Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Kasım '08

 
Kategori
Sağlık
Okunma Sayısı
401
 

YAŞLANINCA NASIL BESLENELİM?

YAŞLANINCA NASIL BESLENELİM?
 

Yaşlılıkta Beslenme

 

Dünya sağlık örgütü, yaşlılığı 65 yaş ve sonrası için tanımlıyor. Bu bilginin ışığında yaşlılıkta değişen metabolik ve fizyolojik değişimlerin beslenme biçimini doğrudan ilgilendirdiğini söyleyebiliriz. Özellikle azalan enerji harcaması, enzim aktivitesi ve hormon düzeyleri nedeniyle kilo artışı, kronik bazı hastalıklarla sıkça karşılaşılıyor.

Yaş ilerledikçe, enerji gereksinimi azalıyor. Bir çok vitamin ve mineral gereksinimi ise aynı kalıyor. Bu nedenle yaşlılıkta da yeterli ve dengeli beslenme büyük önem taşıyor. İnsanlar yaşamak için beslenmek zorundadırlar, ancak beslenme konusundaki sağlıksız alışkanlıklar ve davranışlar yaşla birlikte bazı sağlık sorunlarının da ortaya çıkmasını kolaylaştırmaktadır. Yaşlılığa bağlı hastalıkların önlenmesinde, geciktirilmesinde ve tedavi edilmesinde beslenme etkin bir rol oynamaktadır.

 

 

- Vücut ağırlığı normal sınırlarda tutulmalıdır.

- Diyette; doymuş yağ asitleri içeren katı yağları, tuzu, baharatlı ve ağır, sindirimi zor diğer

gıdaları azaltmaları sağlanmalıdır.

- Fiziksel açıdan ağır olmayan hareketleri- kültür fizik egzersizlerini düzenli olarak yapmaları sağlanmalı, çok ağır sporları yapmaları engellenmelidir.



Yaşlılık döneminde beslenme ilkeleri

 

1- Alınan kalori sınırlandırılmalıdır.

Çünkü yaşlılıkta bazal metabolizma hızı ve fiziksel aktivite azalır. Dolayısıyla enerji ihtiyacı da azalmış olur. Eğer alınan enerji iyi ayarlanmazsa şişmanlık ve buna bağlı diğer hastalıklar gelişir.

2- Öğün sayısı sıklaştırılmalıdır.

Sık ve az yenmelidir. Bu özellikle sindirim sürecinin iyi işlemesi için ve kan şekerinin dalgalanmasını önleyici bir uygulamadır.

3- Sıvı yiyeceklere ağırlık verilip, tuz azaltılmalıdır.

4- Osteoporoza bağlı kırık riskini azaltmak gereklidir.

Kalsiyumdan zengin süt ürünlerini yeteri kadar tüketmeleri sağlanmalı, her gün düzenli güneşlenerek D vitamini ihtiyaçlarını gidermeleri sağlanmalıdır.



"Sağlıklı yaşlanmanın göstergesi, kişinin yaşamın son anına kadar market poşetlerini kendi taşımasıdır."
 

Uzman Diyetisyen Aysen Arıcan Öz

 
Cumhuriyet Mah. Ergene sok. Melek Apt. No:1 Kat 1
KUŞADASI-AYDIN

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 97
Toplam yorum
: 102
Toplam mesaj
: 45
Ort. okunma sayısı
: 2905
Kayıt tarihi
: 22.08.07
 
 

1999 yılında Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster