Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Eylül '06

 
Kategori
İlk Yardım
 

Uzaklardan bir Anadolu hayali...

Uzaklardan bir Anadolu hayali...
 

Bugün sizlerle yakın dostum Selim Argun Bey ile yaptığımız bir beyin fırtınası sonucu çıkan önemli bir proje ve fikri aktarmak istiyorum. McGill Üniversitesi'nde İslami Bilimler Fakültesinde hocalık ve doktora yapmakta olan saygıdeğer Selim Bey, aslında yıllardır bu ideale sahip. Ondan bütün bu fikirleri ve paylaştıklarımızı yazıya dökmesini rica ettim. Aşağıda bu konudaki beyin fırtınası özeti yer alıyor.

AKUT gibi STK'larımız, Boğaziçi Üniversitesi gibi üniversitelerimiz, CENDİM gibi enstitülerimiz (Deprem Araştırmaları Merkezi), Deniz Feneri gibi yardım kuruluşlarımız ve Memorial Hospital gibi hastanelerimiz bu projeye sahip çıkarlarsa Türkiye'miz adına çok kritik ve stratejik açılımlar yakalanabileceğine tüm kalbimle inanıyorum. Ellerinize sağlık Selim Bey. Lütfen okuyunuz ve bu fikri yaygınlaştırınız.

DOĞAL FELAKETLER VE ACİL YARDIM
Son zamanlarda dünyanın çesitli bolgelerinde ardi ardina meydana gelen deprem, sel, tsunami gibi dogal afetler ile, etnik, dini ve / veya ekonomik cikar amacli savaslar neticesinde ortaya cikan insani felaketlere zamaninda ve gerektigi sekilde mudaheleyi gonullu amatorlerden ziyade bu isin egitimini almis, profesyonel ekiplerce yapmak bir zorunluluk halini almistir.

İLK YARDIMDA EHLİYET VE LİYAKAT
Kadrolarindaki istihdam politikalari “ehliyet ve liyakat” kriterleri uzerine oturtulmamis devlet destekli yardim kuruluslarinin gerekli profesyonellige sahip oldugunu soylemek guctur. Ozel tesebbusler ile kurulan ve bu gun sahada yardim faaliyetleri yuruten kurumlarda ise tamamen gonullu ama amator ekiplerce yardim operasyonlari yurutulmeye calisilmaktadir. Ozellikle globallesme ile dunyanin kocaman bir koy haline geldigi bu iletisim caginda dunyanin degisik cografyalarinda ki felaketlere mudahale edecek ekibin dil probleminin olmamasi ekibin basarisi acisindan olmazsa olmaz bir gerekliliktir.

ANADOLU’DA KÜRESEL BİR PARAMEDİK FAKÜLTESİ HAYALİMİZ
Dunyanin bir cok gelismis ulkesi bu amacla uluslararasi yardim faaliyetlerini yurutecek, teorik ve pratik bilgi ile donanmis, fiziki acidan yeterli, dil bilen paramedic fakultelerini universiteler bunyesinde akademik birimler olarak acmis ve bu yonde mezun vermeye devam etmektedir.

Bulundugu bolgenin jeolojisi, jeopolitigi ve jeostratejisi geregi ulkemiz de zaman gecirmeden bu alandaki boslugu doldurarak benzer bir yapilanma icerisine girmeli ve en kisa zamanda 4 yillik bir ogretim programini ongoren, en az bir dogu ve bir bati dilini cok rahat konusan, ilk yardim, sivil savunma, etkin arama-kurtarma, sosyal rehabilitasyon, teknik altyapi, afet yonetimi ve onlenmesi, gonullu eleman kadrosu yonetimi, kurtarma teknolojisi, psikolojik danismanlik vb. konularda gerekli egitimi almis bay ve bayan paramedikleri yetistirmek icin bir paramedic fakultesi acmalidir.

Bu turde acilacak bir fakulteye, spor akademilerine benzer bir sinav sistemi ile ogrenci alinmali, bilgi olcumune ilaveten isin mahiyeti geregi kondusyon sinavlari da ilave edilmelidir.

AYYILDIZ ARMALI PROFESYONEL YARDIM EKİPLERİ
Bir deprem bolgesi olan ulkemiz icin ilkyardimda istihdam edilecek yuzlerce elemandan olusan kalifiye bir kadronun elzemligi tartisma goturmez bir gercektir. Buna ilave olarak, ayyildiz armasiyla dunyanin dort bir tarafina gonderilecek profesyonel yardim ekiplerimizin ulke tanitimina olan katkisi da gozden kacirilmamasi gereken diger bir husustur.

Herseyi devletten beklemek yerine, STK-devlet kaynasmasina katkisi olacagini da dusunurek, zaten yillardir kisitli imkanlariyla ama buyuk bir ozveriyle ve basariyla yardim faaliyetlerini surduren sivil toplum kuruluslarindan finansal destek konusunda yardim alinmali, fakulte yapilanmasi, sinav sistemi ve diploma denkligi gibi alt yapi sorunlari devlet himayesinde halledilerek proje ortak bir sekilde yurutulmelidir.

Ulkemizde burokratik engellerin asilmasi zaman zaman guc olabilmekte ve hayatiyet arzeden projeler akim kalabilmektedir. Bu tur bir ihtimale meydan vermemek icin bahsi gecen okul bir enstitu seklinde baska bir ulkede, tercihen bir bati ulkesinde de acilabilir.

Ülkemizdeki guclu STK’larin sponsor olacagi ogrenciler ile okulun isletme masraflarina buyuk olcude destek saglanabilir.

Bu okul mezunlarinin ulkelerindeki yardim kuruluslarinda gorev almalari, uzun vadede “proje ve koordinasyon” noktasinda ortak hareket edebilecek semsiye bir yardim kurulusunun olusumuna katkida bulunmasi muhtemeldir.

Montreal, Canada
Selim Argun, Fahri Karakaş
McGill Üniversitesi

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..