Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Mayıs '16

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

Vatandaşa kaçak elektrik tuzağı

Vatandaşa kaçak elektrik tuzağı
 

Vatandaşa kaçak elektrik tuzağı


Elektrik faturalarındaki kayıp ve kaçak bedeli yeniden yasallaşıyor.

Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, yakın zamanda dağıtım şirketlerinin reklam, ağırlama, sosyal sorumluluk, danışmanlık ve mahkeme gibi masraflarının gider kalemi olarak faturalara yansıtıldığını hatırlatarak, bunun şu anda hazırlık aşamasında olan yeni düzenlemenin habercisi olduğunu söyledi. Elektrik dağıtımının 21 özel şirkete devrinden sonra ilginç gelişmeler yaşandığına işaret eden Ağaoğlu, “TBMM enerji komisyonunda kabul edilen metne göre, kayıp kaçağı da teknik ve teknik olmayan kayıplar şeklinde isimlendirerek legalleştiriyorlar. Hırsızlığı legalleştiren kanun geliyor” dedi. 2-3 ay içinde ilk torba yasada kanunlaşması beklenen yasanın tek olumlu yönünün tüketici derneklerinin bu yasaya karşı koymak için bir platformda bir araya getirilmesi olduğunu dile getiren Ağaoğlu, “Türkiye Tüketici Hareketi Platformu çatısı altında 3 tüketici derneği federasyonu ve 10’larca dernek bir araya geldik. Bu konuyu Anayasa Mahkemesi, insan hakları mahkemesine kadar taşıyacağız” dedi. Ağaoğlu, yasanın kayıp kaçağı dağıtım şirketleri nezdinde teşvik edebileceğine dikkat çekti.  (Alıntı)

Yasaya göre kayıp/kaçak bedeli TEKNİK VE TEKNİK OLMAYAN KAYIPLAR adı altında yeniden vatandaşa fatura edilecek. Yeni yasa ayrıca, tamamı özel sektöre devredilen 21 dağıtım şirketinin geriye dönük kayıp kaçak bedellerini tahsil etmesinin de önünü açıyor. Tüketiciler daha önce kayıp kaçak bedelini almak için tüketici mahkemeleri ve hakem heyetlerine masrafsız başvuruyor ve kısa zaman da sonuç alıyordu. Yeni düzenlemeyle, bunun önünün kapanması ile birlikte tek itiraz yolu olarak idari mahkemeler gösteriliyor.

Ne kadar kaçak varsa o kadar da para gelecek dağıtım şirketlerine. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu 38 milyon aboneden alacak. 21 dağıtım şirketi ile ortak hareket edebilir. Yani kaçak kullanımı teşvik edip bireysel menfaat sağlayanlar bile olabilir.
Ayda milyonlarca elektrik faturası ödeyen bir kuruluşun yetkilisine bir dağıtım şirketinin yetkilisi; 2 fazı hariçten bağla sayaçtan geçirme, gelen enerji bedelinin iki katı cebinde kalır birini bana verirsin diğeri sende kalır diyebilir. Bunu nasılsa devlet vatandaştan alıp dağıtım şirketlerine ödeyecek. Bundan sonra dağıtım şirketleri kayıp kaçakla mücadele etmez. Etmesine gerek kalmıyor zaten. Her durumda yasal da olsa, yasal olmasa da parasını alacaklar. Olan dürüst vatandaşa olacak.

Örneğin; Bizden yıllarca alınan kaçak bedelini Yargıtay vatandaştan alamazsın diyor dağıtım şirketine. Ve topu devlete atıyor? Devletimiz de hane başına 10 binler, tasarruflarına, kullanımlarına göre 50 binler, 100 binler ödememek için yasal hakkımızı çıkaracakları yasayla VERMEMEYE uğraşıyor. Yani bu parayı kendi devlet kasasından verecekleri için bin dereden su getiriyorlar ve yasa çıkartıyorlar.

Bana ne kaçak kullananın borcundan. Hırsızlık, arsızlık mükafatlandırılıyor. Böyle adaletsizlik olmaz, Ülke haksızlık yapanların dürüst vatandaşın sırtına yüklenildiği yer haline geldi. Başkasının kaçak kullandığı elektriği ben ödemek istemiyorum. Bunca zamandır da ödediğimi geri istiyorum yeter soyulduğumuz.

HÜLYA ÇAKICI

 
Toplam blog
: 822
: 574
Kayıt tarihi
: 19.12.15
 
 

Hacettepe Üniversitesi İktisat Fakültesi ve Akdeniz Üniversitesi Turizm ve Otelcilik Fakültesi ve..