Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Necip Köni - Adana / TR

http://blog.milliyet.com.tr/necipkoni

09 Eylül '08

 
Kategori
Yolculuk
Okunma Sayısı
3576
 

Türkiye'yi şaha kaldıran mototrenler/Belgesel

Türkiye'yi şaha kaldıran mototrenler/Belgesel
 

(1951-1970) YILLARI ARASINDA CALISAN LUKS RESTAURANT-LOKANTALI VAGONLU MOTOTRENLER


Sevgili (MB) Milliyet Blog ve Antidepresan T.A.Ş Arkadaşlarım...!

Bu yazımıda sizlere, belgesel mahiyetinde, derleyip hazırladım..Bu bahsedeceğim "Mototrenleri" çoğu genç arkadaşımız hatırlayamacaktır bile.Çünkü, bu trenler 1970 yılından sonra ekeonomik ömrünü tamamladıkları için TCDD devlet demiryolları tarafından zaten seferden çekilip, belirli yerlerdeki depolara hurda niyetine inzivaya bırakıldı. (İnziva=Saklanma, toplum hayatından kaçıp tek başına yaşama)

TCDD bu gün çok önemli bir kurum gibi görünmesede zamanında ulaşımın temel taşıydı.Örneğin, benim yaşadığım Çukurova-Adana'dan bu mototrenlerle Adana-Niğde-Kayseri-Ankara'ya takriben 11-saat sürerken yolculuk, bir yolcu otobüsü ile de Adana-Ankara takriben 12-saat civarındaydı.(Eski karayolu güzergahı ise Toros dağları içinden, Gülek boğazını geçerek Ulukışla ve oradanda İç Anadolu ovası üzerinden karayolu ile varılan Ankara yolu)

Bu mototrenler o dönemin, en lüks seyahat aracıydı demiryollarında, karayollarında.Onun içinde herkes bu trenleri tercih ederlerdi otobüslere göre...Bu mototrenler, gidecekleri yerlere ve istasyonlara göre, zaten her yerede gitmezdi.Üç vagonlu olup, ortadaki vagonunda yarısı lokanta (restaurant) tarzında dizayn (tanzim) edilmişlerdi.Yemekleri tabildot olup, bayağıda lezzetli olurdu doğrusu.Mesela bir tabildot yemeğinde ne mi bulunurdu..? Söyliyeyim hatırladığım kadarı ile menüyü;
*Çorba*+*Etli veya Tavuklu bir yemek*+Pilav veya Makarna*+*Salata*+*Tatlı veya Meyva) şeklinde, herhalde fiyatıda hepsi dahil 6-7 TL(Lira)...Zaten tren biletide 20-25 TL(Lira) civarındaydı..(Adana-Ankara) için..Otobüs bilet fiyatları ise 15-30 TL(Lira) arasındaydı.Yani sefere girdikleri 1951 yılında Türkiye'yi ulaşımda şaha kaldıran bu mototrenler, için bazanda yer bulamazdınız.Yani o kadarda izdiham olurdu.(İzdiham=aşırı birikme, kalabalık, üst üste yığılma)

Evet, bu trenler ile ilgili kısacık bir ansiklopedik bilgi ;

Mototrenler, Türkiye Cumhuriyetinin buharlı tren döneminden , 1944-Yılında CHP(Cumhuriyet Halk Partisi) hükümeti döneminde MAN-5200-tipi 2-Vagonlu ve 2-Katar(dizi)ile, 1951-Yılında ise DP (Demokrat Parti) hükümeti döneminde MAN-5300-tipi 3-Vagonlu (Restorantlı-Lokantalı) ve 16-Katar(dizi) ile modern demiryolu taşımacılığına bir örnektir.

Bu trenler az miktarda oldukları için, o dönemde sadece başkentimiz ANKARA merkezli, belirli noktalara gidip, geliyorlardı.İlk zamanlar her gün karşılıklı, daha sonraki zamanlarda özellikle Adana VE Zonguldak hatları haftanın belirli günlerinde sadece gidiş, ertesi günde dönüş olmak üzere, demiryolları idaresince organize edilmişlerdi.Aşağıda göstermiş olduğum liste bu mototrenlerin çalıştıkları güzergah ve ona görede isimleriydi.

(1951-1970) DONEMLERiNiN LUKS (Restaurant-Lokantali) YOLCU TRENLERi - MOTOTRENLER...
1*- ANKARA-HAYDARPASA/ISTANBUL.........(BOGAZiCi MOTOTRENi)
2*- ANKARA-BASMAHANE/IZMIR.................(EGE MOTOTRENi)
3*- ANKARA-ADANA...................................(CUKUROVA MOTOTRENi)
4*- ANKARA-ZONGULDAK...........................(KARAELMAS MOTOTRENi)


Hey gidi eski günler hey, her geçen günün iyi veya kötü mutlaka bir anıısı oluyor her zaman....

Sizlere bol bol sevgiler ve saygılar sunarım, efendim...

NECİP KÖNİ - A D A N A / TR

*RESİM* http://e40003.me.metu.edu.tr/Mototren/MT5300_1958.jpg

Ekteki resimler Sn.Ergin TÖNÜK ve Necip KÖNİ

*KAYNAK*
* Vikipedi Ansiklopedisi * http://tr.wikipedia.org/wiki/Tren
* http://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye_Cumhuriyeti_Devlet_Demiryollar%C4%B1
* http://e40003.me.metu.edu.tr/Mototren/5300.html
* http://www.demiryolportali.com/forum/default.asp

Necip KÖNİ - Arşivi alınmıştır...

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

Bu blog Editör'den Öneriler alanında yayınlanmıştır

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

yine bizi anılarla başbaşa bıraktın, yaz tatilini İstanbul'da geçirmek için Ankara'dan gelen dayımları Haydarpaşa Garında karşılar, dönüşlerindede buradan uğurlardık tren gözden kaybolana kadarda el sallanırdı.(1950/59) Yıllar çok hızlı akıyor, değişimde süratli olunca, bazı değerlerde zamanla nostaljiye dönüşüyor.Lakin Necip bey gibi bir üstadımız olunca bunları bize tekrar yaşatıyor. Resimler, yazı fevkalade Çok teşekkürler, sevgi ve saygılarımla.

Hasan Göksu PBahçe 
 11.09.2008 18:42
Cevap :
SEVGİLİ ÜSTADIM,KIYMETLİ BLOG ARKADAŞIM HASAN BEYCİĞİM..! MERHABALAR..! HOŞ GELDİNİZ..! TATİL BİTTİ HERHALDE.."ŞİLE=dışarı İSTANBUL=içeri" OLDU MU..? EVET O GÜZEL GÜNLER, O HEYECANLI GÜNLER,GÜZEL ANILARIMIZDA TARİH OLDU..! :))) BEN BU 4-MOTOTRENDEN SADECE "ZOGULDAK-KARAELMAS"a BİNEMEDİM..DİĞER 3-(BOĞAZİÇİ-EGE ve ÇUKUROVA)MOTOTRENE BİNMEK NASİP OLDU..! O ZAMANIN ÇOK LÜKS TRENLERİYDİ..HATTA HATIRLARMISINIZ HER KATARIN (3-vagonun) BİR BAYAN HOSTESİ VARDI.LOKANTA VAGONUNDAKİ SOHBETLEREDE DOYUM OLMAZDI HANİ..ÇOK ÇOK TEMİZ TRENLERDİ..ŞU ANIN LÜKS OTOBÜSLERİ veya UÇAKLARI GİBİ DİYE GÖZLERİMİZDE CANLANDIRABİLRİZ..! ÖYLE HER İSTASYONDA DA DURMAZDI,ÖRNEĞİN "PENDİK-BOSTANCI-HAYDARPAŞA" gibi.. ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM YORUM ve KATKINIZA..! GÜZEL İSTANBUL'a BOĞAZİÇİ'ne KUCAK DOLUSU SEVGİLER ve SELAMLAR...!  11.09.2008 20:14
 

