Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Ağustos '07

 
Kategori
Dilbilim
 

Türkçe mi konuşuyorsunuz?

Türkçe mi konuşuyorsunuz?
 

Kullandığımız bir çok sözcüğün Türkçe karşılığını biliyor muyuz?
Bilsek de kullanıyor muyuz?

Blog/ günlük belge/ vesika yazın/ edebilyat ekin /kültür ürün/ mahsul üretim/ istihsal yaşam/hayat

Sorun/ mesele, problem küme/ grup, lig uygulama/ tatbik sakınca/ mahzur özel/ hususi sevi/ aşk

Güvence/ teminat anakent/ metrapol anapara/ sermaye küresel/ global sunucu/ spiker

Olanak/ imkan anlam/ mana yenilgi/ mağlubiyet savunmak/ müdafaa etmek ulus/ millet

Abartmak/ mübalağa etmek deprem/ zelzele mutlu/ mesut önlem/ tedbir konu/ mevzu

Durum/ vaziyet sözleşme/ mukavele atamak/ tayin etmek boyunbağı/ kravat güç/ zor

Onaylamak/ tasdik etmek devinmek/ hareket etmek kıyı/ sahil eski/ köhne gidermek/ izale etmek

Onarmak/ tamir etmek sözcük/ kelime doğru/ dürüst...

ÜÇ DİL

En azından üç dil bileceksin
En azından üç dilde düşünüp, rüya göreceksin.
En azından üç dil.
Birisi anadilin:

Elin ayağın kadar senin
Anasütü gibi tatlı
Anasütü gibi bedava
Ninniler, masallar da caba...
Ötekiler yedi kat yabancı.
Her kelime aslan ağzında

Her kelimeyi bir bir dişinle, tırnağınla
Kök sökercesine söküp çıkartacaksın.
Her kelimede bir tuğla boyu yükselecek,
Her kelimede bir kat daha artacaksın.

En azından üç dil bileceksin!
En azından üç dilde:
"Canımın içi" demesini
"Canım ağzıma geldi." demesini,
"Kırmızı gülün alı var." demesini,
"Nerden inceldiyse ordan kopsun!" demesini,
"Atın ölümü arpadan olsun!" demesini,
"Keçiyi yardan uçuran bir tutam ottur." demesini,
"İnsanın insanı sömürmesi, rezilliğin dik alası!" demesini.

Ne demesi be!
Gümbür gümbür "Gümbürdemesini" becereceksin.

Bedri Rahmi Eyüboğlu

 
Toplam blog
: 45
: 9373
Kayıt tarihi
: 06.08.07
 
 

Fark ettim ki; çok okudum, çok araştırdım, çok gezdim, çok öğrendim ama az yazdım. Bir baktım ki,..