Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Ağustos '12

 
Kategori
Yurtdışından Bildiriyorum
 

Venedik'in gondolları neden siyahtır?

Venedik'in gondolları neden siyahtır?
 

Sisli bir Venedik gününde yol alan gondolcu


Venedik’in sembollerinden biri olan gondollar için çok çeşitli söylenceler vardır.

Venedik’in gondolları neden siyahtır?

Derler ki vebadır sorumlusu. Yüzyıllarca Serenissima’yı etkisi altına alan veba salgını öyle şiddetli bir hale gelmiş ki her gün onlarca insan vebadan dolayı hayatını kaybeder olmuş. Onca insanın cesedi gondollarla taşındığı için gondollar yas rengi olan siyaha bürünmüş. Bu hüzünlü hikâyenin doğru olup olmadığını çok merak etmiştim. Bir gün bir arkadaşıma sordum ilk olarak. Sorumu gülerek yanıtladı. Dedi ki:

“Esasında hikâyenin gerçeği nedir ben de bilmiyorum; ama öyle veba gibi hüzünlü bir şey olduğunu sanmıyorum. Ben sana kendi gerçeğimi anlatayım eğer dinlemek istersen. Eskiden Venedik’te ulaşım araçları sadece gondollarmış ve Venedik’te yaşayan herkesin bir gondolu muhakkak varmış ve bunların hepsi de rengârenkmiş; fakat bu çok renklilik huzur vermemiş Venediklilere ve her gün en güzel benimki diye kavgaya tutuşur olmuşlar. Şehrin yöneticileri çok kızmış Venediklilerin bu “en güzel gondol kimin gondolu” kavgasına ve bir yasa çıkartıp bunu tüm şehre ilan etmişler: Bundan sonra bütün gondollar siyah olacak. Çaresiz Venedikliler gondollarını siyaha boyamışlar. Çok renklilik çok seslilik yerini siyahın ağırbaşlı hüznüne bırakmış ve gondolcular da kavga etmeyi kesmişler.”

Bu eğlenceli hikâyeyi çok sevmiş ve benimsemiştim. Lakin bir gün gezdiğim en eski gondol imalathanesinde 18. Yüzyıldan beri tek işi gondol imal etmek olan bir aileden gelen gondolcu ustası bana işin gerçeğini anlattı: “-Gondollar siyahtır; çünkü siyah suya en dayanıklı renktir. Gondolun uzun ömürlü olmasını sağlar; zira gondola siyah rengi veren zifttir. Her bölgesine özel sekiz ayrı tahtadan imal edilir. Her bir gondol bir servet değerindedir ve bu serveti koruyan onu daha uzun süre suyun içinde tutacak olan da işte bu siyah renktir. Şimdiki teknoloji ile istediğin her renge boyayabilirsin; ama siyah renk artık bir semboldür ve gondola da en çok yakışan renktir. Limuzinin suda gideni ne de olsa.”

“Bu kadar mı yani? Ama bu hiç romantik değil?” “Ama gerçek bu!”

Ben yine de bana soranlara tarihçi tarafımın gerçekçiliği yerine masallar âleminin çekiciliği ile en güzel renkli gondol için kavga eden gondolcuları anlatıyorum hala ve o dönemlerde yaşasaydım pembe renkli bir gondolum olurdu ve muhtemelen o kavgacılardan biri olurdum diyorum.

Gondollar ile ilgili başka önemli bir ayrıntı ise her iki ucundaki demir çıkıntılardır. Bir tarafında Venedik’in altı bölgesini temsilen altı çıkıntı diğer tarafında ise Giudecca Adası’nı temsilen tek çıkıntı bulunur. Ön taraftaki altı çıkıntıyı bütünleyen çıkıntı ile demir bir şapka motifine dönüşür ve bu şapka Venedik Doju’nun şapkasının motifidir.

Gondolcular önünüzden geçerken “gondola gondola” diye bağırırlar. Bir de bütün yolları çok iyi bilirler. Adres sormak için doğru adres gondolculardır; ancak asla İtalyanca konuşmazlar. Venedikçe bilmiyorsanız onları anlamanız çok zordur.

Bir de gondollarda genellikle Japon turistler görürsünüz. O gondola saati 80 euro verip hala mutlu olmayı başardıkları için sizi hayrete düşürürler.

Arşivin hemen yanında bulunan kanala gondolcular gondollarıyla parkediyorlar. Öğlen saatlerinde hava almak için meydana çıktığımda hep gondolcularla karşılaşıyorum. Bir keresinde öğlen yemeği niyetine getirdiğim cevizleri kırmaya çalışırken bir gondolcunun dikkatini çektim sanırım. Güçlü kaslarını daha da gerinip ortaya çıkaran gondolcu: “ Amore, secondo me ti serve una mano.” “Aşkım, Bence sana bir yardım gerekiyor.” diye yanıma yaklaştı. Cevizleri elimden alıp bir bir elleriyle kırıp bana tekrar uzattı. Bir gondolcu ile ilk diyalogum da böyle gelişmiş oldu.

 

 

 
Toplam blog
: 79
: 5412
Kayıt tarihi
: 25.10.11
 
 

Dr. Serap Mumcu Geronazzo, Padova Üniversitesi Tarih bölümünde doktoramı tamamladım. Tarih, Sanat..