Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Necip Köni - Adana / TR

http://blog.milliyet.com.tr/necipkoni

22 Ağustos '07

 
Kategori
Otomobil
 

Türkiye' de üretilen ilk Türk otomobilleri...

Türkiye' de üretilen ilk Türk otomobilleri...
 

Sevgili BLOG Arkadaşlarıma.....MERHABALAR...!

Bu yazımda da sizlere (Bilenler + Bilmeyenler) gene ANSİKLOPEDİK bir bilgi vermeyi düşündüm... Yanlış anlamayınız lütfen, yaahuu biz bunları biliyorduk diyenlerde içinizden mutlaka çıkabilir, fakat bunun yanında bu konulara yabancı ve hiç bilmeyenlerde olabilir...

Bendeniz bir kitap çalışması yaptığımdan dolayı bazı bilgi ve notlarımı sizinle buaralarda paylaşmak istedim. Aslında buna benzer çok değerli ve nostaljik (tarihsel) bilgi ve notlarımda elimde hazır, yeterki sizler bunları fırsat bulup, keşke okuyabilseniz diye düşünürüm doğrusu..!

Benim şahsi fikrim, müsaadelerinizle burada açıklama ihtiyacını hissettim... İnanın sevgili arkadaşlarım zaman o kadar çabuk akıp gidiyor ki, geriye dönüp baktığınızda " TÜÜHH, KEŞKE, VAAY BEE " gibi pişmanlık kelimelerini kullanmamamız için mutlaka zamanımızı boş şeylerden çok, dolu dolu eğitimli ve bilgili geçirmemizde, hem kendimize, hem ailemize ve de memleketimize büyük fayda ve yararlar sağlarız diye düşünürüm...! Bilmem buna katılırmısınız..? Elbetde katılanlarınızın olacağı gibi, katılmayanlarınızda olabilir aranızdan...! Hepinizede saygı duyarım bu konuda...

Ben TÜRKİYE şarlarında, orta yaş grupları içinde (YAŞIM=57 - Ekim ayında 58'e gireceğim) bu tip bilgilerin daha çok gençler için AKTUEL bir bilgi olacağını, bizim kuşaklar içinde NOSTALJİK bir bilgi olacağını düşündüm ve yayına alınabimesi içinde sevgili EDİTÖRLERİMİZE buradan ilgi ve alakaları içinde şimdiden ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM..!

(*NOT* Aşağıdaki BİLGİ mahiyetindeki yazı, kitap notlarımdan yapıştırılmıştır...! Bilgilerinize sunulur....!

TÜRKİYE'de ÜRETİLEN İLK TÜRK OTOMOBİLLERİ
(ANADOL YIL-1966) (MURAT-124 YIL-1970) (RENAULT-12 YIL-1972)

Anadol, Türkiye'de toplu olarak üretilen ilk otomobil markasıdır. İlk Türk üretimi otomobil ise 1960'da TCDD tarafından yalnızca beş tane üretilen "Devrim" adı verilen örnek otomobildir.Vehbi Koç tarafından kurulan Otosan tarafından 1966-1986 yılları arasında İstanbul'daki fabrikada üretilmiştir. Fabrika 1986'dan sonra Ford Taunus üretimi için kullanılmıştır.Anadol'un ilk modelleri İngiliz Reliant/Ogle tarafından tasarlanmıştır. Bütün modellerinde kaportası cam elyafı ve polyesterden yapılan Anadol'da motor olarak da Ford motorları kullanılmıştır. İlk kullanılan motor, Ford'un Anglia modelinin 1198 cc'lik motorudur.Anadol adı, açılan isim yarışması sonucunda finale kalan; Anadolu, Anadol ve Koç arasından seçilmiştir.Az sayıda kalan örnekleri , günümüzde genellikle ortadan kesilerek kamyonet yapılmış biçimleri ile adını aldığı Anadolu'nun küçük şehirlerinde halen kullanılmaktadır.

MURAT-124, Türkiye’de 1971-1977 arasında 134 bin 867 Murat 124 üretildi. Tofaş’ın Kartal, Doğan, Şahin’leri üretmeye başladığı 1977’de, Murat 131 (Serçe) ile birlikte 124’ün de üretimi durduruldu. 2002’deki ÖTV (Özel Tüketim Vergisi) indirimi Murat’ın sonu oldu. ÖTV indirimi yasasına göre, 20 yaşını doldurmuş araçlar, yeni bir araç alırken 4 bin YTL’ye varan indirim sağlıyordu. Bundan yararlanmak isteyenler, 300-400 YTL’ye satılan Murat’lara koştu. Hurdaya ayrılan araçlar, kilosu 150 kuruştan önce hurdalıklara, sonra da demir fabrikalarına eritilmeye gitti.

Renault 12 Kırk yıla yakın bir süredir üretim bantlarında bulunuyor. ’68 yılının kasım ayında vizyona çıktığı Paris Otomobil Fuarı’dan bugüne 21 ayrı ülkede üretim lisansı alındı. Renault 12 firma içinde 117 kod ismiyle anılıyordu. ’65 yılında Renault 8 ve Renault 16 arasındaki boşluğu dolduracak yeni bir model yaratılması adına ortaya atıldı. Fransız kurmayların mühendislerinden istekleri çok netti: Maliyeti ekonomik, fazla maliyetli olmayan, iç mekanı geniş, bagajı bulunan ve küçük motor taşıyan bir otomobil yaratın! Arjantin, Brezilya, Kolobiya, Türkiye, Romanya gibi ülkeler Fransa’dan sonra üretimi üstlendiler. ‘70’li yılların sonunda Renault 18 nedeniyle bantlara veda etmek zorunda kaldı. Unutmadan, son Renault 12 üretimini Türkiye gerçekleştirdi. Dacia ise hala pikap pazarında bu otomobille satış kavgası veriyor.

*KAYNAK* NECİP KÖNİ - ARŞİVİ

 
Toplam blog
: 298
: 8548
Kayıt tarihi
: 07.06.07
 
 

Necip KÖNİ - İnşaat Mühendisi olup, güzel sanatlar onun bir hobisidir. Resim yapmak (karakalem çalış..