Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Eylül '19

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
Okunma Sayısı
39
 

Uykusuzluk

Uykunuzu kaçıran, gece yarısı uykunuzu bölen nedir?

Rutin bir alışkanlık mı, yoksa kullandığınız ilaçlar ya da uyku apnesi gibi bir sorun mu?

Uykumuz bölünmeden daha iyi nasıl uyuyabiliriz?

Eğer gece yattıktan sonra uyanıp tekrar uyumakta zorluk çekiyorsanız bunun bir nedeni vardır. Hastalık, mide reflüsü, ateş basmaları ve yiyip içtikleriniz buna neden olabilir. Anksiyete (kaygı), stres ve depresyon gibi psikolojik ve ruhsal nedenler de olabilir. Ayrıca birçok insan bir yakınını kaybetme ve boşanma gibi üzücü bir olayın ardından uyumakta güçlük çekebilir.

Başka bir neden akşamları içilen alkoldür. Her ne kadar alkol ilk başta uyku verse de gece rahat bir uyku uyumanız mümkün değildir. Vücuttaki etkisi ortadan kalkınca gece sıkıntı ile uyanırsınız. Buna alkol çekilme sendromu denir.

Bazı ilaçlar da uyku kaçırabilir. Kafein ve psödoefedrin içeren ağrı kesici ve grip ilaçları; bazı antidepresanlar, beta-bloker ve diüretik gibi kalp ve hipertansiyon ilaçları bunlara örnek verilebilir.

Gece yarısı uyanır ve 15-20 dakikada tekrar uyuyamazsanız, yataktan kalkıp başka bir odaya gidin, bir şeyler okuyun, duş alın, hafif bir şeyler atıştırın ya da sessizce bir şeyler yapın. Ne zaman uykunuz gelirse yatın.

UYKU HİJYENİ

Deliksiz ve rahat bir uyku için gereken alışkanlıkların ve şartların sağlanması, uyku hijyeni olarak bilinir. Uykunuz gelince ve yorgunken yatmak, öğleden sonra ve akşamları kafeinli içeceklerden, alkol ve sigaradan uzak durmak, tok karına yatmamak bunlara örnek verilebilir. Yatak odasının sessiz, karanlık ve serin tutulması, yalnız uyku ve seks için kullanılması diğer uyku hijyeni kurallarıdır. Ayrıca akşamları çok fazla su içmemek gerekir.

SOLUNUM APNESİ

Uykuda solunum durması demektir. Obezite gibi nedenlerle üst solunum yolunun tıkanması sonucu meydana gelir. Sizi uykudan uyandırır. Horlama, homurdanma ve nefes kesilmesi gibi belirtileri vardır. Uyku süresince yüzlerce kez tekrarlayabilir. Uyku apnesi tehlikeli olabilir. Bu kişilerde kalp hastalığı, kalp krizi, inme ve hipertansiyon gibi hastalıklar gelişebilir.

UYKU GÜNLÜĞÜ TUTMAK

Uyku günlüğü, neden rahat ve derin bir uyku uyuyamadığınız hakkında ipuçları verebilir. Örneğin çay, kahve gibi kafeinli içeceklerle uykunuz arasında ne gibi bir ilişki var bunu not edin. Aynı şeyi ilaçlar için de yapın. Sonra bunları doktorunuzla paylaşın ve birlikte daha iyi bir uyku için plan yapın.

EGZERSİZ UYKUYA İYİ GELİR

Daha iyi bir uyku için egzersiz yapın. Egzersiz yapanların yapmayanlara göre daha iyi uyudukları tespit edilmiştir. Her gün en az 30 dakikalık bir egzersiz yeterli olur. Gündüz ya da akşam fark etmez. Ancak egzersiz için doktorunuzun onay vermesi gerekir.

TV, BİLGİSAYAR VE UYKU

Akşamları uzun süre TV izlemek, bilgisayar başında bulunmak uykumuzu kaçırır. Bu gibi aletlerden gözlerimiz yoluyla beynimize gelen ışık melatonin adlı uyku hormonunu yapımını önler.

NE YAPMALI?

Uykusuzluğun nedeni nedir, önce bu tespit edilmeli. Eğer kendi çabalarımızla üstesinden gelemiyorsak bir hekime gitmemiz gerekir. Uyku laboratuvarlarında uyku analizi yapılmaktadır.

Şen ve esen kalınız.

Dr. Atanur Yıldız

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 489
Toplam yorum
: 21
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 261
Kayıt tarihi
: 24.01.09
 
 

Tıp doktoru.  ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster