Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Ağustos '06

 
Kategori
Otomobil
Okunma Sayısı
3390
 

Yakıt Tasarrufu İçin Peygamber Vitesi Sevenlerden misiniz?

Yakıt Tasarrufu İçin Peygamber Vitesi Sevenlerden misiniz?
 

Halk arasında çok hoş bir tabir vardır, aracı boşa alıp, yokuş aşağı sürmenin ve böylece fazla fazla benzin yakmadan ilerlemenin en güzel tabiridir. Tamam da acaba bu metot halen geçerli mi? Arabanız eski modelse yani karburatöre sahipse belki, ancak burada seyir güvenliği, kontollü gidiş gibi parametreleri düşünürsek bu durumda da pek önerilmesi mümkün değil.

Peki ya yeni arabalar, enjeksiyon sistemine, gelişmiş ateşleme sistemlerine ve gelişmiş yazılımlara sahip bu arabalarda durum nedir? Burada durum daha da vahim, çünkü yokuş aşağı arabayı boşa alıp böyle ilerlemek bırakın tasarrufu daha da çok yakmanıza neden olmaktadır. Çünkü boşta ilerlerken araç rölanti devrinde yakması gereken miktar kadar yakıt tüketecektir. Ancak 5.viteste araç aşağıya doğru ilerlerken, aracın kontrol yazılımı siz gaza basmadığınız için aracın olması gereken devirden daha yüksek devirde olduğunu yani yokuş aşağıya doğru ilerlediğini anlayıp, aracı stop ettirmeyecek düzeye yakın bir seviyede motora yakıt gönderecektir. Bu da sizin boşta ilerleyken harcadığınız benzinin kesinlikle altında olacaktır.

Yakıt tasarrufu sağlamanın en etkili yolunu bulmaya çalışıyorsanız aslında bunun cevabı çok basittir. En kolay yakıt tasarrufu sürüş tarzını buna uygun hale getirmektir. İster eski ister yeni olsun hiç değişmez, gazına basılan her araç pedalın zemine yakınlık seviyesiyle orantılı olarak yakıt tüketecektir. Ayrıca araçların yakıt tüketimi hızlarıyla doğru orantılı değildir. Yani 120 km' de tüketilen benzin 60 km' de tüketilen benzinin iki katından daha fazladır. Çünkü sürat arttıkça rüzgar direnci logaritmik olarak artar ve bu direnci kırmak için araç daha fazla yakıt sarfetmeye başlayacaktır. 3000 devir/dakika hemen hemen tüm yeni nesil araçların makul sarfiyat sınırıdır, yani yakıttan tasarruf etmek istiyorsanız bu devirin üstüne çıkmamalısınız.

Diğer önemli noktada trafikte çok fazla fren yakmak, her seferinde sıfırdan kalkış yapmaktır. Bu da yakıt tüketimizi olumsuz yönde etkileyecektir. Çünkü ortalama 1600 cc' lik bir benzinli motorun ilk kalkış esnasındaki yakıt tüketimi 100 km' de yaklaşık 20 litredir. Bu nedenle trafikte ilerlerken kontrollü hızlanma ve kontrollü yavaşlama size tasarruf sağlayacaktır.

Ayrıca yeni nesil araçlarda motoru ısındırma gibi uygulamaya da gerek yoktur. Motoru en iyi ısındırma şekli hemen trafiğe çıkmak, motor çalışma sıcaklığına gelinceye kadar 3000 devirin üstüne çıkmamaktır. Motoru ısındırmak için boşa harcadığınız zaman size fazladan yakıt sarfiyatı olarak geri gelecektir.

Klimada önemli bir başka unsurdur. Klimanın yaklaşık olarak 100 km' de getirdiği ilave yakıt sarfiyatı 0.7 litre civarındadır. Klimayı açmayıp camlar açık ilerlemek de benzer etkiyi gösterecektir. Bu nedenle en iyi metot klimayı sürekli değil, belirli aralıklarla çalıştırmak olacaktır. Zaten aracınız yeni nesil klimaya sahipse klima belirlenen ısı değerine ulaşınca otomatik olarak kendini kapatacak, hem sağlığınızı hem de cebinizi koruyacaktır. Yakın bir iki arkadaşımdan duyduğum diğer bir yanlış da klimanın fan hızının arttırılmasının yakıt tüketimini daha da arttıracağı yönündeki görüştür. Klimalar yeni nesil elektrikli tipte değilse gerekli enerjisini motordan almaktadır. Yani klima devreye girdiğinde motor klimanın kompresörünü de döndürmek zorundadır. Bunun ısı değeriyle veya fan hızıyla herhangi bir ilişkisi yoktur, sistem ya devrededir veya değildir. Sıcaklık ayarı sıcak ve soğuk havayı karıştırarak istenen ısının elde edilmesini, fan ayarı da elektrikle çalışan fan motorunun dönüş hızını ayarlanmasını sağlamaktadır.

Ayrıca aracın bagajında öylece anlamsız yere oradan oraya taşınan fazladan yükler yine tüketimi arttıracaktır. Araca sonradan monte edilmiş, rüzgar direncini arttıran ilave aksesuarlarda yine cebinize ilave yük getirecektir. Doğru lastik kullanmamak, üreticinin önerdiği lastiklerden daha geniş bir tabana sahip lastikleri tercih etmek de yine tüketimi arttıracaktır. Düzenli bakımı yapılmamış özellikle hava filtresi çok kirlenmiş ve bujileri kötü durumda olan bir araç da normal sarfiyatının üzerinde tüketim yapacaktır. Bugün bir hava filtresi 10-15 milyon, 4 buji ortalama 20-25 milyon civarındadır. Buraya harcayacağınız toplam 40 milyonu 3-4 depo tam doldurma sürecinde hemen geri alabilirsiniz. Bunun üstü artık sizin kazancınız olacak.

Hoşcakalın...

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 410
Toplam yorum
: 458
Toplam mesaj
: 89
Ort. okunma sayısı
: 3176
Kayıt tarihi
: 13.04.06
 
 

Bilgisayar, elektronik, internet alanındaki son gelişmeler. Tüketici elektroniğindeki trendler. Otom..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster