Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Ağustos '17

 
Kategori
Dilbilim
 

Türkçe Eğitim Merkezi Müdürü İlhan Erdem

Türkçe Eğitim Merkezi Müdürü İlhan Erdem
 

Doç. Dr. İlhan Erdem


Öncelikle bize kendinizi tanıtır mısınız?
 
İlhan Erdem Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliğinde doçent olarak görev yapıyorum Malatyalıyım 1970 Malatya doğumluyum. Üniversiteyi Balıkesir Üniversitesi Necati bey üniversitesinde okudum. 1992 yılında üniversiten mezun olduktan sonra Malatya Hekimhan da öğretmenliğe başladım. Öğretmenlik yaptıktan sonra 1996 yılından İnönü Üniversitesinde araştırma görevlisi olarak başladım. şuan doçent olarak görevimize devam ediyorum. Eğitim Fakültesi Türkçe öğretmenliğinde çalışıyorum. Aynı zamanda İnönü Üniversitesi TÖMER’in Müdürlüğünü de yürütmekteyim. TÖMER’in uzun şekli Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi yabancı uyruklulara Türkçe öğreten bir kurumuz.
 
Doç. Dr. İlhan Erdem, TÖMER Merkezinin Yabancı Öğrencilere Türkçeyi öğretmek olduğunu belirterek şunları söyledi:
 
"Biz akademik olarak baktığımız zaman dil öğretimi aynı zamanda kültür öğretimi aktarımı diyoruz. Bir toplumun dilini öğreneceğiniz zaman onun kültürünü de öğrenmemiz lazım. Çünkü dil kültür etkileşimi tamamlayıcı temel unsurdur. O olmadan ötekinin tamamlanması doğru değildir. Dolayısıyla biz dil eğitimini yaparken aynı zamanda kültürümüzü de tanıtmaya sosyal ve kültürel etkinlik yapmaya gayret gösteriyoruz. Türk dili dünya dili diye bir etkinlik yapıyoruz. Gayemiz Türkçe öğretmektir."
 
Erdem, TÖMER Merkezinin temel görevlerine de değinerek konuşmasına şöyle devam etti:
 
"Avrupa Birliği diyor ki bana herhangi bir şekilde başvuran bir insan AB ülkeleri içerisinde hem de Avrupa dışında bana vatandaşlık, iş ve gezmek için başvurduğu zaman ben onun dil yeterliliğini bilmek istiyorum. Hangi dili hangi seviyede bildiğini bilmek istiyorum. Hatta şu anda mesela Avrupa da ikinci bir dil değil çok dilli yani Avrupa da bir işe başvurduğun zaman artık İngilizce, Fransızca yeterli değil Hintçe biliyor musun? Rusça biliyor musun? yani sürekli standartları yükseltme kaygısı var. Avrupa dil pasaportunda aynı bizim pasaporttaki bilgiler gibi sizin dil bilgileriniz var. Buna göre size, talebinize göre cevap veriyor. İşte bizim şu anda İnönü TÖMER ve Türkiye'nin genelinde TÖMER’lerin kullanıldığı dil standartları bu Avrupa dil pasaportundan gelen standartlardır. Bunlar a,b,c diye gruplandırıyor. Türkiye c1 seviyesi ehliyetini verebiliyor. C2 seviyesindeki ehliyeti Avrupa verebiliyor. Bunu Türkiye içinde veremeyiz. Avrupa dil pasaportu dil bilgisinden bağımsız eğitim veriyor. Türkiye de ise yabancı dil öğretiminde dil bilgisi ağırlıkta yani çelişkiyi görebiliyor musunuz?"
 
İlhan,  Türkiye’de yabancı dil öğrenimi ciddi bir sorun olduğuna değinerek,
 
 "Biz, dil öğretimini birkaç başlık altında veriyoruz. Birincisi herkesin kullandığı bir anadili vardır. Bu anadilini nasıl öğreniyor nasıl geliştiriyor okul hayatında bu ana dili Türkçe olduğu için bunu nasıl geliştiriyor öğretimi nasıl oluyor. Birde yabancı dil öğrenmenin ayrı bir boyutu var malumunuz Türkiye’de yabancı dil öğrenimi ciddi bir sorun biz öğrenemiyoruz mesela çok basit bir örnek biz de Suriyeli öğrenciler var. Suriye’nin konumu malum bir savaş halinde gelen Suriyeli öğrencilerin pek çoğu İngilizceyi çok güzel konuşuyor. Nerede öğrendiniz diye sorulduğunda okullarımız da öğretiliyor dediler. Biz okullarımızda yabancı bir dili de öğretemiyoruz. Kendi ana dilimizi de öğretemiyoruz ki bundan bir ay önce yaklaşık olarak PİSA sonuçları açıklandı. Okuduğunu anlamada çok  geriyiz. 58. sıralardayız. Buda ana dilimizi rahat konuşamadığımız hem de yabancı bir dili kavrayamadığımızı gösteriyor" ifadelerini kullandı.
 
İlhan, TÖMER’in kurs değil okul olduğunu kaydederek, şunları söyledi:
 
"Biz kurum olarak TÖMER becerilerine göre öğrencilerimizi yetiştiriyoruz ve her dil becerisine göre yani kurum ismine göre transkript veriyoruz. Dolayısıyla bir kurs değildir. Kurs diye algılanmaması gerekiyor. Yabancılara Türkçe eğitimi bir kurstan ziyade bir yüksekokul gibi bir eğitim öğretim ortamı akademik bir ortamdır. Öğrencilere Türkçe'yi öğrettikten sonra bu öğrencileri fakültelere bölümlere gönderiyoruz.  Sağlık bilimlerinde, tıp fakültesinde, hukukta ve iletişim de her fakültede bizim öğrencilerimiz var. Akademik hayatlarına devam edecek bir İngilizce Türkçe öğretiyoruz. Valiliğin ve belediyenin açıp Türkçe öğrettikleri yer birer kurstur. Çarşıda pazarda ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde eğitim verilen yerler kurstur. Biz TÖMER olarak bize gelen öğrencilere akademik başarılarını kazanmak için bir dil eğitimi veriyoruz."
 
Öğrencilerin kültür sanat dergilerine ilgi duymamasının sebebi nedir?

"Eğitim anlayışımızı bu anlamda değerlendirmemiz gerekiyor. Bizim eğitim sistemimizde bunlara yönelik ciddi bir sorun var. Sorun şu biz okumuyoruz okuduğumuzu anlamada sıkıntı çekiyoruz. Bunun bazı sebepleri var bence birinci sebep sınav sitemi bizde test sistemi mantığı var yani testte hazır bilgiler size sunuluyor testlerde sizde hazır bilgiler vermek zorundasınız bu analitik düşünmeyi düşünerek öğrenmeyi olumsuz etkileyen bir süreç" diye konuştu. 

 
Toplam blog
: 3
: 291
Kayıt tarihi
: 22.08.17
 
 

01.01.1994 Doğumluyum. İnönü Üniversitesinde Gazetecilik bölümü okumaktayım.  ..