Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Eylül '07

 
Kategori
Eğitim
 

Üniversite sınavını kaldıracak, sistem taslağı

Üniversite sınavını kaldıracak, sistem taslağı
 

Üniversiteye giriş şekli, artık değişmeli.

Milyonlarca öğrenciyi, sınav kapısına yığarak, öğrencilerin ve velilerin mutsuzluğuna son vermeliyiz.

Bu sistemin artık işe yaramadığını gördük.

Eğitime katkısı tartışılan dershaneler, sektör haline gelirken, dar gelirli vatandaşlar, bir umut uğruna her şeyini harcadı. Neticede büyük sıkıntılar çekildi.

Lafı uzatmadan, üniversite sınavlarını ortadan kaldıracak, yığılmaları önleyecek, planlı yapılanmayı sağlayacak, taslağımı sunmak istiyorum.

İşte taslak:

Zorunlu Eğitim , 10 - 13 yıl aralığında olmalı (Her öğrenci grubu için farklı olacak)

1-) Temel Eğitim süresi. Bu süre Anaokulunda geçen süre dahil 5 -6 yıl olabilir. Adı üzerinde bu bölümde okuma- yazma, temel beceriler, temel matematik, Anadil dersleri yapılır. Öğrencileri yormadan, hafifletilmiş müfradat programı uygulanır.( Bu bölüm 9 - 10 yaşlarında tamamlanacak )

2 -) Yönlendirme Eğitimi . Bu süre 2-3 yıl aralığında olmalıdır. Yönlendirme sınıfları, çocukların geleceğini ilgilendirdiği için çok önemlidir. Temel Eğitimdeki başarılarıyla, bu iki yıllık süredeki başarıları. öğretmenlerin, uzmanların ve ailenin görüşleri alınarak öğrencilerin yönlendirileceği alan belirlenir. Çocukların önüne üç kapı açılır.(Bu bölüm, 11 - 12 yaşlarında tamamlanacak) Bu üç kapıyı, kısaca şöyle özetleyebiliriz:

Bu kapılar:

A- ) Başarılı sayılan ve ilerde üniversite okuyabilecek ve akademik kariyer yapabilecek çocuklar bu gruba alınır. Bu ülke ihtiyacına göre, tüm öğrencilerin % 25 - 30 'u olabilir.

Bu bölümün öğretmenleri özel eğitim almış, doktorasını veya yüksek lisansını yapmış öğretmenlerden seçilir. Bu okulun süresi temel eğitimle birlikte 13 yılı bulabilir. Bu sürede üniversitede okuyacağı bölümlerde belirginleşir, üniversite alt yapısı, güçlü şekilde oluşturulabilir. Bu süreyi bitiren öğrenciler için bir sıralama yapılarak, üniversitelerin kapısı onlara açılmış olur. (Bu bölüm, 18 - 19 yaşlarında tamamlanacak )

B -) Bu bölüm ikinci derecede başarılı öğrencileri kapsayan bölüm. Teknik, eleman, teknikerler,yetiştirebilecek, yüksek okulların alt yapısını, temelini oluştururlar, Bu bölümün süresi 11 yıl olabilir. Öğrencilerin % 35 - 40'ı bu bölüme seçilebilir. Bu okulu bitirenler, iki yıllık meslek yüksek okullarına sınavsız geçerler.(Bu bölüm, 16 - 17 yaşlarında tamamlanacak )

C -) Bu üçüncü bölüm, öğrencilere gelecekte yaşamlarını sürdürecek bir meslek bir iş öğretmek için devam edilen bölümdür. Bu bölümün temel eğitim kısımları kısa tutularak ( bu süre 9 - 10 yıl olabilir.) öğrencilerin öğreneceği işi, mesleği daha iyi öğrenmesi için praktikler yaptırılır. Bu bölüme ayrılacak öğrenciler % 35 - 40 lık bölümü oluşturabilir. ( Bu bölüm, 15 - 16 yaşlarında tamamlanacak ) Bu bölüme çıraklık eğitimi de diyebiliriz. Dokuz,on yıllık temel eğitimden sonra, becerilerine göre bir meslekte işte usta olmalarını sağlayacak sistem geliştirilir. Kuruluşların, işletmelerin, belirli oranlarda çırak yetiştirmek ve eğitmek için kontenjan ayırması için yasal düzenlemeler yapılır.

Görüldüğü gibi:1- ) Temel eğitime katılan öğrencilerin, %25lik bölümüne üniversite kapıları açılmış oluyor ki bu, 250 - 300 bin öğrenci demektir.(Bugünkü sayılara göre)

2- ) Temel eğitime katılan öğrencilerin, % 35 - 40 lık bölümüne teknik eleman ve kalifiye eleman olacak ki bu 350 - 400 bin öğrenci demektir.

3- ) Temel eğitime katılan öğrencilerin, % 35 - 40 lık bölümü iyi bir çıraklık eğitiminden sonra, çeşitli meslek ve işleri öğrenerek iş dünyasına katılırlar.

bu da 350 - 400 bin öğrenci demektir.

Bu bir taslak, bu taslak geliştirilir, değerlendirilir. Hızla eski sistemden kurtulmamız gerekiyor. Dershaneler rant sağlıyor diye işe yaramayan, insanları mutsuz eden bu sisteme sahip çıkamayız.

Hazırladığım bu taslakla ilgili şöyle bir soru sorulabilir. Üniversiteye girecek bu %25 - 30 'luk dilim için bir sınav yapılmayacak mı diye. Bu sorunun yanıtı şu: Yönlendirme eğitiminden sonra bu bölüme alınan öğrencilerin eğitim süresi, diğer bölümlerden iki - üç yıl fazladır. Öğrenciler bu eğitim sırasında branşlaşmaya başlarlar, edebiyat, sosyalbilimler, fen, matematik vb bu alanlarda çok iyi eğitim alırlar. Bu bölümün öğretmenleri alanlarında yüksek lisans ve doktorasını yapmış öğretmenlerden seçilir. Her yıl öğrencilerin başarı puanları toplanarak bir sıralama yapılır. Bu detay için sağlıklı kurallar konulur.

* Diğer bir husus, özel yetenek gerektiren öğrencilerin eğitimi (spor, resim, müzik vb) Yönlendirme Eğitimi sonrasında yapılır. Bu yönlendirme sınıfllarından sonra yetenekleriyle ilgili eğitimi ağırlıklı olarak alırken, temel eğitimlerini tamamlarlar - zaten spor liselerimiz, müzik liselerimiz, güzel sanatlar liselerimiz var. Burayı bitirenler üniversitenin ilgili bölümlerinde okurlar ve akademik kariyerlerini devam ettirirler.

Bu özet bir taslaktır. Eklemeler ve çıkarmalar yapılabilir. Görüş ve düşüncelerinizi bekliyorum.

Erdoğan Şahin, Didim

 
Toplam blog
: 1410
: 1053
Kayıt tarihi
: 04.11.06
 
 

Emekli öğretmenim ve  emeklemeye devam ediyorum.  Emeklilik yaşamın sonu değil, yaşama yeni amaçl..