Resimler harika yaa...:) Yazının harika olduğunu söylememe gerek yok sanırım :) Sevgiler

Esma KAHRAMAN 
 10.09.2008 0:39
Cevap :
SEVGİLİ YAZARIM,SEVGİLİ ESMA HANIMCIĞIM..! BENİM "İSTANBUL'LU" KIYMELİ HEMŞEHRİM..! İYİ GECELER..! TAM BİLGİSAYRI KAPATMAK ÜZEREYKEN BU YORUMUNUZU GÖRDÜM,HEMEN ACİLEN CEVBINIDA SABAHA BIRAKMADAN VEREYİM DEDİM..! :)))) ÇOK ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM....! SEVGİLER ve SELAMLAR..! :))))  10.09.2008 0:43
 

Tren deyince aklıma hep kara tren tanımı gelir ..severim trenleri şehir şehir oradan oraya çeşit çeşit hayatları taşır ...çok farklıdır ...uçak yada otobüsten..biraz dahamı samimi dir..galiba öyle.. çocukluğumda tren raylarında çok koştum..uğurböceği toplamak için giderdik çoğunluk..her anlamda nostalji dolu bir yazıydı benim için..çok keyifli..hem öğretiyorsunuz hem nostaljik geziler yapmamızı sağlıyorsunuz ..sonsuz sevgilerimle.

Belgin Uğrayan 
 10.09.2008 0:36
Cevap :
MERHABALAR,BELGİN HANINCIĞIM..! BAKIN BU BAHSETTİĞİM MOTOTRENLER HEP SİZİN ESKİŞEHİR GARINDAN GEÇİP GİDERDİ ZAMANINDA...ACABA SİZ NEREDEYDİNİZ O VAKİTLER..? :))) İSTANBUL-BOĞAZİÇİ MOTOTRENİ İLE İZMİR-EGE MOTOTRENİ HEMDE HER GÜN KARŞILIKLI GEÇERLERDİ ESKİŞEHİR'DEN FAKAT O ZAMANLAR TREN GARINDA "ÇİĞ BÖREK" SATILIRMIYDI İŞTE ONU BİLEMİYECEĞİM ŞİMDİ..? İSTANBUL-BEYLÜKDÜZÜ ve HALKALI'ya SEVGİLER ve SELAMLAR,ELBETDE YASEMİN HANIMADA..! :)))  10.09.2008 14:34
 

yazınızı gelince mutlaka dedeme okutucam .. Necip bey .. kendisi emekli tren şefidir.. eminim acayip keyif alacaktır .. sevgilerimle

engindurgal 
 09.09.2008 23:34
Cevap :
MERHABALAR,SEVGİLİ ENGİN HANIMCIĞIM..! YORUM ve KATKINIZ İÇİN ÇOK ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM..! DOĞRUSU SEVGİLİ DEDENİZLEDE ÇOK TANIŞMAK İSTERDİM..! EEee BU TRENLER O ZAMANIN EN LÜKS TRENLERİYDİ...HELE HELE ONLARDA DA TREN ŞEFLİĞİ YAPTIYSA " GEL KEYFİM GEL " DENİR BUNA..ÖYLE DEĞİL Mİ..? SEVGİLERİMLE..!  10.09.2008 12:45
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 298
Toplam yorum
: 2320
Toplam mesaj
: 392
Ort. okunma sayısı
: 8462
Kayıt tarihi
: 07.06.07
 
 

Necip KÖNİ - İnşaat Mühendisi olup, güzel sanatlar onun bir hobisidir. Resim yapmak (karakalem çalış..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster