Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Nisan '11

 
Kategori
Bebek - Çocuk
 

Uyku, uykunun mayasıdır

Uyku, uykunun mayasıdır
 

Ben bunu ilk duyduğumda, yani gerçek anlamda hayatıma girdiğinde Koray henüz 1 aylıktı. Gündüz uykuları düzensiz, 45 dakikayı geçmiyordu. Ben sinir krizinin eşiğine geliyordum. Geceleri uykusuz, gündüzleri yorgun. Ne yapacağımı bilemez haldeydim. Elime bir kitap geçti. 90 Minutes Baby SleepProgram. Okuduğum en harika uyku kitabıdır. Aslında kitabın dediği şuydu: bebeklerin 90 dakikada bir uykusu gelir. Uyanık olduğu 85.dakikada gözlemlemeye başlayın, sinyalleri verecektir. Onu uyku için hazırlayın. Böylece tam olarak uykusuzluk sıkıntıları göstermeden yatıracaksınız ve çok daha kolay uykuya geçtiğini göreceksiniz. Ayrıca bebeklerin uyku döngüleri biz yetişkinlerden farklıdır. Uyuduktan sonra 45.dakikada uykusu hafifler eğer devam ederse minimum 90 dakikaya tamamlar. Yani uyudukça uyumayı öğrenir.

Koray'ın uyanık olduğu süreleri gözlemledim. Gerçekten de 90.dakikada uykusuzluktan söylenmeye başlıyordu. Ben de 5 dakika önceden onu sakinleştirmeye başladım. Uyudu hem de çabucak. 40-45.dakikada kalkıyordu o ayrı. Bazen devam ettirebiiliyordum bazen ettiremiyordum ama söylenenler, yazılanlar aynen geçerliydi bizde. Blogda uyku etiketli yazılardan anlayacaksınız zaten nasıl bir süreç yaşadığımızı.

Uyku konusunda aklınıza gelebilecek her kitabı okudum ayrıca. Onlarcası var kütüphanemde. Her birinden bir şeyler kaldı aklımda. Bazıları birbirinin tam tersi akımları savunsa da birleştikleri bir konu vardı: bebeklerin uykusu geldiğinde vakit kaybetmeden yatırmalı.

Kitapların yanı sıra tecrübe ederek bu 2.5 sene içinde öğrendiklerim:

Rutin çok önemli. Çok çok çok hem de. Çocuklar düzen isterler. Kendilerini güvende hissediyorlar bu şekilde. Uyku öncesi alışkanlıkları severler çünkü başlarına ne geleceğini bildiklerinden hazırdırlar. İtiraz bile etseler, uyurlar. Beden almıştır sinyali rutin başladığında. Bizim rutinimiz banyo-masal-ninni şimdi. İlk sene süt-banyo-masaj'dı.

Koray gibi kısa süre uyuyan bebeklerin ilacı gün içinde sık sık uyutmakmış. Normalde 3 uyku uyuyorsa, 4 kere, 5 kere hatta. Bir süre sonra bebek bunları birleştirecekmiş. Üstelik gündüz güzel uyuyan çocuk da akşam uykusuna hem daha kolay geçer hem de kesintisiz uyur.

Müzikle uyutmak iyi bir fikir olabilir. Ben her şeyi denemeye hazır bir anne olduğumdan Koray'a hamileyken araştırmaya girişmiştim. İlk üç ay Transitions, sonra Mozart, Putumaya Dreamland ve son günlerde Babies Go Beatles. Ya müzik düzeni kuramazsam ve Koray bir türlü uykuya geçmezse diye endişe etmiştim zaman zaman. Ama her yere taşıdım ben CD'leri. Bir şekilde müzikle uyuttum. Bir kaç sefer müziksiz ama uzun uzun ninni söyleyerek de becerdim uyutmayı :) Artık kendisi seçiyor uyku müziklerini. Uykuya itiraz yok. Yok da uykuya geçerken istekleri var işte. Biri yanında olsun istiyor.

Sabah biraz daha geç kalksın diye uykusu gelen çocuğu geç yatırırsanız, sabah her zamankinden de erken kalkabilir. Fakat akşam uykusunu geciktirmeden hatta 15 dakika öne çekerseniz sabah da 15 dakika daha geç kalkması muhtemel. Biz de hep öyle oluyor. Çünkü yorgunluğu arttıkça huzursuzluğa da artıyor ve aynı huzursuzlukla uykuya geçiyor. Bu da sabah daha erken kalmasına neden oluyor.

Bebek, gündüz uykusundan ağlayarak kalkıyorsa uykusunu almamış demektir ve biraz gayretle uykuya devam edebilir. Tabi ki neşeli uyanan çocuk da uykusunu almış çocuktur. Bazen 1.5 saatin sonunda ağlayarak uyanır Koray ve bir ninni ile en az 45 dakika daha uyur.

Bebeği yatırdığınızda hareketliliği devam ediyorsa onu rahatlatmak ve gevşemesini sağlamak için ellerine, kollarına, ensesine yumuşak hareketlerde hafif hafif masaj yapın. Bedeni yavaş yavaş hareketsiz hale gelecektir. Biz de en son ayaklar dururdu. O zaman anlardım Koray'ın derin uykuya geçtiğini.

Karanlıkta uyutmak iyidir. Bunu ben değil uzmanlar da söylüyor. Kaliteli uyku karanlıkta uyunandır. Ne kadar karanlık? Valla bayağı, bildiğiniz, karanlık işte.

Anne uyku konusunu abartmazsa, çocuk da abartmıyor.

Çocuk uykuya mutlu mutlu geçerse, kesintisiz uyuma ihtimali o kadar yüksek. Eğer kavga gürültü ağlama sızlanmayla uyursa bir kaç saate ağlayarak uyanması muhtemel. Bazen Koray babasıyla uyumak istiyor. Ben de oyalanıyorlar diye ipleri elime alıp 'hayır benle uyuyacaksın' diyorum. Evet çok geçmeden uyuyor ama 2 saat sonra 'babaaaaaa' diye uyanıyor. Aldım ağzımın payını. Hiç direnmiyorum artık.

Uyku konusunda tek bir doğru yok. Çocuktan çocuğa değişir. Hatta çocuğun büyüme ve gelişme dönemlerine göre de değişebilir. Tam 'her şey yolunda gidiyor, artık kendi kendine uyuyor' dersiniz, ertesi gün sizinle uyumak istediğini söyleyebilir. Veya kesintisiz uyumaya başlarsınız ve 'bitti uyku sorunumuz' diye düşünürsünüz, o gece 10 kere uyanır.

ve...

Bazı çocuklar uykuyu sevmez. Siz ne yaparsanız yapın, sevmezler işte.

Irem Erdilek

SlingoMOM.com

 
Toplam blog
: 141
: 3284
Kayıt tarihi
: 30.04.10
 
 

Kozmetik dünyasından anneliğe geçiş... Evde oturmaktan sıkılan girişimci anne oldu mu sana blogger a..