Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Aralık '07

 
Kategori
Teknoloji
Okunma Sayısı
2274
 

Yalan makinesi: fMRI

Yalan makinesi: fMRI
 

fMRI


Eski filmlerden veya parodilerden hatırlarsınız yalan makinesini. Çocukluğumuzun ütopik makinesiydi ve oyunlarımızın başrolündeydi. Şimdilerde madem bilim ve teknoloji bu kadar ilerledi, nerde peki bu makineler? Cep telefonu, bilgisayar sektörü bu kadar gelişti de yalan makineleri neden hala bilindik teknoloji mağazalarında satılmıyor? Neden hala doğruyla yanlışı ayırdedemiyoruz yani? :)

Seni seviyorum aşkım....(ciuuuuuvvvv)

Valla iş yemeğiydi canım...(ciuuuuu vvvv)

Hayatım bak bu koltuk takımını sırf senin için aldım, akşam daha rahat oturasın diye...(ciuuuuvvvv)

Patron valla benim bi suçum yok....(ciuuuuvvvv)

Beyefendi elimizde olmayan nedenlerden dolayı randevunuzu iptal etmek zorunda kaldık...(ciuuuuuvvvv) :))

Sayın sayabildiğiniz kadar. Hergün kendimizi ya da anı kurtarmak adına veya sırf muhabbet olsun diye belki de bir sürü pembe yalan söylüyoruzdur. ‘’Aaa o kadarcık olur canım, küçük yalanlar da hayatın tadı tuzu’’ diyebilirsiniz. Yalan makineleri hayatımıza girince nice olur halimiz? Ne dersiniz? :) Şaka bir yana yalan makinesi ile ilgili araştırmalar hızla sürmekte olup o eski bilindik ve sanırım adli tıpta da kullanılan kan basıncı, kalp atım hızı ölçen aletlerden değil benim bahsettiğim. Tam olarak beyninizde neyi düşünüyorsanız onun fotoğrafının çekilmesi gibi birşey bu. Adı: fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme (fMRI).

Fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme, kognitif süreçler sırasında (yani düşünürken) beyin kan akımında ortaya çıkan değişikliklerden yararlanarak beyin aktivasyonlarının haritalamasını mümkün kılmıştır. Mesela erkeklere spor araba modellerinin gösterilmesiyle ya da bayanlara güzel bir ayakkabı modelinin gösterilmesiyle beyinlerindeki aktif bölge tesbit edilmiştir. O anda hangi bölgenin daha çok kanlandığı ve çalıştığı gösterilebilmektedir.

Tıpta fMRI, beyin fonksiyonları normal olan ama konuşamayan hastaların tanı ve tedavilerinde, klinik psikiyatrik çalışmalarda, uyanık beyin ameliyatları gibi bazı girişimlerde kullanılmaktadır. Hatta bu konuyu araştırırken pazarlama dünyasının çoktan bu işe el atmış ve yeni bir strateji belirlemiş olduğunu gördüm. Nöro pazarlama adını verdikleri bir program bu. Yani tüketicilerin beynini okuyarak, hangi markayı neden tercih ettiğini tespit etmektedirler.

ABD’de Houston’daki Baylor College of Medicine’de yapılan çalışmalar, marka yaratıcıları ve pazarlama uzmanlarının ekmeğine yağ sürmektedir. Samuel McClure başkanlığındaki ekibin yürüttüğü ve Neuron adlı tıp dergisinde (sayı 44, Sayfa 379; www.neuron.org) yer alan araştırmanın sonuçlarına göre, kişinin bir ürünü beğenmesini o markanın imajı belirliyor denmiştir. McClure ve ekibi, çalışmalarında efsane haline gelen ‘Cola Testi’ni uygulamış. Deneklere Pepsi ve Coca cola verilmiş. Ürün bilgisi önce verilmemiş ama sonradan denekler bilgilendirilmiş. Bu işlemler esnasında deneklere fMRI görüntüleme tekniği uygulanmış ve beynin hangi bölgelerinin aktive olduğu gösterilmiş. Araştırmacıların Neuron dergisinde yazdıklarına göre, Coca Cola markasının denek tarafından bilinmesi, beğeni testinde belirgin fark yaratmış. fMR’da beynin sadece duygularla hareketlenen bölgesinin dışında, kültürel bir bilginin hatırlanmasında etkili olan bölgede de hareket tespit edilmiş. Buna göre sevilen bir içeceğin seçiminde iki ayrı beyin fonksiyonu etkili oluyor: Tat ve kültürel etki denmiştir.

Meğerse yalan makinaları çoktan tüketimimizi etkilemekte, beğenilerimizi değerlendirip, bize yapılacak promosyonlara, reklamlara ışık tutmaktaymış. Paylaşmak istedim. Ama hala özel hayatımızda değil. Olmasa daha mı iyi olur ne dersiniz? :) Sevgilerimle...

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

Bu blog Editör'den Öneriler alanında yayınlanmıştır

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

biraz çekimi uzun hadi neyse çekimde zamanla kısalır, ama maliyeti ucuzlar mı acaba o da ucuzlarsa, insanlık yaşadı demektir

stilwater 
 18.02.2008 11:32
Cevap :
Evet yeni teknolojiler hep daha iyiye götürüyor tıbbı. fMRI sizin branşınızda özellikle uyanık kraniyotomide güzel sonuçlara neden olmuştur. Maliyeti ne zaman düşer bilmiyorum? Katkı ve yorumunuz için teşekkürler, sevgiler..  19.02.2008 17:28
 

Yazının başlığına ve genel olarak şöyle bir baktığımda, herhalde bildiğimiz klasik yalan makinası anlatılıyor diye düşündüm. O bahsini etttiğiniz kan basınıcını, kalp atış hızını ölçen makina. Hımm o değilmiş dedim. Sonra Manyetik Rezonans' (MR) ın da başındaki f ayrıntısı meselenin hiç duymadığım bir konu olduğu noktasındaki görüşlerimi doğruladı. Önemli ve dikkatle okunması gereken bir yazı. Bilgilendirmeler için teşekkürler.

Baver Ergun 
 01.01.2008 8:53
Cevap :
''Ayrıntılar'' önemsiz gibi görünse de hayatımıza yön veren nicelikler esasında! Teşekkürler, sevgiler...  01.01.2008 15:39
 

Şimdilerde o fMRI cihazı, tıpkı MR cihazları gibi nerdeyse oda büyüklüğündedir herhalde. Eh... gün gelir cep telefonlarına sığdırırlarsa siz o zaman seyredin gümbürtüyü... :))

Kaliteli Yaşam 
 26.12.2007 18:46
Cevap :
Evet dediğiniz gibi teknoloji küçülüyor ve ceplerimize kadar iniyor... Daha da ütopik düşünüp, ya bedenimize yerleştirilen çiplerle, gözümüze sesimize cilt rengimize yansırsa pembe yalanlarımız? O zaman ne olur ki halimiz? yalanların rengi de değişir değil mi? :)) Sevgilerimle..  27.12.2007 0:04
 

Tat ve kültürel etki çok önemli.Günümüzde biz tüketiciler her yönden işleniyoruz.Belli başlı tüketilen markaların Türkiye'de pazar paylarını incelersek bu konuda nasıl işlendiğimizi anlayabiliriz.İşlenen, devamlı tüketen değil, bilinçli tüketici olmalıyız. İyi Yıllar dilerim.

serifsoner 
 25.12.2007 15:08
Cevap :
Haklısınız, bilinçli tüketici olmalıyız... Bilinçlenmemiz gereken o kadar çok konu var ki!! Yorumunuz için teşekkürler, iyi yıllar, sevgiler...  25.12.2007 23:24
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 71
Toplam yorum
: 268
Toplam mesaj
: 29
Ort. okunma sayısı
: 2114
Kayıt tarihi
: 11.03.07
 
 

1979 doğumluyum. Severek ve isteyerek girdiğim tıp fakültesini bitirdikten sonra veterinerlik de oku..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster