Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Eylül '21

 
Kategori
Sosyoloji
Okunma Sayısı
9
 

VECİHİ HÜRKUŞ

1896 yılında İstanbul’da doğan Vecihi üç yaşında babasını kaybeder. Altı yaşına geldiğinde Balkan savaşı patlar ve yüz yıllardır emrimizde yaşamaya alışmış uluslar Türkleri Avrupa’dan atmaya kafalarına koymuşlardı. Durumun ağırlığını anlayan bu genç oğlan gönüllü olarak savaşa katılır. Balkan savaşları sırasında uçakları yakından gören Vecihi bu aletlere aşık olur.Çok istese de yaşı küçük olduğundan tayyare bölüğüne alınmaz ancak Tophane Sanat okuluna yazılarak eğitim aldı.Yirmi yaşına geldiğinde dünya savaşına katılarak yaralandı.İstanbul-Yeşilköy’deki Tayyare mektebine giderek,pilotluk eğitimi    aldı.7.tayyare bölüğüne atanarak Ruslara karşı savaştı.Burada hava savaşı sırasında bir Rus uçağını düşürerek düşman uçağını düşüren ilk Türk pilot unvanını kazandı.Uçağı yara alıp,düşürülünce Ruslara esir düştü ancak kaçıp kurtulmayı başardı.İnönü ve Sakarya savaşları sırasında keşif ve destek uçuşlarıyla destek verdi.Bir Yunan uçağını zorunlu iniş yaptırdı.İzmir-Gaziemir’e inerek alanı işgal etmiştir. Milli mücadeledeki çalışmaları yüzünden TBMM tarafından kırmızı şeritli İstiklal madalyası ve üç takdirname ile ödüllendirilmiştir.

Askeriyeden ayrılarak 1930  yılında üç ay içinde ilk Türk sivil uçağını yaptı.Aslında dünya savaşı sırasında Türk avcı uçağının planlarını yaparak Savunma bakanlığına vermiş,anlaşma yapılınca çalışma yarım kalmıştı.İktisat bakanlığına başvurarak uçağına sağlam raporu istemiş,bakanlık bu raporu verecek teknik personeli olmadığını bildirince Çekoslavakya’ya götürüp oradan sağlam belgelerini alıp,uçarak yurda döndü.1931 yılında tayyare cemiyeti adına uçağıyla Türkiye turları yaptı.1932 yılında Türk pilotları yetiştirmek amacıyla Sivil Tayyare Mektebini kurdu.Mustafa Kemal kızı Sabiha Gökçeni  pilotluk eğitimi için bu okula gönderdi.   1933 yılında Nuri Demirağın desteğiyle ilk Türk yolcu uçağını tasarladı.

Mustafa Kemalin Türkkuşu adını verdiği milli bir uçak projesi vardır.Bunu gerçekleştirmek amacıyla 1937 yılında Türk Hava Kurumu aracılığıyla uçak mühendisliği eğitimi alması için Almanya’ya gönderildi.İki yıl sonra diplomayla yurda dönünce Mustafa Kemal vefat etmiş,yeni hükümet bu kadar kısa zamanda mühendislik eğitimi alınamaz denilerek mühendislik diploması iptal edildi.Bu sıralarda kızı paraşütle atlama çalışması yaparken paraşütün açılmadığı için vefat eder.Pilot okulunun verdiği diplomalar da iptal edilmeye başlanır.Uçakla posta servisi ve uçakla tarla ilaçlama şirketi kurduysa da çok başarılı olamadı.Sanki gizli bir el yaptıklarını bozmak için çalışmaktadır.1954 yılında Hürkuş Hava Yollarını kurar ancak gizli el çalışmalarına hız vermiştir.Uçaklara sabotajlar düzenlenmekte,zararlar verilmekte,tuhaf arızalar yakasını bir türlü bırakmamaktadır.Gazilik maaşına bile haciz işlemi uygulanır.1966 yılında geçirdiği beyin kanaması sonucu bu dünyadan göçer.

Bütün hayatı çok sevdiği ülkemizde havacılığın gelişmesi için mücadeleler vererek geçen Vecihi Hürkuş’u saygıyla selamlıyorum.

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 75
Toplam yorum
: 1
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 32
Kayıt tarihi
: 25.07.20
 
 

herkese iyi günler dilerim,Isparta doğumluyum,  emekli öğretmenim.TDF Dağcılık eğitimi aldım.Doğayı..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster