Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Kasım '16

 
Kategori
Turizm
 

Yaşlı bakımı ve turizmi gelecek vaat ediyor

Yaşlı bakımı ve turizmi gelecek vaat ediyor
 

Medikal Turizm Derneği Başkanı Uzm. Dr. Sinan İbiş


İnsan ömrünün uzamasıyla birlikte yaşlılık hastalıklarını ve  bakım ihtiyaçlarını daha fazla duymaya başladık. Orta Çağ’da 30 - 40 yıl olan insan ömrü şuan iki katına uzamış durumda.Yaklaşık 200.000 yılda 1 milyar nüfusa ulaşan dünya son 200 yılda 7 milyar nüfusa erişti. Eğer şu anki yaşam şeklimizi sürdürürsek 2100 yılında dünya nüfusunun 11 milyar olması öngörülüyor.

Bu tabloya baktığımızda dünya nüfusunun artmakta ve aynı zamanda yaşlanmakta olduğunu da görüyoruz. TÜİK verilerine göre; 2015'te dünyanın yüzde 8,5’ini yaşlı nüfus oluşturdu. Türkiye’de ise yaşlı nüfus oranı %8,2’ye yükseldi. Bu oran gözünüze küçük görünmesin zira geleceğe baktığımızda, ülkemizde yaşlı nüfusun 2023 yılında %10,2, 2050’de ise %20,8 olması öngörülüyor.

 

Yaşlı bireylerin davranış ve beklentileri değişti

Yaşlılıkta turizm, bakım ve ekonomi alanlarında çözümlerin geliştirilmesinde önemli rolü olan, Dördüncü Uluslararası 3. Yaş Baharı Turizmi ve Dinamikleri Kongresi 24-25 Kasım 2016 tarihlerinde yapıldı. Ankara Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Erkan İbiş başkanlığında, Medikal Turizm Derneği Başkanı Uzm. Dr. Sinan İbiş yönetiminde gerçekleştirilen kongrede, 65 yaş üzeri bireylerin değişen talep ve ihtiyaçlarından da söz edildi.

Uzm. Dr. Sinan İbiş tarafından hazırlatılmış olan araştırma raporlarını incelediğimizde, 65 yaş üzeri bireylerin davranış ve beklentilerinde geçmişe nazaran farklılıklar olduğunu görüyoruz. Artık, 65 yaş üzeri bireyler daha aktif olmak, gezmek, kültür sanat aktivitelerine katılmak, yeni yerler görmek, üretmek, sosyal olmak istiyorlar. Hatta iletişimde teknoloji kullanımı dahi artış gösteriyor. Globalde, 65 yaş üstü 39 milyon civarı birey Facebook ve diğer sosyal ağları kullanıyor.  Amerika Birleşik Devletleri’nde  65 yaş üstü bireylerin, online alışverişte en hızlı büyüyen grup olduğu tespit edilmiş.

Eskiden yan yana getiremediğimiz teknoloji ve yaşlılık durumu, verilerden de anlaşılacağı üzere günümüzde neredeyse kol kola. Bu durum teknoloji üreten şirketlerin de konuya ilgisini arttırıyor.

Philips Türkiye Başkanı Haluk Karabatak, yaşlı bireyin hizmete en uygun ve hızlı yoldan erişebilmesi için inovasyonun önemine değindiği konuşmasında,"Teknolojiyi, yaşlı bakımı ve sağlığı için en etkili şekilde kullanmak, geleceğimiz için büyük önem taşıyor" dedi.  

Ürünlerinde, yaşlı nüfusun ihtiyaçlarını da göz önüne aldıklarını ve bu yönde hizmetler sunduklarını belirten Samsung Elektronics Dış İlişkiler ve Kamu Sektörü Müdürü Cüneyt Bilgiç ise, yaşlı nüfusa, hayatlarını kolaylaştıracak teknolojik çözümler sunmak için yaptıkları çalışmalardan söz etti.

Yaşlı bakımı ve turizmi önemli bir gelir kaynağı

Konunun diğer bir yönü ise ekonomik değeri oldukça yüksek olan yaşlı turizmi. 2014 yılı verilerine göre ülkemize gelen turist 36 milyon kişi ve ülke olarak kazancımız 33 milyar Euro, oysa sadece 600.000 yaşlı turiste hizmet vererek aynı geliri elde etmek mümkün.

Ancak Uzm. Dr. Sinan İbiş konuşmalarında sık sık turizm sektörünün, henüz bu potansiyeli iyi değerlendiremediğinin altını çizdi. Oysa ki turizm kaynaklarımızı çeşitlendirmek, turizm sektöründe tüm yumurtaları aynı sepete koymamak, sektöre büyük ölçüde rahatlama sağlayabilir. 

 

Yaşlı turizmi açısından ülkemizi yeterince tanıtabiliyor muyuz?

Ne zaman ki doğru kitleyi, doğru şekilde yakalamayı öğreniriz ve işin profesyonelleri ile çalışırız o zaman tanıtım harcamalarına döktüğümüz paraların geri dönüşünü almaya başlarız. Bu da teknolojiden faydalanılarak iyi bir hedefleme yapmak ve hedef kitlenin alışkanlıklarını iyi tanımak ile olur. Yaşlılara yönelik hazırladığınız broşür 7 punto ile yazılmışsa, hedefinize ulaşamadığınızdan emin olabilirsiniz.

Mobil ve dijital ile teknoloji kullanan yaşlı veya yaşlı yakınlarına etkileşimli reklamlar sunmanız da mümkün. Bugün mobil mecralarda kişisel davranışlar, ihtiyaçlar tespit edilerek o yönünde, istenilen dil ve ülkede reklam gösterimi yapılabiliyor.

Farkındalık etkinlikleri düzenlemek ve bu mekânları tanıtım için kullanmak da bir diğer alternatif. Çoğu yaşlı yakını Alzheimer, demans vbg. hastalıkları, hastaya nasıl davranılması gerektiğini, süreç içinde neler yaşanabileceğini bilmemekte. Yurtiçinde pilot bölgelerde eğitim programları düzenlemek, kültür sanat aktiviteleri yapmak hem yaşlılarımızın gönlünü okşayacak hem de ürün ve programlarınızı doğru kitleye sunma fırsatı yaratacaktır.

Bunların haricinde yapılabilecek çok farklı tanıtım modelleri de mevcut. Yaşlanmadan yaş almak istiyorsak, hem sosyal hem de ekonomik olarak çok önemli bir potansiyel olan 3.yaş baharını iyi değerlendirmeliyiz.

 

 

Serap Torun

 

www.kidsgourmet.com.tr 

 

 
Toplam blog
: 114
: 309
Kayıt tarihi
: 22.12.14
 
 

Gazeteci  ..