- Kategori
- Dil Eğitimi
Türkçede anlama anlatma
Türkçe öğretimi, anlama yeteneğini geliştirip anlatma becerisini kazandırmayı amaçlar. Bu, yazınsal ve öğretici nitelikli metinlerle gerçekleştirilir. Bu metinler Türkçe öğretimin temel araçlarıdır.
Anadilin akıcılığı, yalınlığı, deyimleme, değişmece gücü ile donatılan, duygu ve düşünce zenginliğinin yansıtıldığı metinler öğrencilere yaşantı zenginliği yanında dengeli, sağlıklı kişilik de kazandırır .
Anadili öğretimi:
Alıcı dilsel etkinlik olan anlama ( dinleme, okuma )
ile
Verici dilsel etkinlik olan anlatma ( konuşma, yazma )
gibi becerileri geliştirmeye dönüktür.
Bu etkinliklerin bütünü Türkçe öğretiminin beceri ve alışkanlıklar dersi olduğunu gösterir.
“Anadili öğretimi bilim değil, sanat gibi öğrenilmelidir. “ 1 diyen dilci Doğan Aksan beceriye öncelik tanımaktadır. Bir başka deyişle anadili öğretiminin sanat öğretiminde olduğu gibi ele alınması gerekmektedir demek istiyor.
Bu nedenle, anadili bilgi alarak değil, yaparak, uygulayarak öğrenilir.
Türkçe öğretimde anlama yeteneği ile anlatma becerisini kazandırma şu etkinliklere dayanmaktadır:
1 . Alıcı dilsel etkinlik ( anlama )
a . Dinleme
b . Okuma
2 .Verici dilsel etkinlik (anlatma )
a . Konuşma
b . Yazma