Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Mayıs '18

 
Kategori
Felsefe
Okunma Sayısı
34
 

Xenophanes ve Dinsel Düşünüşün Evrimi

Xenophanes ve Dinsel Düşünüşün Evrimi
 

Xenophanes ve Dinsel Düşünüşün Evrimi
Terk etti.
Yurdundan çıktı belkide hicret etti.
Pers Kralı Büyük Sirus, İonia’yı önüne kattı ve işgal etti.Gelip Kolophon’a dayandıklarında Xenophanes 25 yaşındaydı. Yurdundan çıktı Akdeniz’e doğru uzun bir yola çıktı. Hem dışarıda hem de kendi içinde uzun bir yolculuktu bu.
 
Dini duyguları gelişkindi ancak bağnaz ve gelenekçi değildi, farklı ve büyük düşünüyordu. Tanrı’ya saygı duyuyordu. Onun insanlaştırılmasını, insani özelliklere büründürülmesine katlanamıyordu.
Ona göre Tanrı insan gibi kızıp, trip atıp , hırsları, takıntıları, arzuları, kıskançlığı olan bir şey olamazdı. Bu Antropomorfik Tanrı anlayışına kıldı. Bu yüzden Homeros’a gıcıktı şiirlerine ayar oluyordu. Çünkü şiirlerinde Tanrı’yı insanlar gibi anlatıyordu.
 
Ve yaptı büyük tespitini Xenophanes ;
Her toplum kendi inandığı tanrıyı kendine benzetiyor, kendi algısıyla algılıyor ve fiziksel olarak kendi gibi görüyordu. Yani tanrılar, o tanrıların yaratıcılarına maddi ve manevi olarak benziyordu.
Zencilerin tanrısı zencilere, Yunanlıların tanrısı yunanlılara, Trakyalı tanrılarsa kızıl saçlı trakyalılara benziyordu.
 
Dedi ki , ‘olur mu be öyle saçma şey lan..Tanrı dediğin insan denen varlıktan ve duygularından, insani öfkelerden beridir beri..’dedi. Devam etti ; ‘Aynı mantıkla öküzlerin tanrısı öküzlere, atların tanrıları atlara benzerdi. Bu böyle olmaz ‘ diyerek dinsel algıda devrim niteliğindeki salvolarını sıralıyordu. Monoteizme giden yolda bayrağı açmıştı bir kere..
 
Dedi ki; ‘‘Olsa olsa bir Tanrı vardır, ne biçimi ne karakteri insana ve ölümlülere benzemez. Bildiğimiz hiçbir şeye benzemez, o baştan aşağı görmedir,baştan aşağı işitmedir, baştan aşağı düşünmedir ve her şeyi zahmetsizce yönetir.’’
Burada belkide bir tür Deizm formuna kayan bir fikirden söz edilebilir. Lakin burada karışmayan bir tanrı değil bizzat müdahil olan bir Tek tanrı vardır.
Xenophanes biraz da vaizdi. Şairdi ara ara söylev çekerdi topluma, ayar verirdi. 
E adam zeki paylaşmak istiyor tabiki fikirlerini..
 
Ayrıca bilgi deneyimdir. Kulağımıza gelen şeylerin gerçeklikleri konusunda nasıl emin olabiliriz’gibi agnostik açılımları da yok değil hani.
Ayrıca deniz kıyılarında gördüğü fosillere bakarak dünyanın ve insanın kökenlerine dair düşünceleriyle evrime göz kırpmışlığı da vardır.
Son zamanlarında Elea’da takıldı orada eğitimler verdi. Permanides’in hocasıdır.
 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Toplam blog
: 60
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 57
Kayıt tarihi
: 20.03.18
 
 

Ekonomi ve Sosyoloji okudum..ve daha bir sürü şey okudum.. İyi ki de okumuşum. Kendimi bildim bil..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster