Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Ocak '07

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
 

Türkiye'de kadınların ve gençlerin en hızlı yükseldiği sektörler

Türkiye'de kadınların ve gençlerin en hızlı yükseldiği sektörler
 

İNSAN KAYNAKLARINDA DEĞİŞİM

POWER dergisinin yaptığı bir araştırmada Türkiye’deki şirketlerde insan kaynaklarında yaşanan köklü değişim ele alındı ve iş dünyasında kadınların ve gençlerin yükselme şansının en fazla olduğu sektörler ve şirketler araştırıldı.

Araştırmada Türkiye’nin 40 farklı sektördeki en büyük 250 şirketi ele alındı ve bu şirketlerde yönetici kademelerinde yer alan kişilerin cinsiyet ve yaş dağılımları incelendi. Araştırmanın bazı çarpıcı sonuçları vardı, sizin için derliyorum:

Araştırmada yer alan Türkiye’nin önde gelen holdinglerinde kadın yönetici oranı sadece yüzde 20’lerde kalıyor. Sektörler bazında incelendiğinde de holdinglerin kadın yönetici yoğunluğu bakımından 40 sektör arasında 25. sırada yer aldığı görülüyor.

REKLAMCILIK, EN DİŞİ SEKTÖR!

Kadınlara en fazla yükselme şansı tanıyan sektör yüzde 58.28 ile reklamcılık sektörü. Kadın yöneticilerin çoğunlukta olduğu listenin başındaki şirketler en çok reklamcılık sektöründe faaliyet gösteriyor. Ixir Online Perakende Hizmetleri Pazarlama ve Ürün Geliştirme Müdürü Elif Gür’e göre, reklamcılık sektörü yaratıcılık ve organizasyon gerektiren bir sektör olduğu için kadınların ve gençlerin bu sektörde yoğunlaşması oldukça doğal. Ayrıca Gür’e göre, reklamcılık kendini yeni yeni kanıtlayan bir sektör olduğu için erkekler bu sektöre girmeye isteksiz duruyorlar.

Kadın yöneticilerinin oranının yüksekliğinde ikinci sırada yüzde 56.2 ile Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı şirketleri bulunuyor. Listede üçüncü sırada yüzde 53.7 kadın yönetici oranıyla havayolları, dördüncü sırada da yüzde 49.23 ile leasing yer alıyor. Pazarlama sektörü ise yüzde 45.9 ile beşinci sırada.

Kadınların ağırlıkta olarak yönetici olarak çalıştığı bir diğer sektör yüzde 41.6 ile faktoring. Aracı kurumlardaki kadın yönetici oranı da yüzde 41.65.

FİNANSTA DA KADINLAR DAHA RAHAT YÜKSELİYOR

Listeye bakıldığında finans sektöründe kadın yönetici yoğunluğu göze çarpıyor. Kadınlar niçin finansta rahatlıkla yükseliyor? Bu sorunun cevabını Finans sektöründe üst yönetime yükselmiş olan başarılı bir kadın, Global Menkul Değerler Yurtdışı ve Trading Direktörü İmregül Gencer şöyle veriyor: "Türkiye'de popüler mesleklerin başında gelen, gelir düzeyi yüksek ve iyi bir kariyer yapmaya olanak sağlayan bu sektörde, kadınların yükselme şansını rahatlıkla yakalayabildiklerini düşünüyorum. Evet, genel olarak finansta gözlemlediğim, diğer sektörlere oranla daha ağırlıklı bir çalışan kadın nüfusun olduğu. Özellikle sermaye piyasalarında çalışan grubun içinde kadınların daha da fazla olduğunu görüyorum. Dolayısıyla bu sektörde kadınların yükselme şansı da yüksek oluyor." Dünyada da gözlemlenen bu durumu şöyle yorumlayabiliriz: Kadınlar erkeklere göre risk alma konusunda daha muhafazakar ve ihtiyatlı davranıyorlar. Bu da kadın yöneticilerin daha dengeli portföyler ve daha az riskli yatırım araçları oluşturmalarına neden oluyor.

İNTERNET SEKTÖRÜNDE KADINLAR REVAÇTA

Türk.Net'in Kurucusu Pınar Kapralı internet sektörünün kadınların başarılı bir kariyer yapmada hiç zorlanmayacakları, tersine bunu kolayca başarabilecekleri bir sektör olduğunu vurguluyor.

Kadınlar için çok avantajlı sektörlerden biri de İnternet sektörü. 40 sektör arasında kadın yönetici oranında İnternet sektörü 13. sırada. Türk.Net'in Kurucusu Pınar Kapralı internet sektörünün kadınların başarılı bir kariyer yapmada hiç zorlanmayacakları, tersine bunu kolayca başarabilecekleri bir sektör olduğunu vurguluyor. Pınar Kapralı, kadınların bu sektörde yükselme şansını yakalayabilmelerinde, erken yaşta aile kurma düşüncesinden artık vazgeçmiş olmalarının etken olduğunu belirtiyor ve "Bizim sektörümüze giren kadınlara yüzde yüz yükselme şansı tanındığına inanıyorum. Aslında, analitik kafa yapısı olarak kadınların bilgisayara da daha yatkın olduğunu düşünüyorum." diyor.

KAMU VE OTOMOTİV GERİDE

Kadın yöneticilerin en az olduğu sektörler ise, perakende, otomotiv ve kamu. Türk ekonomisinin en büyük sektörlerinden perakendedeki kadın yönetici oranı sadece yüzde 27.51. Kamu sektöründe çalışan kadın yönetici oranı daha da gerilerde: Yüzde 11. Otomotiv sektörü ise kadın yönetici oranında yüzde 8.9 ile en geride olan sektör.

EN GENÇ SEKTÖRLER: BİLİŞİM VE İNTERNET!

Yöneticilerinin yaş ortalamalarına bakıldığında, en genç yöneticilere sahip olduğu görülen sektör, 31.3 yaş ortalamasıyla 'İnternet'. İnternet'i yüzde 31.57 yaş ortalamasıyla 'perakende' ve 32.6 yaş ortalamasıyla 'bilişim' sektörü izliyor.

Türkiye'nin ilk e-ticaret sitelerinden biri olan E-store'un 27 yaşındaki Genel Müdürü Gülfem Uycan'a göre, bilişim sektöründe gençlere şans tanınıyor, çünkü sektörün kendisi de genç ve ayrıca Türkiye'de genç nüfusun yoğunluğu da sektördeki yöneticilerin yaş ortalamasını etkiliyor. Gençlerin kariyer planlarını yaparken, en önü açık ve gelişmeye müsait sektörlere yönelmelerinin önemine işaret eden Uycan, "Mesela IT, telekom, internet şirketleri, gençlere iyi bir kariyer sağlayabilir." diye konuşuyor.

Elif Gür bilişim ve internet sektörlerine ilişkin şunları söylüyor: "Türkiye bilişim sektörü henüz çok yeni ve bu nedenle de herkes aynı koşullarda çalışıyor. Yine genç bir sektör olan İnternet alanında ise, diğer alanlarda olduğu gibi uzun yıllara dayalı bir tecrübeye ihtiyaç yok."

Bilişim sektöründe gençlerin önünü açık gören bir başka isim de Tanju Oğuz. Genç olan sektörlerde gençlerin çalışmasının doğal olduğunu söyleyen Oğuz'a göre, bilişim sektörü, geçmişin getirdiği tecrübeden, birikimden çok, yeniliği yakalayabilenlerin önde koştuğu bir sektör.

POWER'ın araştırma sonuçlarına göre, yöneticilerinin yaş ortalaması en yüksek olan sektör ise kamu. Kamu kurumlarında çalışan yöneticilerin yaş ortalaması 46.50.

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..