Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Mayıs '09

 
Kategori
Dil Eğitimi
 

Üç sihirli anahtar

”Lütfen, Teşekkür ederim. Özür dilerim.”

Gülümseyen insanlarla karşılaşmanız dileğiyle Merhabalar…

Sizlerle paylaşmak istediğim duygu ve düşüncelerimi içeren bu yazımı “lütfen” sonuna kadar okuyunuz.

Sözlerime herhangi bir olumsuzluk, yanlış bir işlem, hatalı bir davranışla karşılaştığımızda - çözüm olarak- hepimizin söylediği –kalıplaşmış- bir cümleyle başlamak istiyorum . “Her şeyin başı eğitim.” Bana göre, eğitimde ise, şu ÜÇ SİHİRLİ ANAHTAR her şeyin başıdır. “Lütfen.” “Teşekkür ederim.” ve “Özür dilerim”.

Bir anımı paylaşmak istiyorum. İşi gereği 4 yıllığına ailesi ile birlikte Amerika’ya giden bir müfettiş arkadaşım, ilköğretim 1. sınıfa yeni başlayan küçük kızına, okul dönüşünde, ilk gün okulda neler öğrendiklerini sorar. Kızı da ona, öğretmenlerinin ““Lütfen.” “Teşekkür ederim.” ve “Özür dilerim”i günlük yaşamlarında her zaman kullanmalarını söyler. Okuldaki ilk günde bu üç kelime üzerinde durulması ne kadar önemli… Öğretmenlerine hak vermemek haksızlık olur, değil mi? Öğretmenlerine ben de “teşekkür ederim”.

Toplumda yaşamanın ilk kurallarından biri de karşılıklı hoşgörü ve anlayıştır. İlişkilerinizde kırıcı ve itici olmadan, işinizin yapılmasını istediğiniz bir yerde - o kişinin görevi de olsa- karşınızdakine “lütfen” diyerek söze başladığınızda, ilk yapacağı iş size bakarak, kendisine değer verdiğinizi düşünüp-biraz da şaşırarak- gülümsemek olacaktır. Ondan sonrasında, göreceksiniz işler yolunda gidecektir. Hani “Tatlı dil yılanı deliğinde çıkarır.” atasözümüzde olduğu gibi…

Sahi, o kadar zor mu “lütfen” demek? Hiç sanmıyorum. “Lütfen” dediğinizde, kendinizi karşınızdakinin yerine koyunuz, onun duygularını daha iyi anlarsınız. Size karşı daha sıcak davranmak durumunda hissedecektir karşınızdaki..

İki kez Londra’da bulunduğumda, günlük ihtiyaçlarım için yaptığım her alışverişimde, “Please”.-Lütfen.”dediğimde, karşımdakilerin bana gülümseyerek mutlaka "Thank You." “Teşekkür ederim” dediklerini hatırlıyorum. Kanımca müşteri memnuniyeti falan değildi, ama alışkanlık haline gelmiş güzel bir davranış biçimiydi.

İnsanların kişiliklerinde her zaman beğenilmek ve takdir edilmek duygusu vardır. Size hizmet eden, yardım eden, işlerinizi gören birine “Teşekkür ederim” demeniz, ona değer verdiğinizi, yaptığı işi beğendiğinizi ve memnuniyetinizi gösterecek, onun da –iyi bir iş yaptığı için- mutlu olmasını ve ilişkilerinizin yolunda gitmesini sağlayacaktır. Bu nedenle, “Teşekkür ederim”i kullanmanız, size olumlu puan kazandıracağı gibi, insanlarla olan ilişkilerinizde gülümseyen yüzleri görmenizi ve iş verimliliğinin artmasını sağlar. Öğretmenlik ve müfettişlik yaptığım zamanlarda, karşımdakilerden verim almak için, bu üç sihirli kelimeyi sık sık kullanmanın yararını her zaman gördüm. Halen de görüyorum.

Hatasız kul olmaz” derler. Evimizde, okulumuzda, iş yerimizde insanlarla olan ilişkilerimiz her zaman dört dörtlük olmayabilir. Ancak hatalı olduğumuz, bir yanlışlık yaptığımız, istemeden birisini kırdığımız da, kısacası yeri ve zamanı geldiğinde deÖzür dilerim” demesini bilmeliyiz. Hatamızı kabul etmek zor olsa da. Bu bizi yüceltiği gibi, erdemli bir insan olduğumuzu da gösterir. İlişkilerin düzelmesi ve sorunların çözümlenmesi için çok mu zor “Özür dilerim” demesi? Hiç sanmıyorum.

Araç kullanırken, trafik lambalarının olmadığı kavşaklarda, hiç tanımadığınız bir araç sürücüsüne, elinizle işaret ederek, “Lütfen”, siz önce geçin diyerek ona yol vermek, onun da size gülümseyerek, eliyle “Teşekkür ederim” demesi, ne güzel bir davranış değil mi? Lokantada garsona siparişinizi verirken söyleyeceğiniz bir “Lütfen” ve yemek sonunda ki “Teşekkür ederim” kelimeleri, size hizmet edecek olan insana da değer verdiğinizin bir göstergesidir. Sonuçta kazanan daima siz olursunuz.

Yöneticiler dahil herkesin, insanlarla olan ilişkilerinde, hem kendilerinin hem de karşısındakilerin stres katsayısını arttırmamak için, bu kısacık ama çok işler başaran üç kelimeyi her zaman kullanmaları ne kadar güzel olur…

Seni çok seviyorum” demekle mutluluğu yakalamak ne kadar kolaysa, bu üç sihirli kelimeyi de kullandığınızda, ilişkilerinizin daha da iyi olacağını, insanların sevgi ve saygısını kazanacağınızı, yaşantınızın mutlaka değişeceğini unutmayınız.

Duygularımı benimle paylaştığınız ve yazımı zaman ayırarak okuduğunuz için “Teşekkür ederim”.

Sevgi ve saygılarımla…

Ali İhsan ÖZÇAKIR

MEB. Bakanlık Başmüfettişi (E)

e-mail: aliihsanozcakir@hotmail.com

web.sitesi: aliihsanozcakir.googlepages.com

 
Toplam blog
: 172
: 4867
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..