Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Aralık '13

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Wabi Sabi-Kusursuzluk Sanatı

Wabi Sabi-Kusursuzluk Sanatı
 

Altın Tapınak-Kyoto


Wabi Sabi: “ kusurda güzellik ve mükemmeliyet bulan eski bir Japon sanatıdır”.

Kusursuzu arama yerine kusurluda kusursuzu bulmalısınız. Zıtlıkların ve çelişkilerin ülkesi Japonya’nın dünyaya kazandırdığı muhteşem bir sanattır, Wabi Sabi. Kabullenmeyi, zıtlıkları  ve çelişkileri azaltabilir. "Hiçbir şey sonsuz değildir, hiç bir şey bitmemiştir ve hiçbir şey kusursuz değildir” kavramları Wabi Sabi düşüncesinin temelini oluşturur. Bu kadar çelişki ile ortak bir nokta nasıl bulunur. İnsan düşünmeden edemiyor. Japonları üstün ve çalışkan yapan asıl yapı bu felsefeden gelmektedir. Almanlar sistematik ve kusursuzluğu arayan bir millettir.Kusursuzluk ve mükemmeliyet Almanlar için çok önemlidir. Bu mükemmeliyet ve sistem kurgusu Alman sanayinin bel kemiğini oluşturur. Özellikle makine ve endüstriyel alanlarda Almanlar muhteşem bir topluluktur. Japonlar ise daha çok elektronik, ince iş ve diğer akıl gerektiren işlerde çok başarlılar. Bu başarılarını Budist gelenekten gelen Wabi Sabiye borçlular aslında. Bu sanat Japonların tüm sanat dallarına nüfuz etmiş ve şekillendirmiştir. Düşünün Türkiye’de, erkekler güzel, çalışkan ve kusursuz bir eş arar yıllarca. O yüzden erkek hocalarımdan bir tanesi evde kaldı. Wabi-Sabi yi hiç duymamıştır bu hocamız belki. Oysa kusurlu veya erkekten bir bayandan mükemmeliyet çıkarılabilir. Basitliği ve sadeliği referans alan bu sanat dallı çok sabır ve incelik gerektirir. Ağaç ekiminden tutun aşk hayatınıza kadar derin kökleri olabilen bir sanattır.

Japonya’da her başım sıkıştığında veya yol sormaya ihtiyacım duyduğumda bir Japon’a yönelirdim. Bu insanlar hayır demesini bilmiyor ve her şeye evet diyorlardı. Kalacağımı yeri bulmak için sorduğum Japon çift ellerinde gooogle map ile benim kalacağım otelle kadar 20 dk yürüdüler. Türkiye’de olsam belki dayak yerdim diye düşündüğüm oluyordu. İstanbul’da insan yön sormaya korkuyor bazen o kadar sert insanlar olunca. Üç defa aynı şekilde beni, kalacağım yere kadar getiren Japon geleneğinin başı budizimdir. Barış ve hoşgörü felsefesi olan bu inanç Japonlara Wabi-Sabi yi sunmuştur. Wabi sabi Japonların düşünce ve hayatına şekil vermektedir. Biz her şeyde kusur ararız oysa Japonlar her şeyde kusursuzluk arıyor çirkin de olsa. Japonlar kadar çalışkan ve sabırlı bir topluluk yoktur yeryüzünde herhalde. Saatlerce yerlerinde sabırla ve konuşmadan oturabiliyorlar, çok şaşırmıştım. En küçük bir ihtiyacıma ve isteğime çok kibar bir şekilde yardım ettiler. Sanki farklı bir galakside yaşıyorum diye düşünmedim değil. İnsanlar bu kadar kibar ve çalışkan olunca Türkiye’deki rahatlığı aramadım değil!!!

"Bendeki bu aşk olmazsa güzelliğin beş para etmez." sözü aklıma geldi ne alakası varsa???

Turkiye insanı malesef başka alanlarda ve farklı konulada hep enerjisini harcıyor. İdeoloji ve didişme dışında üstün başarılarımız yoktur dünya çapında herhalde. Türkiyedeki gelişimin kaynağı sadece siyasettir herhalde diye düşünüyor insan, siyasetin bu kadar gündelik hayatı meşgül ve şekillendirdiğine göre. Ben ciddi bir faydasını da görmüyorum... Yenilikleri icat etmeyen ve bilimde illerlemeyen toplumların işi çok zor olacağı aşikar illerde. Ortadoğu toplumu bunun acısını çok çekiyor. Malesef bu bölge insanı kısır bir döngünün içinede haps olmuş durumda. Savaş, didişme ve huzursuzluk Türkiye'nin de dahil olduğu toplumların Wabi Sabi si olmuş. Belki de uyanma ve yeni kavramları oluşturma zamanı gelmiştir. Belki yakın ve akraba Anadolu topluluklarına "Birlikte daha güçlü olabilirizi" anlatmalıyız. Farklı düşünmeliyiz ama nasıl???

 
Toplam blog
: 36
: 491
Kayıt tarihi
: 28.10.13
 
 

Marmara Üniversitesi Endüstri Mühendisliği okudum. Yüksek Lisansımı Almanyada yaptım. Sağlık,  te..