Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Nisan '10

 
Kategori
Türkiye Ekonomisi
 

Ücretsiz toplu taşıma II

Ücretsiz toplu taşıma II
 

Toplu Taşıma


Daha önce toplu taşıma ve otomobil sevdamızla ilgili bir yazı yayınladık.* Tabii ki konu bir yazıda anlatılıp açıklığa kavuşturulacak kadar basit ve kolay değil, takdir edersiniz ki. Çünkü hem var olan alışkanlıkların verdiği rahatlık hem de radikal kararların verdiği zorluk, konunun idrak edilmesini zorlaştırıyor. Yazımla ilgili çevremden olumlu ve olumsuz yorumlar aldım. Bu yazıyla birlikte hem yorumlara cevap vererek hem de konunun anlaşılırlığını ve uygulanabilirliğini daha açık şekilde anlatmak isterim.

Öncelikle kültürümüzdeki şahsi araba sevdasını açıklamak gerekiyor. Bildiğiniz gibi millet olarak özgürlüğümüze ve rahatlığımıza hayli düşkünüz. Bu yüzden dar gelirlisinden zenginine kadar herkes arabalara sevdalıdır ve güzel bir arabanın hayaliyle yanıp tutuşur. Zaten savunduğumuz fikir bu sevdayı bitirmek değil; ücretsiz toplu taşıma kavramıyla anlatmak istediğimiz vatandaşın araba almasını yasaklamak değildir. Liberal ekonomilerde sektörlere getirilecek engeller ülkenin kalkınmasını hali hazırda hep sekteye uğratmıştır. Kastımız otomobil ithalatının ve satışının yasaklanması değildir. Savunduğumuz şudur ki; günümüz ekonomilerinde devletin piyasayı yönlendirmek için engeller değil teşvikleri kullanmasıdır. Yani otomobil kullanımını engelleyecek önlemler değil toplu taşımayı cezbedecek teşviklerin yürürlüğe konmasıdır. Buradaki en önemli nokta, toplu taşımanın yaygınlaştırılması ve ücretsiz hale getirilmesidir. Kamu kaynaklarının doğru yönlendirilmesiyle bu harcamaların finanse edilmesi imkânsız değildir. Ayrıca bu yatırımlar boşu boşuna yapılan harcamalar olmayacak uzun vadede ülkenin otomobil ithalatını ve petrol harcamasını azaltarak pozitif etkiye neden olacaktır.

İkinci husus toplu taşıma yaygınlaştırılmasının nasıl ve hangi ulaşım araçlarıyla yapılacağıdır. Daha önceki yazıda değindiğimiz gibi ülkemizin 2008 ve 2009 yılı petrol ithalatı sırasıyla 48 ve 30 milyar dolardır. Bu devasa petrol ihtiyacını otobüs ve minibüs gibi petrol ürünleri kullanan toplu taşıma araçlarını yaygınlaştırarak azaltamayız. Ayrıca bu araçların çoğalması çevremize olumsuz etkilere neden olacak ve sosyal maliyeti daha da artacaktır. Ana hedefimiz toplu taşımayı yaygınlaştırırken metro gibi elektrikli araçları kullanmak, böylece hem petrol ihtiyacımızı azaltmak hem de çevreye ve trafiğe faydalı ulaşım sistemi kullanmak mümkün olacaktır.

Üçüncü ve son olarak, otomobil ve petrol ithalatının azalmasıyla ülke ekonomimizin zarar görmesi hususunu ele alalım. Ülkemizde birçok insan otomotiv sektöründe çalışmakta ve ekmeğini bu sektörden kazanmaktadır. Fakat yaratılan katma değerin çok büyük kısmı ülkemiz insanına kalmamakta, uluslararası şirketlerin kasalarına akmaktadır. Bu da yaratılan ekonomik katma değerin ülkemize faydasının kısıtlı olmasına neden olmaktadır. Ayrıca toplu taşımanın yaygınlaştırılmasıyla yeni bir sektör yaratılacak ve insanımız bu alanda çalışma imkânı bulacaktır. Yerli sermayemizi toplu taşıma araçlarının üretimi ve geliştirilmesi konusunda teşvik ederek, hem ülkemizin toplu taşıma atılımı kendi elimizle gerçekleştirilmiş olacak hem de daha sonra bu sektörde dünya liderliğini kazanma imkânı doğacaktır. Kısacası otomobil ithalatının azalmasıyla doğacak ekonomik kayıp, toplu taşımanın yaygınlaştırılmasıyla oluşacak sektörün getirileriyle kapanmış olacak hatta ve hatta daha yüksek bir milli gelire ulaşmamızı sağlayacaktır.

Özetle, toplu taşımanın ücretsiz hale getirilmesinde yaşanacak süreç ülkemizin zararına değil yararına olacaktır. İnsanlarımıza otomobil kullanma yasağı getirilmeyecek, toplu taşımayı kullanması teşvik edilecek. Şahsi otomobilini kullanmak isteyenlere herhangi bir zorluk çıkarılmayacaktır. Metro gibi çevreye duyarlı araçlar kullanılarak petrol ithalatı azaltılacak ve vatandaşın ulaşımı daha modern seviyede yapılacaktır. Son olarak da toplu taşımanın yaygınlaştırılmasıyla, yerli sermayemiz bu sektörde istihdam ve katma değer yaratacak ve ülke ekonomisine pozitif etki sağlayacaktır.

*http://blog.milliyet.com.tr/Ucretsiz_toplu_tasima/Blog/?BlogNo=236781

 
Toplam blog
: 11
: 1417
Kayıt tarihi
: 08.02.10
 
 

1985 yılında Elazığ'da doğdum. İlkokulu Namık Kemal İlköğretim Okulu'nda, ortaokulu Elazığ Anadolu L..