimiz davranışa dönüşür, öğrenme gerçekleşir.

Birey, düşündüğünü, gözlediğini, yaşadığını sözlü ve yazılı anlatımla yaşama geçirir. Sözlü ya da yazılı anlatım, kişinin anadilini kullanarak tümce kurmasını, bir başkası konuşurken dinlemesini, metni okurken noktalama işaretlerine uyarak vurgulama ve tonlamaya özen göstermesini kavratır.

Metinden yola çıkılarak yapılacak Türkçe eğitiminde “anlama” yeteneği ve “anlatma” becerisi iç içe bir uygulamayla ezber bilgi olmaktan çıkarılıp davranışa dönüştürülebilir. Bunu sağlamak için, “ dinleme, konuşma, okuma, yazma” etkinlikleri birbirini tamamlamalı.

Türkçede Anlam Anlatım Türkçe düşünmeyi sağlamak için metni temel araç olarak ele alıp dilimizdeki anlam ayrıntılarına inerken tümevarım, tümdengelim yöntemlerini yerine göre öne çıkardı.

Türkçede Anlam Anlatım Türkçeyi doğru kullanmada ilgilenenlere kaynaklık edeceğini düşünüyorum.

Saygılarımla...


T.K

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 1064
Toplam yorum
: 308
Toplam mesaj
: 19
Ort. okunma sayısı
: 713
Kayıt tarihi
: 24.03.12
 
 

Türkay KORKMAZ, umuda yolculuğu ertelemez. Mermeri delenin damlanın sürekliliği olduğunu bilir. Y..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster