Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Temmuz '09

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
 

Viral Pazarlama ve GQ (Google Quotient)

Viral Pazarlama ve GQ (Google Quotient)
 

Yenilikçi teknolojiler başımızı döndürüyor ve çağımızı dönüştürüyor. Internet, web 2.0, semantik web, küreselleşme, dijitalleşme, sosyal ağlar, 3D Internet, sosyal medya, üçüncü nesil (3G) cep telefonları, sanal dünyalar, multimedya oyunlar, bloglar, ve wikiler pazarlama dünyasında müthiş bir değişimin öncüsü. Telefon, TV ve Internet birleşerek müşterinin cebine girerken, müşterilerin tümü mobil data kullanıcılarına dönüşüyorlar. Günümüz gençliğinin büyük çoğunluğu mobil data kullanıyor, web 2.0 portallarında çalışıyor ve eğleniyor, wikilerde proje üretiyor, blog yazıyor, sosyal medyayı yoğun olarak kullanıyor ve sosyal ağ sitelerinden iletişim kuruyor. Sanal ortamda kimliğini şekillendiren, kendini dünyaya ifade eden, dostluklar kuran, öğrenen, araştırma yapan, proje üreten, alışveriş yapan, eğlenen, oyun oynayan, sosyalleşen bir nesilden bahsediyoruz.

Pazarlama dünyasının radikal değişimlere sahne olduğunu görüyoruz: Çevrimiçi reklamlar, viral videolar, sosyal ağlar, mikrobloglar, avatar satış temsilcileri, mobil uygulamalar, cep reklamları, Google optimizasyonları, çevrimçi kimlikler yaygınlaştıkça pazarlama pratiklerini kökünden değiştiriyorlar. Günümüz kullanıcıları artık üretim ve tasarım süreçlerinin ta merkezinde yer alıyor. Kullanıcılar içeriğin yararlı, yenilikçi ve eğlenceli olanını seçip alıyorlar, spam veya junk reklam mesajlarını anında sanal çöplüğe gönderiyorlar. Kendi kendini organize eden, eğlendiren, eğiten entegre bir “<ı>bilge kalabalık”tan bahsediyoruz. Mesele kullanıcının içerik üretmesinden çok öte. Delta Air’den Lego’ya, T-mobile’dan Harley Davidson’a, Procter and Gamble’dan İKEA’ya firmalar reklam sloganları bulmak için, yeni ürün ve hizmetler tasarlamak için, <ı>marka toplulukları oluşturmak için müşteriyi işin içine çekiyorlar, müşterilerin fikrini alıyorlar.

GQ’nuz kaç?


<ı>Google Quotient” yani <ı>GQ şu aralar IQ kadar önemli: Google’da sizin adınız arandığında çıkan ilk bilgiler size aitse, sizin kişisel markanızı iyi yansıtıyorsa ve sizin yer almasını istediğiniz bilgiler ise, GQ’nuz yüksek oluyor. Sanal ortamda bireyler artık çevrimçi kimlikler oluşturuyor, kişisel markalarını inşa ediyor ve profesyonel ilişkilerini sosyal ağlar yoluyla kuruyorlar.

Viral pazarlama


Pazarlama alanında meydana gelen değişimin en önemli göstergelerinden biri Internet bazlı <ı>izinli pazarlama (permission marketing) ve viral pazarlama gibi yeni modellerin ortaya çıkması. <ı>Viral pazarlama, sosyal ağlar ve dijital teknolojiler kullanarak ve virüsler gibi hızla yayılan ve çarpan etkisine sahip olan viral süreçler ve pazarlama teknikleri uygulayarak marka bilinirliğini arttırmayı hedefliyor.

Sanal fısıltı gazetesi

Müşteriler artık kitlesel medyadan gelen kurumsal pazarlama ve reklam mesajlarına daha az rağbet ediyorlar. Müşterilerin asıl itibar ettikleri, kendileri gibi arkadaşlarının belirli bir ürün, hizmet, şirket hakkında ne düşündükleri. Yani sanal bir “ağızdan ağıza kulaktan kulağa” vakasıyla (<ı>virtual word-of-mouth) karşı karşıyayız. Bunun için bireysel bloglar, tüketici siteleri ve <ı>vatandaş gazeteciliği <ı>(citizen journalism) bu kadar önemli. Tek kaynaktan kalabalığa kitlesel mesajlar gönderme <ı>(one-to-many), yerini kalabalıktaki bireylerin birbirleriyle iletişim kurmalarına, örgütlenmelerine, bilgi ve fikir alışverişi yapmalarına bırakıyor <ı>(many-to-many).

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..