Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Mayıs '20

 
Kategori
Dünya
 

Vahşi

Talha abi işyerimin pasaj dışına bir yere taşıma önerisine katılmakla birlikte, eğer koronavirüs mikrobu bilim insanlarının söylediği gibi uzun süre daha devam ederse işyeri kapatma kervanına katılacağımızı gösteriyor.

Üç ay, bir üç ay daha. Üç ay sonra koronavirüs tedbirleri ortadan kaldırılmış olsa da insanların psikolojik etkileri devam edeceğinden reel sektörün (internet alışveriş ve gıda-hizmet sektörler hariç) hiç bir sektörün kısa sürede canlanacağını zannetmiyorum. En az birbuçuk iki yıl sonra toparlanmaya başlar tüm piyasalar gibi geliyor bana.

Virüs dönemi ne 94 krizine benziyor ne de 2001 ekonomik krizine. Fabrikaların çoğu stop etmiş durumda ve üretim sıfır noktasında. Reel sektörü harekete geçirecek olan eylem üretim olduğuna göre bu durumda piyasa hareketinden söz etmek akılsızlık olur.

Virüs döneminin piyasaya olumsuz etkileri en az bir yıl sürecektir. Ekonomist değilim ama yaşamını küçük esnaflıkla sürdürmeye çalışan biri olarak ben böyle okuyorum koronavirüs sonrasındaki piyasayı.

Dünya ekonomisinde de benzer şey yaşanacaktır. Ekonomileri güçlü de olsa üç ay dört ay piyasaların (döviz-bono-faiz-altın vb hariç) kapalı tutulması aynı şekilde reel sektörü derinden etkileyecektir. Ekonomi günlük piyasa hareketleriyle devamlılığını sürdürebilir ancak.

Tüm bunları anladık da İsviçre´nin koronavirüs tedbirlerinin uygulamıyor olmasına ne demeli?

İsviçre´deki bilim insanlarının uzaydan gelmediklerine göre neden tedbir konusunda dünya ülkelerinden farklı tutum sergiliyor dersiniz?

İsviçre AB üyesi değil biliyorsunuz.

Virüsün öldürücü gücü beş yaşındaki çocuk tarafından bile biliniyor gerçeğini ve virüsün laboratuvarda mı üretildi yoksa yarasadan mı bulaştı tartışmalarını bir kenarda tutarak, şunu söylemek gerekir ki başta ABD olmak üzere tüm dünya ülkelerindeki insanlarını çalışma ortamlarından uzaklaştırıp aynı anda eve hapsetmek bir zeka ve bir okadar da beceri gerektiren konu olduğunu düşünüyorum. Müthiş bir organize iş!..

Koronavirüsten korunmak için yanlış yöntem olduğunu söylemiyorum.

İsviçre´ye baktığımız zaman sanki bu işte bir bit yeniği var gibi durmuyor mu?

Kapitalizm bir şeyler mi yapmak istiyor?

ABD´nin Suriyede acımasızca eylemlerini sürdürüyor olması kapitalizmin vahşi yönü adeta bitiş noktasına getirmişken koronavirüs bahanesiyle yeni bir sistem hazırllığı içine giriyor sorusunu akla getiriyor.

İnsanların ümüğüne kadar sıkan kapitalizm, insanları eve hapsederek her türlü arınmalarını bekliyor olabilir mi?

Bu arınmayla birlikte sanki dünya halkı farklı bir ekonomi eksenine doğru yönlendirilmek istenecektir diye düşünüyorum. Unutmayalım televizyon otomobil çamaşır makinesi, insan hakları bildirgesi, soğuk savaş dönem başlangıcı ve sona ermesi, kadınların seçme hakkı vb. şeyler 100 yıl içinde gerçekleşen ollaylardı.

Yeni 100 yılda güzel şeyler olacaktır.

 

 
Toplam blog
: 2327
: 450
Kayıt tarihi
: 03.07.07
 
 

25.05.1960 doğumlu. Üniversite terk. Müzik, seyahat ve tiyatro sever. Antalya Devlet Tiyatrosu'nd..