Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Eylül '12

 
Kategori
Yemek - Mutfak
 

Yemeğin salçalısı kadının...

Yemeğin salçalısı kadının...
 

Halis muhlis ev yapımı


Tabi ki, "Yemeğin salçalısı, kadının akıllısı! " Yoksa siz başka birşey mi zannetmiştiniz? :)

Gaziantep'in biber salçalarının ününü eminim birçoğunuz duymuşsunuzdur. Duymayanlar da yakında benim ev yapımı salçalarımla duyacaklar desem de inanmayın. Çünkü sadece kendimize yetecek kadar salça yapmayı başarmak üzereyim.

Daha önceleri de bahsetmiştim; büyükşehir kadını olarak, kariyer peşinde koşturduğum bir hayatım oldu yıllarca. Ne zaman ki Gaziantep'e yerleştim, iş hayatıma uzun soluklu bir ara vermek durumunda kaldım, işler değişti. "Hababam koş" şeklinde yaşayan bir kadın için ev yaşamı çok daha durağan oluyor. "Madem çalışmıyorum, o halde işe yarar bir şeylerle uğraşayım" diyerek "nasıl daha sağlıklı besleniriz?" yöntemlerini araştırmaya başladım. Bu devirde doğal beslenmek çok mümkün olmasa da en azından elimden geleni yapmak adına ufak tefek uğraşlar ediniyorum. Bunlardan sonuncusu; ev yapımı biber salçası. Gerçi bunun pek ufak tefek olduğu söylenemez:) Benim gibi Antepli olmayan bir arkadaşımla beraber yapar mıyız, yapamaz mıyız acaba diye düşünürken arkadaşın komşularının gazına gelip yapmaya karar verdik. İlk ders; salçalık biber almak için pazara değil, bibercilere gidilirmiş. Şehri tam anlamıyla bilmeyen iki kadın ne yapacağız , nereden biberci bulacağız derken aparman görevlisi 80 yaşındaki amcamız bizi biberciye götürmeyi teklif etti. Arabaya atlayıp beraberce gittik. Çuval çuval biberlerin güzelliğini görünce kendimizi kaybedip beş çuval -130 kg- biberle eve dönmüşüz:) Kendimize geldiğimizde arkadaşın balkonunda biberlerimiz kuzu kuzu ayıklanmayı bekliyordu.

Apartman görevlisinin eşi Kiraz teyze halimize acıdığından olsa gerek biber ayıklamaya yardım etmek için geldi. Yerde oturmaktan hiç hazzetmeyen bizler bir güzel oturup başladık biberlerin çekirdeklerini ayıklamaya. Ayıkla Allah ayıkla, bitecek gibi değil. Bu sefer fabrikasyona dönüp seri ayıklamaya geçtik.Arkadaşım kesiyor, ben içlerini temizliyorum. Kiraz teyze ise yılların tecrübesiyle hem kesiyor hem ayıklıyor :) Ne de olsa eski toprak! Biberler bittiğinde yerde oturmaktan dolayı bizde de dizlerin, belin mecali bitmişti.

Teyzemizi gönderdikten sonra sırageldi biberlerin yıkanmasına. Gaziantep'te ki evlerin en beğendiğim tarafı; balkonlarında musluk olması. Balkon yıkamak için kova kova su taşıyanlar bunun nasıl bir rahatlık olduğunu daha iyi anlayacaklardır. Hortumu taktık musluğa, başladık biberleri yıkamaya. Temiz olan ben, titiz olan arkadaşımla bir araya gelince 1,5 saat boyunca biber yıkamışız. İkinci ders; biberlerin yıkandıktan sonra mutlaka sularının süzdürülmesi gerekirmiş. Bizde söz dinledik, biberlerimizi süzülmeleri için tekrar filelere koyarak bir kenara aldık. Şimdi asıl önemli olan nokta; biberlerin makinada çekilerek salça öncesi kıvamına getirilmesi.

Gaziantep'te bunun da pratik yolu bulunmuş. Seyyar salçacılar var. Yanında sepeti olan bir motosikletin sepetine biber çekme makinesi monte edilmiş.Cep telefonundan salçacıyı arayıp çağırıyorsunuz. Suları süzülen biberler kapının önüne çıkarılıp salçacıya veriliyor. Salçacı başlıyor biberleri çekmeye. Kova kova çekilen salçaları alıp kendi kovalarınıza boşaltmanız gerekiyor. Çünkü salçacı hemen kendi kovalarını alıp bir sonraki adrese gitmek istiyor. İşin bu kısmı da tamamlandıktan sonra fark ettik ki bu salçaları balkonda sermek için bir sürü tepsi gerekli. Üçüncü ders; sonunu hesap etmeden bilmediğin işe kalkışmayacakmışsın:) Konu komşu sağolsun, tepsilerini arkadaşa verdiler. Onun salçalarını serdikten sonra ben payıma düşen salçayı toplamda 45 litrelik kovaya koyarak gecenin bir vakti eve döndüm. Bu arada bu kadar salçadan kuruduktan sonra geriye kalacak olan 6-7 kg civarıymış. Salçalarım ve ben eve geldik ama bizde de tepsi yok, ne olacak? Gene komşular sağolsunlar! Gaziantep haricinde farklı bir şehirde gecenin bir vakti salçalarımı koymak için tepsi istemeye cesaret edemezdim. Özellikle büyükşehirlerde akıl sağlığımdan şüphe edilebilirdi diye düşünüyorum:)

Baştan beri salça yapma fikrime sıcak bakmayan eşim halime acıdığından mı, yoksa yemeğin salçalısını düşündüğünden mi bilemiyorum yardım etti de bizim salçalarıda bulabildiğimiz her boyda ve çeşitteki tepsiye seriverdik. Dünden beri ailece evde ki en büyük meşguliyetimiz gelip gidip biberleri karıştırmak.Bu arada dördüncü ders;tuzlanan salçanın gün içinde mutlaka birkaç kez tahta kaşıkla karıştırılması gerekiyormuş.

Gelin görün ki bugün boyunca Gaziantep güneşini bizim salçalardan esirgedi:( Yaz boyunca güneşten şikayetçi olan ben salçalarıma kıyamayıp bir süre daha booool güneş olması için dua ediyorum. İnsanoğlu işte, isteği biter mi?

 

 
Toplam blog
: 47
: 607
Kayıt tarihi
: 11.01.12
 
 

Dünyayı güzellik kurtaracak... ..