Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Ağustos '06

 
Kategori
Eğitim
 

Yaşam boyu eğitim

Yaşam boyu eğitim
 

Yaşama ayak uydurabilme ve geleceğin dünyasını yönlendirecek bilincin sağlanması zorunluluğu; toplumun tüm kesim ve bireylerine, genel eğitim kavramı dışında ilgi alanlarına göre bazı eğitim fırsatlarının sunulması gereğini ortaya çıkarmaktadır. Artık sınırlı kesimlere sunulan eğitimin yeterli olmadığı, bireyin refahının arttırılması ya da bireylerin bilinç seviyesinin yükseltilmesinin mesleki eğitimin ötesinde bir çabaya gereksinim duyduğu açıktır. Yazımızda yer verilen “Toplum/Birey Merkezi” organizasyonu; bir bütün olarak toplumsal ve bununda ötesinde bireysel dönüşümün sağlanması ya da yaşamın talep edilen/hedeflenen eğitim ihtiyaçlarının karşılanması için hayati önem taşımaktadır.

Bazı ülkelerde uygulama alanı bulan Toplum Merkezi (Community Center); spesifik ilgi alanlarında kısa süreli eğitimi içeren, genel niteliğin ötesinde özel olarak çeşitli konularda yoğunlaşan, 2-12 hafta süren programları sunan kurumlardır. Programlar kültür ve ilgi alanına bağlı olarak ekonomi, edebiyat, sanat, tarih, spor gibi konuların alt başlıklarından seçilmekte ve özellikle maddi imkanları kısıtlı olan bireylere eğitim fırsatı sunmaktadır. Bu programlar genel ve mesleki eğitimin ötesinde anlam ve önem taşımaktadırlar.

Özellikle fiziki ve beşeri kaynak sunumunda kamunun liderliğinde, bu kurumların sayısal ve nitelik olarak hızlı şekilde arttırılmalarının oldukça kolay, kaynak olarak maliyet gerektirmeyen bir girişim olduğu düşünülmektedir. Çağımızın en önemli eğitim modeli olan “Yaşam Boyu Eğitim” ilkesinin uygulamaya geçirilmesi açısından da bu model mihenk taşıdır. “Toplum/Birey Merkezi” olarak adlandırılabilecek bu kurumlarda sunulacak olan programlara bazı örnekler ise aşağıdaki gibidir.

- Dekorasyon, Bahçıvanlık, Hayvan Bakımı, Ev İşleri gibi kişisel ilgi konuları,

- Cumhuriyet Tarihi, Osmanlı Dönemi, 19. Yüzyılda Osmanlı, 20. Yüzyılda Dünya, Batı Tarihi, Aydınlanma Dönemi… gibi tarih konuları,

- Türkiye Ekonomisi, İktisadi Akımlar, Gelişen Ekonomiler

- Felsefe, İnsan, Psikoloji, Sosyoloji…,

- Medya, Gazetecilik, Küreselleşme, Grafikerlik, İnternet, Bilgisayar Donanımı/Yazılımı gibi son on yılda hızlı gelişme göstermiş konular,

- Edebiyat, Şiir, Tiyatro, Resim gibi dallar,

- Spor dalları,

- Satranç, Briç, Zeka Oyunları.

Yukarıda örnek olarak bazı konulara yer verilmiş olup, bunların sayısının çoğaltılması ve daha spesifik konuların seçimi mümkündür. Özel kurumlarca bazı konularda bu eğitimlerin sunulduğu görülmekle birlikte, ücret yüksekliği ve sayısal azlık sebebiyle tüm il ve bölgelerde topluma ulaşma konusunda ilerleme sağlanamamıştır. Hızla değişen, küreselleşen bir dünya içerisinde bireylerin ilgi alanlarında çoğalım görülmekte, her geçen gün ağırlığı artan yeni dallar ortaya çıkmaktadır. Gerek gençlerin bu sürece katılımının sağlanarak geleceğe dönük meslek/hobi gibi seçimlerine katkı sağlanacak, diğer yandan ise bu değişimlere yetişemediğini ve uyum sağlayamadığını düşünen bireylere bu dalların ulaşamayacakları kadar kendilerine uzak olmadığı gösterilecek ve ayrıca kişisel gelişime katkı sağlanarak daha geniş açıdan insanlara düşünme ve yorumlama alanı sunulacaktır. Bu girişim ve organizasyon Türkiye açısından “Yaşam Boyu Eğitim” felsefesinin en önemli adımlarından birisidir.

“Yaşam Boyu Eğitim” ilkesinin temel kurumlarından olan bu merkezlerin kendi kendilerini taşıyabilmeleri, yani giderlerini eğitime katılanlardan temin edecekleri kaynaklarla finanse etmeleri mümkün olabilecektir. Nadir durumlarda eğitimle ilgili kamu idarelerinin, sivil toplum kurumlarının ve gönüllü kuruluşların desteği alınacaktır.

Kamu müesseselerinin, eğitim kurumlarının ve gönüllü özel kesim yardımlarının sunumu ile fiziksel altyapı çok rahatlıkla sağlanacaktır. En azından her okul ya da üniversite doğal bir “Toplum/Birey Merkezi” yuvası olacaktır. Eğitimciler ise konusunda yetişmiş ve belirli birikimi olan kişilerden seçilecek, bazı durumlarda üniversite ve ortaöğretim kurumu eğitmenlerinin zorunlu katılımı sağlanacaktır. Kamu eğitmenlerine ek ders ücreti ya da bunun biraz üstü ücret ödenebilecek, diğer kesimlerden gelecek kişilerin ücretleri ise duruma göre belirlenecektir. Dolayısıyla katılımcılardan alınacak cüzi katılım paylarıyla bu programlar finanse edilebilecektir. Bu durum kesinlikle katılımcılar için bir maddi yük teşkil etmeyecektir.

Herhangi bir sınav sisteminin olmayacağı bu programlarda, öğretmen-öğrenci ilişkisinin ötesinde eğitimci ve katılımcıların bilgilerini ve bakış açılarını rahat bir ortamda paylaşmaları sağlanacaktır. Maksimum 12 hafta sürecek programlarda, haftalık ders saati hafta içi akşam ya da hafta sonları 2 ila 8 saat arasında değişecektir. Ev hanımları, işsizler ya da tatil döneminde bulunanlar için ise bu zaman aralığı günün diğer saatlerine taşınabilecektir. Yaş sınırlamasının bulunmaması bu programların en önemli diğer bir özelliğidir. Fazla talep bulunması halinde grupların oluşturulması esnasında yaş kriteri dikkate alınabilir.

Bu organizasyonda, kamu idaresinin yanı sıra üniversiteler ve bu konularda belirli bir uzmanlık ve girişim birikimini bünyesinde barındıran sivil toplum kuruluşları, özel eğitim kurumları yer alacaktır. Fiziki altyapının temininde kamu idaresinin ağırlığı, programların seçimi ve içeriklerinin şekillendirilmesinde ise sayılan diğer kurumların katkısı daha önde olacaktır. Böylece etkinlik ve uzmanlığın söz sahibi olmasının önü açılacaktır. Türkiye için tam anlamıyla hastalık haline gelen, her türlü eğitimin bilimsel ve objektif ölçütler dışında siyasilerin sahip olduğu dünya görüşü ve içerisinde bulundukları kadroların yapısına göre biçimlendirilmesinin önüne geçilecektir.

Genç nüfusa sahip, toplumsal değişim ve dünya ile hızlı etkileşim sürecinde bulunan Türkiye’de kısa bir tanıtım süreci akabinde başarıya ulaşacağı konusunda hiçbir tereddüt taşımadığım bu program yapısının her yönüyle tartışmaya açılarak, en uygun ve optimal şekilde “Toplum/Birey Merkezi” projesinin oluşturulması ve sonraki adımda hayata geçirilmesinin önemli olduğu kanaatini taşımaktayım.

 
Toplam blog
: 28
: 1654
Kayıt tarihi
: 22.08.06
 
 

İstanbul'dan tarih, ekonomi, siyaset ve kültüre ilgi duyan, güzel bir dille ifade edilen, edebi v..