Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Mart '08

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
15788
 

Yaratıcı Drama -Örnek etkinlikler-

Yaratıcı Drama  -Örnek etkinlikler-
 

Yaratıcılık, insana bağışlanmış en güzel armağanlardan biridir.

Çocuklarını küçük yaşlarda yaratıcı etkinliklerle eğitmeyi başaran uluslar, asırlardır bilim adamı yetiştirmektedir.

İnsan hayallerini ve yeteneklerini zorlayan bilimsel çalışmalar,bugün akıllara durgunluk verecek duruma gelmiştir.

Sanat eğitiminin ve yaratıcı dramanın önemine inanmış ve bunu çocuklarına,yüzyıllardır samimiyetle uygulayan milletler,bugün diktikleri fidanların meyvelerini yemektedirler.

Hayal kurmayı öğretmek için çocukların hayal dünyasını iyi yönetmek gerekir.

Herşeyin bir fare ile başladığını söyleyen Walt Disney'in Minik Fareleri çocukluk dünyamızı nasıl da renklendirmişti.

Cervantes'in Don Kişot'u bugün atasözlerinde yer almaktadır.Aya Seyahat romanı yazıldığında ,henüz Ay'a gitmenin hayali bile kurulamıyordu.

Bremen Kenti'nin ''Bremen Mızıkacıları'' isimli öykünün mirasına konup turizmde yılda kaç milyar dolar kazandıklarını tasav vur edebilir miydik ?..

Açlıkla nasıl mücadele edeceğini tasavvur ederken hayallerini ve empatik duygularını bilimselleştirip gerçek yaşama uygulayan Çin Ülkesinin bugün dünya ticaretini nasıl ''Salladığını '' görebiliyor muyuz?..

Eğitim dünyasında yaşayarak öğrenme ilkesini ciddi olarak hayata geçiren ülkelerin çocukları bugün geleceklerini garanti altına almışlardır.

Başkalarının hayallerinin ürünlerini satın almaktan başka kaygısı olmayan tembel ülkeler de bugünlerde sömürüldüklerinden ve işsizlikten dolayı sızlanmaktadırlar
.
..........

"Yaratıcı Drama" olarak ünlenen, eğitimde drama alanına, yakın zamanda süreç drama da denilmektedir. Yaratıcı drama ya da eğitimde drama alanının günümüzde, özellikle de ülkemizde, yaygın bir alan olma niteliği kazandığı görülmektedir.

Dramanın, yayılırken bilimsel, eğitsel, sanatsal ve kültürel boyutlarının ya da niteliklerinin göz ardı edilmemesi önemlidir. Dramayı çekici kılan, çok yönlülüğü ve oynamaya/canlandırmaya dayalı etkili dilidir. Ancak, tüm diğer bilimsel alanlar gibi, drama eğitimi de uzun bir süreç içinde öğrenilmelidir.

Dramayı tanımlayabilmek oldukça zor olmakla birlikte, drama için oyun ve canlandırmaya dayalı olarak günlük yaşamdaki herhangi bir sözcüğün, kavramın, sesin, bir konunun, bir tablonun, bir heykelin ya da bir masalın, öykünün, şiirin ya da çocukların kendi uydurdukları öykülerin, durumların canlandırılması, oynanması denilebilir.

Drama, tüm grubun katılımıyla yaratılabileceği gibi, küçük gruplarla da oynanabilir. Drama eğitimi de, ancak bu alanı bilen öğretmenlerle yapılabilir ya da yapılmalıdır.

Çocuklar, gençler ya da yetişkinlerle yapılan dramanın klasik sınıflandırılmasında, ısınma ve rahatlama, rol oynama ve pandomim, doğaçlama, oluşum ve değerlendirme aşamaları yer alır.

Isınma oyunları; grubun birbirine ısınması, konuya ısınma ve rahatlamayı içeren hareketli oyunlardır. Rol oynama ve pandomim aşaması, grubun iletişim ve etkileşimini sağlama, imgelemi geliştirme, duyuları geliştirme ve pandomim yoluyla ifade becerisini geliştirmeyi içeren, ses, imge: pandomim ve dokunma, işitme, görme duyusuyla ilgili alıştırmaları içerir.

Doğaçlama aşamasında, hazır bir yapıttan masal, şiir öykü, tablo, fotoğraf, heykel, gazete haberinden yararlanılabilir.

Örneğin:

1)Bir kaza haberini duyurmak isteyen muhabirin çevresinde gelişen olaylar, tanıklar, araçlar taklit yoluyla roller dağıtılarak sunulabilir.

2)''Ali Baba'nın Bir Çiftliği Var Oyunu ''Oynatılarak çiftlikte olabilecek hayvanların sesleri taklit edilebilir.

''-Ali Baba'nın bir çiftliği var!..Çiftliğinde horozları var !..Üürrrüüü !..Diye bağırır...''

''-Ali Baba'nın bir çiftliği var!..Çiftliğinde kedileri var !..Miyaavv !..Diye bağırır...''

Gibi, tavuk, at, eşek, ördek sesleri değişik öğrencilerle drama ve müzik eşliğinde canlandırılır.

Şimdi, yine minikler için parmak oyunlarını yaratıcı drama yoluyla oynayalım...



* Hayvanat Bahçesindeki Maymunlar


Bir kahverengi maymun hayvanat bahçesinde yaşıyor,
İşte diğeri geldi ve şimdi iki maymun oldu.
İki kahverengi maymun ağaçta oturuyor,
İşte diğeri geldi ve şimdi üç maymun oldu.
Üç kahverengi maymun dışarıda oynuyor,
İşte diğeri geldi ve şimdi dört maymun oldu.
Dört kahverengi maymun atlıyor ve zıplıyor,
İşte diğeri geldi ve şimdi beş maymun oldu.
Beş kahverengi maymun hayvanat bahçesinde oynuyor,
Beş kahverengi maymun size bakıyor.
..........
Araçlar: Kuklalar yapın.


* Beş Küçük Yavru Kedi


Beş küçük kedi yavrusu dışarıda oynuyor,
İçlerinden biri kaçtı ve sonra dört kedi yavrusu kaldı.
Dört küçük kedi yavrusu benimle oynuyor,
İçlerinden biri kaçtı ve sonra üç yavru kedi kaldı.
Üç küçük kedi yavrusu sizinle oynuyor,
İçlerinden biri kaçtı ve sonra iki yavru kedi kaldı.
İki küçük kedi yavrusu güneş altında oynuyor,
İçlerinden biri kaçtı ve sonra bir yavru kedi kaldı.
Bir küçük kedi yavrusu güneşli bir günde,
Bir küçük kedi yavrusu kaçışıyor.
...........
Araçlar: Kedi başlıkları yapın.


* Kar Taneleri


Beş küçük kar tanesi yere düşüyor,
(Ellerinizi başınızın yukarısından yere doğru hareket ettirin)
Birincisi “ ben yere dokunuyorum” dedi
(baş parmağı gösterilir)
İkincisi “ben ses çıkarmadım” dedi.
(işaret parmağı gösterilir)
Üçüncüsü “ben kabarık ve beyazım” dedi.
(orta parmak gösterilir)
Dördüncüsü “ben sevimli görünürüm” dedi.
(yüzük parmağı gösterilir)
Beşincisi “güneş parlıyor” dedi.
(serçe parmağı gösterilir)
Sonra yerde görünen beş kar tanesi eridi.
(eller arkaya saklanır)
..........
Araçlar: beyaz atkı ya da beyaz kâğıt flama canlandırma için kullanın.


* Palyaçolar


Beş eğlenceli palyaço bir sıra halindeler.
(elinizi gösterin)
Birinci palyaço insanları selamladı.
(başparmağı eğin)
İkinci palyaço bir yarışta koşuyor.
(işaret parmağını hareket ettirin)
Üçüncü palyaço komik bir yüze sahip.
(orta parmağı hareket ettirin)
Dördüncü palyaço bir halkada atlıyor.
(yüzük parmağı hareket ettirin)
Beşinci palyaço şarkı söylemeye başladı.
(serçe parmağı hareket ettirin)
Beş eğlenceli palyaço bir sıra halindeler
(elinizi gösterin)
Onlar güle güle demek için sallanıyorlar ve şimdi gitme zamanı.
(elinizi sallayın)
..........
Araçlar: kese kâğıdından ya da kâğıt tabaklardan bir palyaço yüzü yapın.


* Yavru Ayılar


Beş küçük yavru ayı oynamak için hazırlar.
(elinizi gösterin)
Birincisi “mutlu bir güne sahibiz” dedi.
(başparmağınızı hareket ettirin)
İkincisi “biraz eğlenmek için hazırım” dedi.
(işaret parmağı hareket ettirin)
Üçüncüsü “güneşi görebilirim” dedi.
(orta parmağı hareket ettirin )
Dördüncüsü “ben Mary’le oynayacağım” dedi.
(yüzük parmağı hareket ettirin)
Beşincisi “ben Jerry’le oynayacağım” dedi.
(serçe parmağı hareket ettirin)
Beş küçük yavru ayı kaçışıyor.
(parmaklarınızı oynatarak ellerinizi arkaya saklayın)
..........
Araçlar: Beş oyuncak yavru ayı sağlayın ya da yavru ayı kuklaları yapın.


* Arabalar


Mavi boyalı küçük bir araba
(başparmağı gösterilir)
düt, düt- diğeri geldi ve sonra iki araba oldu.
(başparmak ve işaret parmağı gösterilir)
iki küçük araba görünüyor.
düt, düt- diğeri geldi ve sonra üç araba oldu.
(başparmak, işaret parmağı ve orta parmak gösterilir)
Üç küçük araba; biz hala buradayız.
düt, düt- diğeri geldi ve sonra dört araba oldu.
(başparmak, işaret parmağı, orta parmağı ve yüzük parmağı gösterilir)
Dört küçük araba dışarıda gidiyor.
düt, düt- diğeri geldi ve sonra beş araba oldu.
(başparmak, işaret parmağı, orta parmağı, yüzük parmağı ve serçe parmağı gösterilir)
Düt, düt. Beş küçük araba gidiyor

Araçlar: Çeşitli boyutlarda kutular kullanarak araba yapın.
..........

(Kaynak:Betty Fulker)

Kuklalar yaratıcı drama ya da dramatik oyundan ya da bir "hayat durumun"dan yola çıkılarak drama yaratılır, canlandırılır. Oluşumlar aşamasıysa, dramada deneyim kazanmış gruplarda hiç beklenmedik, yetkin bir doğaçlamanın ortaya çıkmasıdır.

Dramanın değerlendirilmesi aşaması da, katılanların drama ortamından olumlu, neşeli, iyimser yaşantılarla ayrılmasını sağlayan sözel bir aşamadır.

Yaratıcı drama yoluyla neler kazanılır ?

*Öz güven gelişir.

*Psikolojik rahatlama olur.

*Kişide yaşam sevgisi gelişir.

*Kendini daha iyi ifade eder.

*Vucut dilinde estetik davranışlar gelişir.
..........

''İnsanlar köprü kuracakları yerde, duvar ördükleri için yalnız kalırlar.''(J.Newton)

Bilgiler ve sevgiler paylaşıldıkça büyür.

Bilimin keşfetmek ve eğlenmek olduğunu savunan Einsteyn'e, hak vermemek mümkün müdür?..

NOT:Çocukluk oyunlarınızı yazar mısınız ?

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Çok beğendim Mesut Bey. Bİz zaten, kediler, ayılar, palyaço (palyonço der bizimki) çok severiz.:) Bu yazınızı da print edip evde hemen deneyeceğim, hatta yuvadaki öğretmene de vereceğim, uygulamaları için. Teşekkürler...

Özlem Akaydın 
 21.03.2008 11:46
Cevap :
Parmak Oyunları,çocuklarımızın vücudunu keşfederek ne harikalar yaratabileceği yönünde sağlam adımlar attırıyor.Yaşam boyu parmakların nasıl bir sihirbaz olabileceğini kavratıyor.Kendi üreteceği kuklalar da eğitimde çok önemli...Teşekkürler... Saygılar...  21.03.2008 15:57
 

çok teşekkür ederiz. Sevgilerimle

september1(özlem ) 
 19.03.2008 21:35
Cevap :
''Dünyanın tadı göz;aşın tadı tuz;EVİN TADI KIZ''... Eylül'le uzun,sağlıklı ve mutlu yaşantılar diler...Eylül'ün yanaklarından öper en derin saygılarımı,sevgilerimi sunarım...  19.03.2008 21:59
 

Merhaba, yardımı olacaksa çocukken severek oynadığım bir kaç oyunu eklemek isterim. Bir kağıda "filanca vazonun altına bak" yazılı kağıdı okuyup, vazonun altında başka bir notta "televizyonun altına bak" yazısını takip ederek bütün eve gizlenmiş notları takip etmeye bayılırdım. (Bu durum sanırım iz sürme yetimi çok geliştirdi ki, iş yaşantımda evraklarda sahtecilik durumlarında en olmayacak detayları bulup çıkarttığım olur) Bir de kardeşimle "depremcilik" adını verdiğimiz bir oyun var dı ki, İstanbul'da o yıllarda hiç deprem duymamış çocuklar olarak bütün oyuncaklardan kule yapıp en alttakini çekerek devrilmelerini izlerdik. Yeniden sabırla dizip, ne yana devriliyorlarsa orayı güçlendirirdik. Ta ki bu devrilme en üstte kalanlar uzaklaşmadan yakına düşene kadar çabalardık. Tabii apartman çocuğu olunca oyunlar da bir garip oluyor sanırım.

Canan ERYILMAZ 
 19.03.2008 14:45
Cevap :
Canan Hanım,çocuklukta oynanan oyunların ileriki yaşlarda, kişinin duygusal zekasına ve kişisel gelişimine çok olumlu katkılar sağlıyor.Yaratıcı drama seminerlerimde,çocukluğunda oyun dünyasında kopukluklar olan kursiyerler daha ilk günde belli oluyor.İçe kapanıklıktan kurtarmamız çok zor oluyor.Benim çocukluğum,genellikle geniş bahçeler içinde ve ev dışında geçtiğinden onlarca oyun halen belleğimdedir.''İz sürme '' ve ''Depremcilik '' oyunlarınızdan çok yararlanacağım.Sizi tanıdığıma çok memnun oldum.MB Cennet Mahallesi Dizimizde hayali kurgularımızı arkadaşlarımızla paylaşıyoruz:))Sizi de bekleriz efendim...Selam ve saygılarımı sunarım ''Aramıza hoş geldiniz ''İyi akşamlar dilerim...  19.03.2008 18:24
 

bilgiler için çok teşekkürler. Kızım 13 yaşında olmasına rağmen oyunlara bayılıyor tiyatro sevdalısı aynı zamanda. Güzel bilgiler için teşekkürler. sevgilerimle

september1(özlem ) 
 19.03.2008 13:49
Cevap :
Özlem Kardeşim,Sevgili kızınızı yanaklarından öpüyorum...13 Yaş da oyun çağı..Tek çocuk olmasından dolayı daha çok arkadaşlarıyla oynamaya yöneltmemiz yararlı olur.Tiyatro'ya olan ilgisi dışa yönelik ve paylaşımcı olduğunun göstergesi...Kendi ürettiği küçük oyunları bana yazsın...Onu çocuk tiyatro yazarlar gurubuna alayım :))Kimbilir neler kurguluyordur acaba?...''Kız anadan görür sofra donatmayı'' derler ya...Kızınız genetikten şanslı :)) Cici'nin adını bilsem de eğer isterse,MB Cennet Mahallesinde görev versem...Nasıl olur ?...Haydi bekliyorum...Sevgilerimle...  19.03.2008 20:48
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 1637
Toplam yorum
: 8730
Toplam mesaj
: 549
Ort. okunma sayısı
: 950
Kayıt tarihi
: 23.06.07
 
 

İnsan yontmakla geçti ömr-ü baharı... Güzel ve canlı heykeller yaptı... Kimisinin içi çabuk boşal..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster