Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Ekim '16

 
Kategori
Dil Eğitimi
Okunma Sayısı
100
 

Türkçede anlama anlatma

Türkçe öğretimi, anlama yeteneğini geliştirip anlatma becerisini kazandırmayı amaçlar. Bu, yazınsal ve öğretici nitelikli metinlerle gerçekleştirilir. Bu metinler Türkçe öğretimin temel araçlarıdır. 
 
Anadilin akıcılığı, yalınlığı, deyimleme, değişmece gücü ile donatılan, duygu ve düşünce zenginliğinin yansıtıldığı metinler öğrencilere yaşantı zenginliği yanında dengeli, sağlıklı kişilik de kazandırır . 
 
Anadili öğretimi:
 
Alıcı dilsel etkinlik olan anlama ( dinleme, okuma )
 
ile
 
Verici dilsel etkinlik olan anlatma ( konuşma, yazma )
 
gibi becerileri geliştirmeye dönüktür. 
 
Bu etkinliklerin bütünü Türkçe öğretiminin beceri ve alışkanlıklar dersi olduğunu gösterir. 
 
“Anadili öğretimi bilim değil, sanat gibi öğrenilmelidir. “ 1 diyen dilci Doğan Aksan beceriye öncelik tanımaktadır. Bir başka deyişle anadili öğretiminin sanat öğretiminde olduğu gibi ele alınması gerekmektedir demek istiyor. 
 
Bu nedenle, anadili bilgi alarak değil, yaparak, uygulayarak öğrenilir.
 
Türkçe öğretimde anlama yeteneği ile anlatma becerisini kazandırma şu etkinliklere dayanmaktadır:
 
1 . Alıcı dilsel etkinlik ( anlama )
a . Dinleme 
b . Okuma 
 
2 .Verici dilsel etkinlik (anlatma )
a . Konuşma
b . Yazma
Şahin ÖZŞAHİN bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Anlama ve anlatma konusunda yaşadığımız sorunlar benim en çok ilgi duyduğum toplumsal sorunlardan biridir. Yazınızı ilgiyle okudum ama neden bizim eğitim sistemimizin bu kadar başarısız olduğunun ip uçlarını göremedim. Örneğin her 2 yılda bir yapılan PISA sınavlarında Türk öğrencilerinin "anlama, kavrama ve sorun çözme kabiliyetleri" açısından dünya sonuncusu olduğu ortaya çıkıyor. Benim şahsi kanaatim biz eğitimde "anlama" konusuna yeterince önem vermiyor daha çok "anlatma" konusuna odaklanıyoruz. Sevgi ve selamlarımla

Matilla 
 26.10.2016 12:20
Cevap :
Sevgili Dost, Öncelikle ilginize teşekkür ederim.Toplumsal bir sorunumuz olarak, "anlama,anlatma" duruyor.Kitaba yakın toplumlar bu konularda başarılı.Bu işin gerçeği kitapla tanışmak, okuduğunu anlamak, söz ve yazıyla anlatmak. Okul öncesinden başlayan bir süreçle başarılabilir bu sorun.Bu gelişmemiş toplumların bir çıkmazı olarak duruyor.Çocuklara Türkçe ağırlıklı metinlerle eğitim vermeliyiz.Gereksiz ezber bilgilerden kaçınarak metinle karşılaştırmalıyız bireyi. Kitapla alınan yolla sorun çözülecektir.Bireyin anlamadığı, anlatımı dilinden uzak yabancı olan metinlerin yerine Türkçe metinleri sunmalıyız.Başka çözüm yok. saygılar sunarım.   26.10.2016 19:55
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 1064
Toplam yorum
: 308
Toplam mesaj
: 19
Ort. okunma sayısı
: 702
Kayıt tarihi
: 24.03.12
 
 

Türkay KORKMAZ, umuda yolculuğu ertelemez. Mermeri delenin damlanın sürekliliği olduğunu bilir. Y..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster