Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Ağustos '14

 
Kategori
Üniversiteler
 

Üniversite rektörlerimize açık mektup

Teknik Eğitim Fakültesi mezunları için yapılan “Mühendislik tamamlama” eğitimi ilgili kurumlarca hazırlanan bir çok bilimsel rapor sonucu, tüm partilerin oy birliği ile 3795 sayılı kanun ve buna bağlı olarak çıkartılan ilgili yönetmenlik gereği yapılmaktadır.

Teknik Eğitim Fakültesi programları, 4 yıllık ve yaklaşık 190-200 kredilik teorik ve pratik eğitimi kapsamaktadır. Mühendislik fakültelerinde olduğu gibi Teknik Eğitim Fakültelerin bünyesinde makine, otomotiv, bilgisayar, yapı, elektrik, vb. bölümler bulunmaktadır. Bu eğitim programlarından mezun olanlara yaklaşık 190-200 kredilik ders verilmekte olup, bunun yüzde 85-90 ‘ı  uygulamalı ve teorik teknik derslerdir.Bu programları böylesine yüklü hale getiren, yüklenilen temel mühendislik dersleri ve teknik alan derslerinin yanı sıra 4 yıl içine yayılmış toplam 48 saat olan pedagojik formasyon dersleridir. Müfredat bakımından kıyaslandığında; bir mühendislik programı ile benzer alandaki teknik eğitim fakültesi programı arasında çok büyük fark olmadığı görülecektir. Dikkate alınabilecek fark, mühendislik fakültesi programında yer alan matematik ve bazı ders saatlerinin yaklaşık 5 saat kadar fazla oluşudur. Buna karşılık teknik eğitim fakültesi programlarında okutulan uygulamalı teknik alan ders saatleri 20 saat kadar fazladır. Mühendislik eğitiminde uygulama esastır. Bir mühendislik alan dersi, laboratuar uygulamaları ile desteklenmediği takdirde o dersten elde edilecek kazanımlar eksik kalır. 4 yıllık bir mühendislik eğitimi boyunca edinilen teorik bilgilerin yanında, bunları problem çözmek, sistem analiz etmek ve geliştirmek gibi becerilere dönüştürülmesi gerekmektedir. Bu kapsamda aldıkları eğitim seviyeleri ve kazandıkları yeterlilikler bakımından kıyaslandığında; teknisyenlik 4. Seviye, teknikerlik 5. Seviye vemühendis, teknik öğretmen ve diğer 4 yıllık lisans mezunu teknik elemanlar ise 6. Seviye eğitim ve yeterlilik kategorisindedir.

Ancak, Teknik Eğitim Fakültesi mezunları tüm bu eğitim süreçleri sonucu kazanılan yeterlilikler ve niteliklere rağmen unvan yetki ve imza sorunundan dolayı hem maddi hem manevi olarak büyük mağduriyetleler yaşadılar ve halen yaşamaktadırlar. Bu durumYükseköğretim Kurulu Başkanlığınca 2007 yılında hazırlanan Türkiye Yükseköğretim Stratejisi raporunda (Bkz. S.112) da yer almaktadır. Bu raporda; ”Teknik Eğitim Fakültesi mezunlarının önemli bir kısmının teknik hizmetlerde çalıştığı endüstri sektöründe çalışan Teknik Eğitim Fakültesi mezunlarının teknisyen, tekniker ve mühendis hiyerarşi zincirinde konumlandırılmasına dair hiçbir yasal düzenlemenin olmadığı, ayrıca özlük haklarının hangi unvan/statü çerçevesinde tanımlanacağının belirsiz olduğu, teknik öğretmenlerin özel sektörde çok büyük zorluklarla karşılaştığı” açık bir şekilde ifade edilmektedir.

Teknik Eğitim Fakültesi mezunları, bu mağduriyetleri yaşarken 28 Şubat sürecinde mesleki ve teknik okulların önüne getirilen katsayı ve buna bağlı olarak, bu okul mezunların başarılı öğrencilerinin üniversite yerleştirme sınavında puanlarının kesilmesi nedeniyle, mühendislik fakültesi yerine benzer içerikte eğitim veren Teknik Eğitim Fakültelerine gidilmesi zorunda bırakılmıştır. Bu olumsuz uygulamalara paralel olarak  “mühendislik tamamlama” eğitimini içeren 3795 sayılı kanunun uygulanmasına, söz konusu süreçten sonra düzenli bir şekilde uygulama imkânı tanınmamakla birlikte,  bilime hukuka uygun olmayan tavır ve yaklaşımlar ortaya konulduğu bilinmektedir.

Yasal haklarına rağmen yıllarca mağdur edilen Teknik Eğitim Fakültesi mezunları, nihayetinde post modern darbe dönemlerinde evrensel eğitim  ilkelerine aykırı olarak eğitim sistemi önüne konulan antidemokratik uygulamaların kaldırılması kapsamında,   2013 yılında “mühendislik tamamlama “ uygulamasına başlamış ancak bu uygulama mağdurlar açısından önemli ve değerli bir gelişme olarak görülse de, önlerine Ales benzeri sayısal analiz içeren sınavın konulması, yıllarca biriken ve  toplam mezun sayısına göre kontenjan sayısının yetersizliği gibi sorunların yansıra en önemlisi sadece fark dersleri yerine daha önce içerikleri isimleri aynı olan temel derslerin büyük kısmının, alınma zorunluğunun getirilmesi başka sıkıntılar ve mağduriyetleri beraberinde getirmiştir.

2013 yılında yapılan uygulamada bir kısım Üniversitelerimiz Yüksek Öğretim Kurumunun 23.09.2013 tarih ve 7153-51445 sayılı yazıda, bir kısmı sadece belirlenen dersler verilirken bir kısmıda  bu derslerin üzerine belli oranlarda eklemeler yapmasına rağmen,  az bir kısmı ise başka keyfiliklerle ve önyargılarla haksız uygulamalar (yöke iletilen şikayetlerden ve yökçe ilgili ünvlere. yapılan geri dönüşlerde anlaşılmaktadır) yapıldığı kanaati hakim. Bu durum ve yapılan eklemeler evrensel eğitim ilkelerine, Bologna sürecinin öngördüğü yükseköğretim yeterlilikler çerçevesine ve mevcut 3795sayılı kanun 3 madde “ e” bendinde belirtilen en fazla iki yarıyıl süresini içeren yasal düzenlemesine uygun değildir. Bu ders eklemelerin yasalara aykırılığı kamu denetçileri kurumu denetçisi tarafından raporların da yer verilmiş nihayetinde çeşitli hukuki sonuçları ortaya çıkmaya başlamıştır. Ayrıca daha önce aynı kriterlere göre başardıkları derslerden tekrar devam zorunluğu, aynı eğitim süreçlerden geçirilmesi, kişilerin hak kayıpları, sunulan fiziki ve teknik imkanlar nedeniyle kamu zararı, sektörde çalışanların üretimden geri bırakılması, zaman ve mekan kaybı  gibi ileride telafi zor durumlar ortaya çıkarmaktadır.

Yukarıda belirtilen gerekçeler ve yasal düzenlemelerin yansıra Ab uyum süreci kapsamında imzalanan Bologna sürecinin öngördüğü Yüksek öğretim yeterlilikleri ve Teknik Eğitim Fakültelerin ders müfredatında temel mühendislik derslerinin hemen hemen tamamı verildiği dikkate alınarak, Yüksek Öğretim Kurumunca belirlenen derslere eklenme yapılmaması, ekleme yapan üniversitelerimiz var ise Üniversite senatolarının bunların yeniden değerlendirme yapması hem hukuki hem de bilimsel bir gereklilik olduğu düşünülmektedir.

Bu nedenle, ilgili Fakülte mezunlarına “mühendislik tamamlama” eğitimi kapsamında yapılan ders eklemelerin yasal, bilimsel ve hukuki sakıncaları ile ilgili durumu bilgilerinize sunar, 2014-2015 Akademik yılının tüm üniversitelerimize, bilim insanlarımıza, öğrencilerimize başarı getirmesini dilerim. 

Kemal BUDAK-Teknik Öğretmen

 
Toplam blog
: 15
: 2553
Kayıt tarihi
: 30.03.09
 
 

Malatya doğumluyum... Makine fakültesi mezunyum... ..