Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Nisan '10

 
Kategori
Ekonomi - Finans
Okunma Sayısı
1943
 

Yeni medeniyet hattı: Karadeniz-Akdeniz yolu

Yeni medeniyet hattı: Karadeniz-Akdeniz yolu
 

Tarih bize göstermiştir ki; medeniyetler ticaret yolları üzerinde kurulmaktadır.

Neden? eskiden beri hanlar/hamamlar ve devamında yatırımlar da bu yollar üzerine kurulur. Bu durum yol üzerindeki kentleşme ve yerleşimi de tetiklemektedir.

Adapazarı- Kocaeli-İstanbul- Tekirdağ Hattı: Otoyol var. Liman yolu üzeri.

Gaziantep- Mersin - Adana hattı : Otoyol var, liman yolu üzeri.

Aydın- Denizli- Manisa- İzmir dairesi: Otoyol var, limana yakın.

Bursa ve çevresi : Gemlik limanı.

Demek ki nüfus yoğunluğu oluşmasının ve bu bölgede medeniyet oluşturmanın iki temel tetikleyicisi var.

1- Otoyol

2- Liman

Mersin'de uluslararası bir liman bulunmaktadır. Ordu'ya da yapılacak aynı nitelikte bir liman Türkiye'ye Kuzeyden güneye yeni bir vizyona sahip medeniyet /kentleşme başlangıcının kıvılcımı olacaktır.

Karadeniz – Akdeniz Yolu: Soğuk savaş yıllarında Rusların Akdeniz’e inme tehlikesini kolaylaştırır kaygısıyla planlanmış ama asla uygulamamış bir proje. Yeni dünya düzeni çok şey değiştirdi.Rusların bu emellerinin yersiz olduğu anlaşıldı ve proje işleme kondu.

Ordu – Mersin arasını 6 saat gibi bir mesafeye indirecek bu projeyi yerlerinden yol geçeceklere anlatırken Ordu Vali Yardımcısı ve Ulubey Kaymakamı Sayın Turan Çuhadar şöyle demişti. “ Sabah yola çıkaracaksın Akdeniz’de denize girip geri gelebileceksiniz” İnsanlar çok şaşırmıştı.

Ordu’dan, Ordu’nun Mesudiye ilçesine gitmek neredeyse 4 saatti.

Ordu - Mersin arası yeni bir medeniyet ekseni kuruluyor. Akdeniz/Orta Doğu Anadolu/ Karadeniz birbirine bağlanacak ve bu bölgeler birbirine yaklaşasaktır. Karadeniz – Akdeniz arasındaki mal akışının ana arteri olacak olan bu yol, aynı zamanda ihracatta rekabet gücünü de artıracaktır.

Ekonomik olarak bu yolun büyük katkıları olacaktır. Karadeniz’in fındığı genellikle konteynerle ihraç ediliyor. Buradan yola çıkan tırlar 14-15 saat gibi bir yol kat edip İstanbul veya İzmir’e gidiyordu. Diyelim ki Ambarlı Limanı’ndan yüklenecek mal için bir sürü otoban gişesi ve Köprüyü geçip, üstüne üstlük İstanbul trafiğine ekstradan yük olacak bu tırlar artık Mersin limanı’na çok kısa zamanda ve büyük şehrin üzerinden geçmeden ulaşacaktır. Artık çok az yakıtla ve zaman harcayarak limana inecek olmasının da yanında bu malların ihracı için neden Karadeniz’e uluslar arası bir liman yapılmadığı da ayrı bir konudur.

Neredeyse 1200 km olan Karadeniz sahilinde bir tane büyük konteyner yüklenebilecek liman olmaması utanç vericidir.

Karadeniz'e Akdeniz ürünleri, özellikle narenciye çok daha ucuza ulaşacaktır. Yine bu hat üzerinden Akdeniz / Orta-Doğu Anadolu, Gürcistan ve onun üzerinden kafkasya ve Orta Asya ticareti gelişecektir.

Karadeniz uzaklarda kalmış ve sesi çıkmayan bir üvey evlat gibidir. İstanbul’a göçlerin en büyük kaynağı Karadenizli ve Doğulu vatandaşlarımızdır.

İstanbul neden kalabalık; yaşanmıyor, üçüncü köprü lazım diyenlere daha ucuz yöntemleri göremiyorlar mı? Üçüncü köprü parasıyla Karadeniz’e 3 liman, 3 havaalanı, 100 orta ölçekli fabrika, 5 üniversite, 10 hastane yaparsın. Böylece İstanbul’a en az yılda 100.000 insanın gitmesini engellersin. Üç köprünün İstanbul’a yeteceğini sananlar aldanıyorlar. İnsanları doldur İstanbul’a, üç adet ana arter üzerinde de geçir 15 milyon nüfusu, Kuzey zaten ormanlık olduğundan çok dar alana milyonları sıkıştır. İnanılmaz kargaşa ve hengame. Sonra da ağla! Çözüm arar durursun: Metro, köprüler, metrobüs, kavşak, geçit, tüp geçit yapmak için uğraşırsın. Bu yatırımların hiçbiri de İstanbul’un sorunlarını çözmeyecektir. Çünkü bu kadar insanın, bu kadarcık alanda yaşaması doğa kurallarına aykırıdır.

İstanbul’da 10-15 üniversite var sanıyorum. İstanbul’a göçü durdurmak için önce bu şehirde bulunan üniversitelerin şehir dışına çıkarılması gerekir. Bu üniversiteler için yeni bir kent kurulabilir dahi. En az 1-2 milyon insan eksilir şehirden. Türkiye’yi yönetenler oraya yapmayı düşündükleri yatırımın yarısıyla İstanbul’a en azından göçü engelleyebilir. Hatta bu yatırımlara İstanbul Belediyesi’nin de fon ayırması gerekir.

Yeni bir medeniyet ekseni kurmak için fırsat olan Karadeniz - Akdeniz yolu, karşılıklı limanlarla desteklendiğinde büyük kentlere göçün azalması, hatta geri dönüşler için bu projenin herkes tarafından desteklenmelidir.

AYHAN PALAZOĞLU- 26.04.2010

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Yazınızı dikkatli okudum. İşin maliyet ve yatırım finasmanı boyutu çok önemli. Halkımız karadeniz'den akdeniz'e 6 sattte insin ve eğlensin de bunu sağlayacak ticareti nasıl yapalım.??? Projeniz ağırlıklı olarak karayolu teşvikine dayanmaktadır. Karayolu teşvki yerine, Akdeniz, Karadeniz ve Ege'de birer (vazgeçtim bir tane bile olsa razıyım) bir Uluslararası konteyner aktarma limanı yapabilirsek, taşıma maliyeti düşebileceği gibi ciddi üstünlük sağlarız. Bizdekiler sadece doğrudan konteyner limanıdır. Malta ve Kuveyt aktarma konteyner aktarma limanları nedeniyle ciddi para kazanmaktadır. Uzakdoğu, Avrupa ve Amerikada'dan gelen aktarmalı konteynerler öncelikle buralara indirilerek ülkelere göre tasnif edilir ve yeni konteyner gemilerine aktarılır. Taşucu/Mersin-Akdeniz, Nemrut/Aliağa-Ege bu iş için idealdir. Karadeniz'in ciddi dezavantajı var. Bu konuyu tartışmaya açmakta yarar vardır. Saygılarımla,

vecdi uzun 
 01.05.2010 21:16
Cevap :
Tabi ki Karadeniz'den Barcelona/ Napoli/ Hamburg/Rotterdam hattın için gemileri doldurabilecek konteyner potansiyeli zor. Yine de Novorrosjk/ Burgaz/ İstanbul/ turuyla Pire/ salerno/ Marsilya/valencia/ Rotterdam hattına ben biel yatırım yaparım. Diğer yerler için elbbette aktarma kullanılmalı. Sonuş olarak bu hat yerel olarak bu bölgeyi ticaret ekseni yapabilir. Karadenizde böyle bir limanı kaldıracak potansiyel var. Aynı zamanda Orta Asya ticaretini ihmal etmemek lazım. Katkına teşekkürler. Sevgiyle kal  01.05.2010 22:56
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 105
Toplam yorum
: 193
Toplam mesaj
: 38
Ort. okunma sayısı
: 3816
Kayıt tarihi
: 05.11.08
 
 

İ. Ü. İktisat Fakültesi Uluslararası İlişkiler 1989 mezunuyum. 1993'ten beri uluslararası fındık ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster