Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ağustos '07

 
Kategori
Kitap
 

Yeni Hayat / Orhan Pamuk

Yeni Hayat / Orhan Pamuk
 

Alıntıdır


YENİ HAYAT

ey yolcular, gidersiniz düşünceli,
aklınızda burada olmayanlar belki,
çok uzaktan mı gelirsiniz,
halinizden göründüğü gibi,
ki geçip gidersiniz ağlamadan,
ortasında bu acılı şehrin,
acısını bilmez görünen

insanlar gibi?

kalsanız oysa, dinleseniz onu,

diyor ki iniltili yüreğim,
ağlayarak çıkardınız buradan kesinlikle.
mutluluğunu yitirdi şehir, beatrice'yi*;
ve söylenecek sözlerin onun üstüne
gücü vardır ağlatacak herkesi.


DANTE ALIGHIERI

(Arkakapak notunda sözü geçen Dante'nin Yeni Hayat şiirini sizler için buldum...)

Orhan Pamuk'un "Bir gün bir kitap okudum ve hayatım değişti." sözüyle bir slogan gibi dilimize yerleşen "Yeni Hayat" isimli kitabını duymayan kalmamıştır sanırım. Ben de ilk yazılarımın birinde bu sözü, bir kitap tanıtımı için başlık olarak kullanmıştım.

Yazarın, köşe yazılarına, haberlere ve konuşmalara en çok konu olan kitabıdır  Yeni Hayat. İlk kitaplarından ve 'postmodernizm'in ülkemizde ilk örneklerinden biri olduğu için, yazarın tarzını henüz bilmeyenler tarafından çok ağır eleştiriler almıştır, en çok satan kitaplar arasında olmasına rağmen.

Ben 90'lı yıllarda hatırlıyorum, Orhan Pamuk kitabı satın almak, okumak ve okuduğunu anlamak bir prestij sağlıyordu insanlara. Okumaya yeni başlayan ve prestij kazanmak isteyen çaylak okuyuculardan bu kitapla ilgili birçok eleştiri duymuştum . "Okudum, ama hiçbir şey anlamadım, anlayanın alnını karışlarım..."v.b. Ben de basıldıktan 7 yıl sonra okudum, belki o önyargıyla olacak, çok beğendiğimi söyleyemem. Ama şimdi okusam daha çok zevk alacağım ve daha iyi anlayacağım ve de buraya daha değişik bir görüş yazacağım kesin.


Ulusca yeni bir hayata adım attığımız bu günlerde Yeni Hayat romanını okumadıysanız eğer, okuyun derim. Okuyup da anlamadıysanız eğer, yine yeniden okuyun, derim. Bu sayede nobelli bir yazarın kitabını okumuş olursunuz hem de...

Sevgiyle kalın, mutlu kalın!

Okunacak kitapsız asla kalmayın!

Okuduğum Tarih:22-26 Ekim 2001
Yeni Hayat-Orhan Pamuk
İletişim Yayınları-
64.Baskı-1999 (ilkbasım-1994)


AJANDAMA YAZDIKLARIM:

Kitabı bitirdim. Olaylar ve kahramanlar içiçe geçmiş. Anlamak için biraz kafa yordum, hatta geri dönüp okuduğum bölümler oldu. Hayal ile gerçek olaylar arasında gidip gelen bir kişinin öyküsü. Bir üniversite öğrencisi. Okuduğu kitaptan etkilenip yola çıkan bir gencin öyküsü ve yolculuk sırasında yaşadıkları, eski sevgili, kaybolan kız, gencin aşkla tanışması... Olaylar ve kişiler, bir labirentin içinde gibi hissediyor insan kendini... Biraz sıkıldım okurken. Yazarın diğer kitaplarındaki anlaşılmazlık burada da mevcut. Ama edebi yönden güzel bir örnek, öneririm.

YAYINEVİ NOTU:

'Bir gün bir kitap okudum ve bütün hayatım değişti.'

Orhan Pamuk'un coşkulu, lirik ve sihirli romanı Yeni Hayat bu sözlerle başlıyor. Okuduğu bir kitaptan sarsılarak etkilenen, sayfalardan neredeyse fışkıran ışığa bütün hayatını veren ve kitabın vaat ettiği yeni hayatın peşinden koşan bir kahramanın olağanüstü hikayesi bu. Kitabın etkisiyle aşık oluyor, üniversite öğrenciliğinden uzaklaşıyor, İstanbul'dan ayrılıyor, bitip tükenmeyen otobüs yolculuklarına çıkıyor, taşra şehirlerine doğru savruluyor. Onunla birlikte ve aynı hızla sürüklenen okuyucu, kahramanın okuduğu kitabı değil, başından geçenleri izleyerek bize özgü bir hüznün ve şiddetin ta kalbinde buluyor kendini. Siyah beyaz televizyonlu kahvelere, video seyredilen otobüslere, trafik kazalarına, siyasi kumpas ve cinayetlere, bayi örgütlerine, paranoyakça kuramlara, saat kadar dakik muhbirlere, kaybolan eski eşyaların şiirine, taşranın öfkesine uzanan bu harikulade yolculuk, Orhan Pamuk'un, çağdaş dünya romanının en özgün yaratıcılarından biri olduğunu bir kere daha kanıtlıyor. Bir yandan Hayat'ın, Eşsiz Anılar'ın, Ölüm'ün, Yazı'nın, Kaza'nın sırlarına, bir yandan da çocukluğun resimli romanlarına, bir belirip bir kaybolan meleğe ve Dante'nin, Rilke'nin şiirlerine açılan benzersiz bir roman.

(Arka Kapak)

 
Toplam blog
: 480
: 2046
Kayıt tarihi
: 27.03.07
 
 

Üstkimliği ile insan, altkimliği yeterince kalabalık birisi; Eş, anne, öğretmen emeklisi. Doğa, H..