Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Ağustos '12

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

Türkiye'de TL ye saldırı hazırlığı

Bir dakika bu söz de nereden çıktı şimdi? Hep siz felaket tellalları hep... Ülke güzel güzel gidiyor işte; baştaki yönetim bu ülkeye hizmet etmek için çalışıyor siz ortalığı karıştırıyorsunuz. Yapmayın beyler yapmayın, etmeyin insaf edin ortalığı karıştırmayın vebali üzerinize kalır. 

Bu yukarıda yazdığım sözler dindarım derken "Oku" ilk ayetinden dahi nasip alamamış zihniyetler için yazılmıştır. Ülkenin ne yazık ki en az 10 milyonu zihninden buna benzer şeyler düşünmektedir. Onlar için an bu an zaman bu zamandır geleceğin ne getireceğinin önemi yoktur. İçerisinde bulunduğumuz zamanın iyiliği Hüseyin Rahmi'nin utanmaz adam romanındaki utanmaz adamın ailesine işlerim iyi gidiyor et aldım size diye kedi eti yedirmesi iyiliğine benzemektedir. Bazı kesimler ne yazık ki bunu görememektedir. 

O romandaki utanmaz adam gerçekten de ne kadar utanmazdı değil mi? 

***

İki gün önce büyük bir avukatlık şirketinde çalışan bir avukat arkadaşım bana telefon açtı, ya bizim şirkete yedi sekiz dosya hisse senedi haczi geldi bunları siz kendi bünyenizde nasıl çözümlüyorsunuz diye sordu. Onun almak istediği cevap usul kanunu yönündeydi bense hemen iktisadi yöne çektim, Hisse senedi haczi mi; peki daha önceden geliyor muydu bu türden hacizler diye sordum. 

Cevabı: Daha önceden nadir geliyordu, büyük hesaplar için bankalardan geliyordu ancak şuanda rakamlar oldukça düştü ve kamu borcu olarak vergi dairelerinden geliyor şeklindeydi. Üzerine ekledi şu sıralar haciz tahsilatlarımız da oldukça düştü, insanlar hacze düşmüş borçlarını ödeyemiyorlar; çünkü paraları yok dedi. 

Bu konuya biraz daha eğildim ve araştırma yapmaya başladım, gördüm ki devlet 100 - 150 TL lik alacaklarının peşine düşmüş, yani maliye bütçesi tutuşmuş bir TL, iki TL nereden bulurum, nereden keserim in hesabını yapmaya başlamış. Neden? 

- Büyüme rakamlarını katma değer yaratmayan altın borcunu ödediğin altınla şişirirsen vergi toplayamazsın da ondan. 

- Sanayi üretimini olduğundan yüksek açıklarsan, verilere makyaj yaparsan vergi toplayamazsın da ondan. 

- Bedelli askerlik çıkardığın halde insanlarda para olmadığı için beklediğini bulamazsın da ondan. 

vs ,vs 

Toparlamak gerekirse Türkiye'ye son iki ay içerisinde oldukça güçlü sıcak para girişi olmuştur. Bu para girişi tahvil - bono- DİBS tarafında daha güçlü görülürken , IMKB tarafında göreceli zayıf kalmıştır. Buna rağmen piyasaya aylık bazda 10- 15 milyar dolar civarında para girişi olmuştur. Bu paralar ülkeye hiç bir iyimserlik ibaresi yokken, altını çiziyorum iyimserlik yokken girmiştir. Peki neden girmiştir? 

Değerli okurlar dört ay içerisinde ülkesi yılda ortalama 100 milyar dolar doğrudan yabancı yatırım- ayda 50 milyar dolar sıcak para çeken Brezilya ekonomisinde güçlü fonlar dolar/ reali 1. 50 den 2. 10 seviyesine kadar yükseltebildiler; yani real’e saldırdılar. Kısmen bu kur saldırısı bence başarılı oldu. Uluslararası finans sisteminde son iki yıldır kimse doğru dürüst para kazanamıyor. Fonlar para kazanamıyor, yatırımcılar para kazanamıyor 2010 sonrası para kazanmanın formülü GOÜ'lere kur ataklarıyla saldırmak veya çeşitli hızlı işlemlerle spekülatif ataklar yapmak olmuştur. Türkiye şu anda bu saldırı için bulunmaz kaftan konumundadır. 

Ülkeye son aylarda giren paranın tahvil tarafında cephane yapmak için girdiğini düşünüyorum. Böyle bir saldırıda satmak için önce almalısınız. Dolar tarafında beklentim eğer yıl sonuna kadar FED devreye girmezse içeride Dolar/ TL nin 2. 00 seviyesini aşacağı yönündedir. 2. 20 seviyesi Dolar/TL de yıl sonu hedefi olabilir. Yüklü döviz borcu taşıyan şirketlerimize o günler geldiğinde kolaylıklar diliyorum. Bu yazıyı okuyup bilançosunda yüksek döviz borcu taşıyan girişimcilere de hedging öneriyorum. Önermesi bizden değerlendirmesi sizden. 

Son söz: İç karartıcı yazılar yazmak ekonomistlerin hobisi değildir.

Sevgiler.

 

Mustafa ÖZTÜRK

https://twitter.com/Mosturk

 
Toplam blog
: 80
: 1013
Kayıt tarihi
: 16.04.12
 
 

İktisatçı; Yatırım danışmanı; Trend takipçisi  ..