Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Kasım '07

 
Kategori
İnsan Kaynakları
 

Ülkemizde meslek standardı ve ücretlendirme

Ülkemizde meslek standardı ve ücretlendirme
 

Uzun zamandır şirketlerde yapılanma ve görev tanımları üzerinde çalışıyorum. Yüzlerce görev tanımı yazdım.

En çok arzu ettiğim şey ise mesleklerin unvanların, ücretlerin bir bareminin olması ve insanların ne aldıkları ve ne almaları konusunda fazla endişelerinin olmamasıdır. Bunu sağlamak için her gittiğim şirkette elbette bir görev tanımı ve standardı koymaya çalıştım. Aynı görevleri sekreter, asistan, müşteri temsilcisi, halkla ilişkiler sorumlusu, satınalma müdürü vs. her şirket için yeniden ve biraz farklı iş tanımlarıyla yazmak durumunda oldum. Neden diye kendime soruyorum?

Aslında her sektör farklı açılımlara, çalışma metotlarına, gelişime ve pazara sahip. Müşteri segmenti farklı ise muhatap farklı olmalı aynı satış işini farklı unvan ve ifadelerle yapmalı. Bunlar arasında en çok iş unvanı değiştiren meslekte elbette ki satış sorumluları. Eskiden beri satış elemanı, satış görevlisi, satış asistanı, müşteri temsilcisi, müşteri ilişkileri sorumlusu, ürün satış sorumlusu, sıcak satış elemanı vs. unvanlar almıştır bu grup.

Asıl amacım yapılan iş aynı iken ve yakın sektörlerde ücret durumlarıdır. O nedenle konuya döneyim.

İnsanlar çalıştığı işten keyif almak ve mutlu olmak isterler. Bunun için sevdiğiniz işi yapmanız veya yapmakta olduğunuz işi sevmeniz önerilir. En önemli bulgu yolu da meslek ve kişilik testi ile bunun tespitidir. www.meslektesti.com adresinde bu yapılmaktadır. Bunun yanında aynı zamanda yapmakta olduğunuz işte piyasa değeri nedir ve ne kazanılıyor onu bilmeli ve aslında ortalama bir ücrete sahipmişim düşüncesiyle daha güvenli ve işinize sarılarak çalışmayı sağlarsınız. Bu ise http://www.cvtr.net/Uygulamalar/UcretHesaplama/ kendi sitemde yayınlamakta olduğum meslek ve ücret parametrelerinden öğrenilebilmektedir.

İnsan Kaynakları bölümü çalışanları hep eleman alma ve elde tutma çabalarını sistemleştirirken ücret parametresini başa koyarlar. Ama piyasa ücret değerlendirmeleri çok açık elde dolaşmadığı için verilecek ücret konusunda hep tereddüt vardır.

Bunun birinci çözümü şirketiniz için bir ÜCRET MATRİSİ oluşturmaktır.

Öncelikli çözüm bu. Nedir matris? İşletmenizin genel müdürden çaycıya kadar tüm görev unvanlarını Excel tablosunda üst ve yan satır olarak yazıp puanlamadır.

Genel Müdür

Üretim Md.

Satış Şefi

X

TOPLAM

Genel Müdür

1

2

2

2

7

Üretim Md.

0

1

2

2

5

Satış Şefi

0

0

1

2

3

X

Bu matriste her unvan kendisi ile 1 üstüyle 0 ve astlarıyla 2 olarak derecelendirilir. Sonuçta Toplam hanesine her unvanın bir değeri çıkar.

Görüldüğü üzere bu matriste onlarca görev unvanını yatay ve dikey hücrelerde karşılaştırıp basitçe bir ücret puan cetveli oluşturulabilir. Bu durumda unvanların ücretlerini tabloda yansıttığınızda sizin çizelgenizin dikey bir eğri oluşturması gereklidir. Eğer sıfırdan en büyük sayıya doğru yükselen çizgide kırılmalar fazla ise bunların ücret veya unvanlarında sorun var demektir.

Düzeltilmesi tamamen işletmeye kalmıştır. Ama o unvanın piyasa değerini öğrenmekte fayda vardır.


Muammer MURAT

İnsan Kaynakları Yönetim Danışmanı

30 Kasım 2007

 
Toplam blog
: 163
: 4552
Kayıt tarihi
: 03.09.07
 
 

1965 yılında Erzincan'da doğdu, İzmir'de yüksek eğitim alıp, devlet memuru oldu. 5 yıl süreyle bi..