- Kategori
- Dil Eğitimi
Türkçe matematiksel anlatımlı bir dildir
Yapıtlarımdan
Türkçede anlatım birimleri
iç içe
gelişir.
Metin
tüm anlatım birimlerini kapsar.
Metin
en büyük kümedir.
Bu bakımdan Türkçe matematiksel anlatımlı bir dildir.
Matematikte kümeler konusu işlenirken
A ) B, A kümesi kapsar B kümesini;
B ( A, B kümesi alt kümesidir A’nın
açıklaması Türkçe için de geçerlidir.
Örneğin,
metin ( bölümce ( tümce ( sözcük
sıralaması bir önceki sonrakini kapsar anlamındadır.
Bu adlandırmayı tersinden okursak
sözcük tümceyi, tümce bölümceyi, bölümcelerin metni
oluşturduğunu anlarız.
Bu durum matematik ile Türkçe ilişkisini göstermektedir.
Matematik Türkçe ilişkisini başka örneklerle çoğaltabiliriz.
Örneğin,
“üç yüz”
niteleme öbeğinde yer alan
"önad tamlaması" dır.
Bu öbek (3.100 = 300) bir çarpma işlemidir.
Bu örneği tersinden okursak,
“yüz üç”
niteleme öbeğinde yer alan
"sayı öbeği" dir.
Bu öbeğin de
(100+3 = 103)
bir toplama işlemi
olduğu görülmektedir.
Türkçenin matematiksel anlatımını tümce bilgisinde de görüyoruz.
Örneğin,
“ Oya işini başarıyor."
Bu tümcede yargı gerçekleşmiş, olumlu tümce.
“Oya işini başaramıyor değil.”
Tümce
biçimce olumsuz anlamca olumlu,
sonuç olumlu,
yani
başarıyor
anlamında.
Bu tümcede iki olumsuz öğe
(başaramıyor, değil)
olduğu için yargı olumlu oluyor.
Bu matematikte
(-.- = +)
olduğu gibi.
Örneğimizi şöyle yazarsak,
“Oya başarıyor değil.”
tümcesi
olumsuzluk bildirir.
Yani,
“başaramıyor”
anlamını içermektedir.
Bunun böyle olması tümcede
bir olumlu (başarıyor),
bir de olumsuz (değil)
yargısının bulunmasıdır.
Matematikte
(+.- = -)
olduğu gibi.
Evet, Türkçe matematiksel anlatımlı bir dildir, yargısına bilmem siz ne dersiniz!?