Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Ocak '21

 
Kategori
Dil Eğitimi
Okunma Sayısı
33
 

Yabancı dil eğitiminde başarı

Matematik, Fen Bilimleri, Türkçe, Sosyal Bilimler gibi derslerin başarı göstergesi öğrencilerin LGS ve YKS’de aldığı puanlar. O halde öğretmenin derste işi gücü öğrenciyi bu sınavlara hazırlamak. Öğrencinin kafasında hep sınav var. Velilerin de öyle. Mesele öğrenmek değil, bir testte kaçta kaç yaptığın. Harıl harıl test çözülüyor.

Gelelim İngilizce dersine. 8. sınıf öğrencileri LGS’ye girip 10 adet İngilizce sorusu cevaplıyor. Puanıyla bir liseye yerleşen öğrencinin 10 soruda 10 net yaptığını farz edelim. Sizce bu netler öğrencinin İngilizce seviyesinin ölçütü müdür? Hayır, test becerisinin ölçütüdür. Bu öğrencimiz sınava girene kadar, bol bol kelime ezberlemiş ve bir yığın test çözmüştür. İngilizce öğretmeni (kendinden beklendiği şekilde)  onu sınava hazırlamıştır.

Peki, liseye başladı öğrencimiz, öğretmenine soruyor, “Kelime listesi vermiyor musunuz? Test kitabı önerecek misiniz?” Oysa öğretmen şimdi 4 beceriden bahsediyor, öğrenciden konuşmasını, yazmasını bekliyor. Maalesef bu başarılı öğrencilerimiz iki, üç kelimeyi bir araya getirip cümle kurmakta zorlanıyor. İyi öğrencilerimiz yok mu? Var, kendisini sözlü olarak gayet güzel anlatabilen birkaç öğrencimiz de oluyor sınıfta. Ama bunlar ya anne baba tarafından dil kursuna gönderilmişler, ya da İngilizce’ye özel bir ilgileri olmuş ve kendilerini bir şekilde geliştirmişler. Yani sınav odaklı eğitimin başarısı değiller maalesef. 

Lise öğrencilerimiz TYT – AYT sınavlarının derslerine odaklandıkları için İngilizce dersine pek önem vermiyorlar. Şöyle dedikleri de oluyor: Sınavda çıkmıyor ki, niye İngilizce görüyoruz?” Bu yüzden bazı İngilizce öğretmenlerimiz TYT’de İngilizce soruları olsun istiyor, şöyle 5 – 10 tane İngilizce sorusu. Büyük hata. Sınavda İngilizce sorularının olmaması bizim için şanstır aslında. Üniversite sınavı İngilizce soruları içerseydi, öğrenciye İngilizce öğretiyor olmaz, onu sınava hazırlıyor olurduk. İşimiz gücümüz test çözdürmek olurdu. Bizim işimiz öğrenciye dil becerileri kazandırmak.

Şimdi gelelim yabancı dil eğitiminde başarıyı nasıl ölçersiniz sorusuna. Çoktan seçmeli test sorularıyla ancak okuma anlama becerisini ölçebilirsiniz. Oysa vatandaş konuya nasıl bakıyor? Sokakta bir turistle konuşabiliyor musun? İşyerinde, tatilde bir yerlerde, yurtdışı gezisinde ya da telefonda - yabancılarla iletişim kurup onlara derdini ifade edebiliyor musun? İnternette İngilizce bir gönderi oluşturabiliyor musun, bir sayfada yorum yazıp tartışmalara katılabiliyor musun? Ya bir iş görüşmesinde sana İngilizce sorular gelirse? Evet, vatandaş yabancı dil eğitiminde başarıyı böyle ölçüyor. 

Öte yandan IELTS, TOEFL gibi uluslararası İngilizce sınavları var. Evet, bu sınavlarda 4 dil becerisi ölçülür ve aldığınız sonuç dünyanın her yerinde kabul görür. Ama bizim lise dil öğrencilerimizin girdiği YDT ve yüksek lisans gibi akademik amaçlarla girilen YDS sınavları ancak okuma anlama becerisini ölçebilir.

Sınavda ve hayatta başarılar!

Büşran Betül Kaya bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 8
Toplam yorum
: 2
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 67
Kayıt tarihi
: 16.01.21
 
 

2001 yılından beri İngilizce öğretmeniyim. Kitap çevirmenliğiyle de ilgilendim. Yabancı dil öğrenme..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster