Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Haziran '09

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Türkenglish

Türkenglish
 

Carolina Tiyatro Binasi - Durham, NC


80’li yılların sonunda hala ODTÜ’ye devam ederken aramızda Türkçe içine İngilizce katıştırıp konuşanlar vardı. Ne de olsa okulda İngilizce ders veriliyordu ve profesörlere soru sorarken bile Türkçe sormak yadırganıyordu. 

Kendi ülkemde, okulda Türkçe konuşmanın kısıtlandığı bir ortamdan çıkıp, özel hayatta da bunu sürdürmek bana hep abes gelmişti. Arkadaşlarım Türkenglish konuşa bile ben mümkün olduğunca Türkçe konuşmayı tercih ederdim. Ancak bildiğimi bir yığın öğrenci vardı ki Türkenglish konuşurlardı ve bu onlar için bir övünç kaynağıydı – Herkesten farklı olduklarını bu şekilde kanıtlıyorlardı. 

Farklılık yarattığını sanma olgusu şimdi her kesimde kol geziyor. İster istemez “Türkçe’ye kıran mı girdi? Çok mu yetersiz de İngilizceyle karışık konuşmak gerekli?” gibi sorular soruyorum. Bir yandan da görüyorum ki başka toplumlarda da böylesi sorunlar söz konusu olabiliyor. 

Şu anda ABD’de yaşıyorum ve etrafımda gördüğüm Latin kökenli kişiler İspanyolca’yı İngilizce ile karışık konuşuyorlar. Bunun adı da Spanglish! 

Güzelim bir dilin içine yabancı dillerden kelime koymak ve dili soysuzlaştırmak ne tür bir mantıktır? Buna cevabım yok. 

Ancak oturup düşündüğümde Latin halkla Türk halkı arasında bir benzerlik görmeden edemiyorum. Latinler eğlenceyi çok severler. Dünya ters yöne dönmeye başlasa da Latinler içkilerini içip dans etmeyi şart bilirler. Bu arada adaletsizliği, fakirliği, küresel ısınmayı, politikayı ve daha bunun gibi başka bir çok dengesizliği ve kötüye gidişi görmezten gelmeyi yaşam biçimi edinmişlerdir. Latinleri çok severim, lütfen beni yanlış anlamayın. Yaşam biçimleri onları ilgilendirir. Ben sadece Türklerle Latinler arasında kendimce ortaya çıkardığım bir paralellikten söz ediyorum. Sonra Latinler de Türkler gibi yüksek tondan konuşurlar, adeta bağırırlar. Güzel giyinmeyi, sokakta boy göstermeyi, markalardan bahsetmeyi ve Amerika’ya olan hayranlıklarını dile getirmeyi aksatmazlar. Televizyon programlarını seyretseniz, Türk televizyonu seyrettiğinizi sanabilirsiniz. Tartışmalarda herkes bir ağızdan ve yüksek sesle konuşur. Eğlence programlarında kadınlar kilolarca makyajla çıkarlar, hele kıyafetlerindeki dekolte ve marka ve renk ve cümbüşü doludur… Tam görülesi şeydir. Ha bir de unutmadan… Bütün bunlara ek olarak Latinlere kendi dillerini İngilizceyle karıştırıp konuşmak hiç mi hiç beis gelmez! 

Ne dersiniz? Sizce de Latin halkla Türk halkı arasında bir çeşit benzerlik var mı? Türkenglish ve Spanglish tanısıyla başlayalım mı?.. 

 
Toplam blog
: 41
: 2564
Kayıt tarihi
: 25.03.09
 
 

Gündeliğin akışını, yaşanmışı, gezilip görülmüşü veya okunmuşu paylaşmak istiyorum. Eleştirilerin..