Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Şubat '08

 
Kategori
Ben Bildiriyorum
 

Uluslararası Tasarım Ödülü

Uluslararası Tasarım Ödülü
 

Hakan Gürsu'nun Teknesi


Bugün size Dr. Hakan Gürsu yu tanıtmak istiyorum. Zira birçok kişi O'nu tanımıyor ve O tanınması gereken biri.
1959 yılında İstanbul'da doğmuş. 1984 de ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümünü birincilikle bitirmiş, denize sevdalı biri. Kalamış'ta doğmuş, çocukluğu yelkenlilerde, teknelerde geçmiş.
Volitan'ı tasarlaması belkide bundan. Peki nedir Volitan, Latincede "hızla yol alan" anlamına geliyormuş. Ayrıca, bizim Akdeniz sahillerinde görülen bir uçarbalığın ismi imiş. Balık yaklaşık 200 metre suyun üzerinden uçarmış. Projesinde, harf ve sayılardan oluşan bir kod yerine bu kelimeyi kullanmayı seçmiş. Bu yarışmada ödülü önceden kazanan Zaha Hadid den sonra ikinci müslüman mış. Yarışmaya "katılmayın, size ödül vermezler" demişler. Tabii, Hakan Gürsu kulak asmamış. O günlerle ilgili bir anısını aktarıyor:
"Bizi tanıtırken Ortadoğu dememişler, Doğu Avrupa demişler. Çok şaşırmıştım. Kendimi hiç Doğu Avrupalı gibi düşünmemiştim ama onlar beni orada görmüş. Başarıyı Ortadoğuya yedirmek istemiyorlardı. Başarı en azından Avrupalı olmalı idi."
Dünya üzerindeki "Tasarımın Oscar'ı" Hakan Gürsu almıştı (13.10.2007). Orhan Pamuk'un Nobel'inden sonraki en büyük ödüldü. Volitan'ın özelliği ne idi. Öncelikle çevreçi idi, petrol ürünü yakıt kullanmıyordu. Asla karbondioksit atığı üretmiyordu. Hiç durmadan dünya turu atabilecek yapıdaydı, çünkü yakıta ihtiyaçı yoktu. İçme suyu almanıza da gerek yoktu, çünkü tekne giderken deniz suyunu içme (tatlı) suyuna çeviriyordu. Volitan bir yelkenli idi, rüzgar esmediği zaman yelkenleri güneş enerjini kullanmaktaydı. Tekne içinde güneş enerjisi ile çalışan iki adet elektrikli motor varmış, güneş varken şarj oluyordu ( Motorun aküsü jel akü ).
Volitan'ın başka özellikleri de var. Olduğu yerde nokta dönüşü yapan ilk deniz aracı. Ömürü 80 yıl, tekne içinde 12 kişi rahatlıkla barına bilecek konfora sahip. ABD liler, 2040'ın teknesi diyorlarmış.
Evet, Volitan 1438 proje arasından birinci olmuştu. Ama bilen ve duyan yokmuş. Sadece Deniz Kuvvetleri tebrik etmiş ve bilgi almışlar. Köşk ve siyaset tarafından çıt yokmuş.
Bende tesadüfen öğrendim, Hakan Gürsu'yu tebrik ediyorum ve siz sayın blog okuyucularına takdim ediyorum. Bakalım okuma adedi kaç olacak, Galatasaray - Fenerbahçe yazısını geçsin yeter......
 
Toplam blog
: 487
: 1730
Kayıt tarihi
: 01.04.07
 
 

1965 İstanbul doğumluyum. İTÜ Elektrik mühendisliğinden mezun oldum. Özel sektörde Kalite Bölümünde..