Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Temmuz '13

 
Kategori
Kültürler
 

Yabancı Gelin: İki ülke arasında, ikisinde de yabancı…

Yabancı Gelin: İki ülke arasında, ikisinde de yabancı…
 

Birgit Adalı - Nazan Şara Şatana


“Ben uzun yıllardır buradayım ama hep yabancıyım.

Bana nerede olursam olayım, kimlerle olursam olayım yabancı gözüyle bakıyorlar. Birgit ve o bir Alman.

İşin garibi ben Almanya’da yabancı gibi oluyorum.

Orada da onlara tam olarak ayak uyduramıyorum.

Burada edindiğim alışkanlıklarımı bulamıyorum.

Orada da yabancı oluyorum.”

&

Gazetecilikten turizme geçtiğimde bir turizm acentasında ilk turizm mecarama başlamıştım. Orada Almanya’dan yeni gelmiş, bir Türk’le evli Birgit’le tanışmıştım. Uzun yıllardır arkadaşlığımızı sürdürdük, İyi dost olduk. Yıllar- yıllar geçti.

Ona hiç sormamamıştım:

Birgit bir Alman’dı ve uzun yılları Türkiye’de Antalya’da geçirmişti. Almanya’ya sık gidiyordu ama neticede devamlı burada yaşıyordu.

Bizler hakkında ne düşünüyordu?

Bizlere alışması zaman almışmıydı?

Nelerden ürkmüş, nelerden hoşlanmıştı.

Özeti Türkiye’de mutlu olmuşmuydu?

Birgit ilk geldiğinde nelerden ürktün?

İlk uyuduğum gece ezan sesi ile uyanmıştım. Titrediğimi hatırlıyorum. Fakat korkmamıştım. Garip gelmişti. Hemen pencereye çıkmıştım. Cami yakın değildi ama ben göklere bakmıştım uzun süre. O zaman demiştim.

“Ben bir İslam ülkesindeyim.”

Türkiye’ye gelmeden önce namaz kılanları görmüş müydün?

Görmemiştim. Garip gelebilir sana ama gerçekten görmemiştim. Eşim anlatmıştı ama burada gördüğümde de şaşırmıştım. Uzun süre izlemiştim.

Bir Müslüman’la evlisin ve sen protesdansın. İki oğlun var, onlar bildiğim kadarı ile Müslüman.

Evet, ben Prodtesan’ım. Biliyorsunuzdur, Protestanlar daha ılımlıdırlar. Martin Luther ve çevresindekiler Katolik Kilisesine ve Papa’nın otoritesine karşı bir reform yapmışlar. Bir çeşit papazlara ihtiyaç duyulmadan ibadetimizi yapabileceğimizi savunmuşlar ve başarmışlar. Kutsal Kitabımız’dan başka kimseye ihtiyaç duyulmayacağını söylemişler. Protestanlık böyle doğmuş.

İslam hakkında ne düşünüyorsun? Müslüman olmayı hiç düşündün mü?

Hiç düşünmedim. Fakat son zamanlarda biraz aklımı karıştırmaya başladı. Mesela Kuran-ı Kerim’i okumak istiyorum. Tam anlamak için Almanca olanı arıyorum. Mutlaka okuyacağım.

Kuran-ı Kerim’i okuduktan sonra fikirlerin değişecek ben öyle hissediyorum.

Olabilir. Ben çok okuyan ve araştıran biriyim. Bilinmeyen birçok şeyin, daha doğrusu yeni öğrenilen bazı önemli şeylerin asırlar öncesinden

Kuran-ı Kerim’de yazdığını okudum. Müslüman olan bir Alman arkadaşım bana İslamiyeti seçtikten sonra ciddi bir iç huzura kavuştuğunu söyledi. Mesela ben Mevlana’yı biliyorum. Onunla ilgili kitaplar okudum. Onun’Gel ne olursan ol gel’ sözleri beni çok etkiledi. O kadar güzel sözleri varki, okudukça şaşırıyorum.

Seni tanıyorum uzun yıllar önce Türkiye’ye geldiğini biliyorum. Çocukların burada oldu, bir çeşit bizden biri oldun.

Öyle tabi. Ben Almanya’da yaşadığımdan çok Türkiye’de yaşadım. Fakat burada sana bir şey söylemek istiyorum. Bu benim için çok doğru bir olay. Ben uzun yıllardır buradayım ama hep yabancıyım. Bana nerede olursam olayım, kimlerle olursam olayım yabancı gözüyle bakıyorlar. Birgit ve o bir Alman. İşin garibi ben Almanya’da yabancı gibi oluyorum. Orada da onlara tam olarak ayak uyduramıyorum. Burada edindiğim alışkanlıklarımı bulamıyorum. Orada da yabancı oluyorum.

İki oğlun var Allah bağışlasın onların Türkle mi Almanla mı evlenmelerini istersin?

Bunu kendime de sık sık soruyorum. Fakat şundan eminim, oğullarım kiminle isterlerse onunla evlensinler benim için fark etmiyor. Ben dünya insanı olarak görüyorum tüm insanları. Ayrım yapmıyorum. Onlar sevsinler, mutlu olsunlar benim için önemli olan bu…

Buraya ilk geldiğinde neler sana ters geldi, ya da iyi geldi? Neleri aradın, ya da bulamadıkların için mutsuz oldun mu?

Of çok sıkıntılarım oldu. Yaşadığım düzenden çok farklı bir yerdeydim. Ben de eşim de çok gençtik. Eşim Türk ve buraları biliyor. Benim Almanya’dan alışkanlıklarım vardı ki bunları burada bulamadım.

Çok sıkıntılı günler geçirmedim dersem yalan olur.

Mesela şimdi güldüğüm ama o zaman gerçekten sorun olan sıcak su olayı vardı. Ben sabah kalktığımda duştan sıcak suyun akacağını düşünmüştüm. Oturduğumuz evde sobalı bir banyo ısıtıcısı gibi bir şey vardı. Nasıl yakılır bilmiyordum, eşimi bekliyordum gelsin yaksın duş yapayım diye. Gerçi çok kısa bir süre öyle bir evde kaldık…

Birde yalnız kalmıştım ve korkmuştum. Eşim iş yerinde iken ne yapacağımı bilmiyordum. O zamanlar Türkçe bilmiyordum. Evden çıkmazdım. Eşimin gelmesini beklerdim. Sonra çalışmaya başladım. Zaten seninlede bir turizm acentasında birlikte çalışırken tanıştık.

O zamanlar hiç Türkçe bilmiyordun. Öğlenleri birlikte yemek yerdik, hatırlıyorum da sen her yemeği yemezdin.

Haklısın yemeklerinize alışamamıştım. Enteresan gelebilir sizlere ama ben çok zorlandım. Şimdi çok sevdiğim Türk yemekleri bana çok ağır gelmişti, yiyemiyordum.

Şimdi seviyorsun değil mi?

Sevmezmiyim, hepsini yapıyorum zaten.

Biliyorum geçen akşam yaptığın pirinç pilavını her kes öyle tane tane tutturamaz.

Öyle mi? Çok sevindim.

Kıyafetlerde bir sorun yaşadın mı?

İlk geldiğimde daha dikkatli giyinmeliyim diye düşünüyordum. Antalya o zamanlar şimdiki kadar rahat değildi. Turizm şehri diğer şehirlere göre daha ılımlı bir kentti ama ben tedirgindim. Şimdi öyle değil artık çok rahatım.

Bizlerde en hoşuna gidenler neler?

Sizlerin aile bağlarınızı çok seviyorum. Birbirinize tutkunuzu seviyorum. Dostluk anlayışınız güzel, bencil değilsiniz.

Yok canım o kadarda değil. Bizlerinde bencil olanlarımız çoktur.

Ben ekseriyetten söz ediyorum. Bana karşı hep çok naziktiler.

Doğrudur, bizler yabancıları severiz.

Sizler çok misafirperversiniz. Bu beni çok etkilemişti.

Almanya’ya sık gidiyor musun?

Evet, sıklıkla gidiyorum. Zaten onun için iki ayrı yerde yaşıyor gibiyim.

Ne güzel iki ayrı vatanın var senin.

Evet, öyle de denilebilinir.

Bir gün Almanya’ya dönmek devamlı orada yaşamak ister misin? Ya da düşünür müsün?

Yok hayır. Hiçbir zaman öyle düşünmedim. Ben buradayım. Sanıyorum burayı daha çok seviyorum. Ben de artık sizlerden biriyim.

Seni tanıdığım gün zaten bizlerden biriydin.

İşte siz Türk’ler böylesiniz. Sizleri seviyorum…

Yabancı Gelinlerle arada bir sohbet edeceğim…

 

 

Nazan Şara Şatana

 

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 1731
: 4678
Kayıt tarihi
: 09.12.10
 
 

Turizmci; Genel müdür Yazar ; Romanlar, senaryolar müzikkaller... Sinema filmleri, TV filmleri.....