Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Ekim '06

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
5921
 

Yeni sınıf rehberlik müfredatı neleri çözüyor?

Yeni sınıf rehberlik müfredatı neleri çözüyor?
 

Daha önceki yazılarımda da dikkat çektiğim gibi bu yıl sınıf rehber öğretmenlerinin uygulamalarını kolaylaştırıcı reform niteliğinde gelişmeler oldu, okullarımızdaki rehberlik hizmetlerine yönelik… Geliştirilen ve kabul edilen yeni ilköğretim ve ortaöğretim kurumları rehberlik programı ile rehberliğin de matematik Türkçe dersleri gibi müfredatı oldu… Sınıf rehber öğretmenlerinin rehberlik derslerini daha iyi yönetmelerini sağlayacak sistem geliştirilerek öğretmenlerin ihtiyaç duyacağı etkinlik materyalleri geliştirildi… Kabul edilen yeni rehberlik programının nasıl bir çalışmayla geliştirildiği ve güçlü yönlerine yönelik değerlendirmeleri daha önceki yazılarımda bulabilirsiniz. Bu yazımızda ise bu programın neleri kolaylaştırdığı üzerinde duracağız…

Daha önceki rehberlik uygulamalarında, okul rehber öğretmenlerince sınıf rehber öğretmenlerine, okul rehberlik çerçeve programı verilerek buna bağlı olarak sınıf rehberlik programı yapılması isteniyordu. Buna rağmen programdaki genel ifadelerden dolayı sınıf rehber öğretmenlerimiz “Bu derste ne yapacağız?” sorularını yöneltiyordu okul rehber öğretmenlerine... Yeni program bu soruları yanıtlıyor ve tamamen anlamsız bırakıyor. Zira artık sınıf rehber öğretmenin hangi ders saatinde hangi konuyu, hangi etkinlikle ele alacağı açıkça belirtiliyor ve ilgili etkinlikler hazırlanarak sunuluyor.

Daha önceki rehberlik sisteminde çoğu sınıf rehber öğretmeni, hazırlanan okul çerçeve programını incelediğinde, özellikle davranış konularıyla ilgili “Biz bunları diğer derslerde zaten işliyoruz” yaklaşımlarına kapılıyordu… Yeni programda özellikle Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve Türkçe derlerindeki rehberlik kazanımları ile ilişkili kazanımlar incelenerek dökümü çıkartılıyor. Bu kazanımlar da dikkate alınarak rehberlik dersinin özgün kazanımları oluşturuluyor. Böylece sınıf öğretmenlerimizin bu çelişkisi de giderilmiş oluyor…

Yeni programın bir diğer olumlu yönü, hedeflenen ana yeterlilik alanı ile ilgili kazanımların gelişim dönemi özellikleri de dikkate alınarak 1. sınıftan 12. sınıfa kadar yayılması… Böylece ilgili ana yeterlilik alanı için, her yıl öğrencinin seviyesine göre alması gereken kadar kazanım veriliyor. Bu durum ileriki yıllardaki rehberlik programları arasındaki kopukluğu da giderdiği gibi, rehberlik kazanımlarını 1. sınıftan 12. sınıfa kadar devam eden birbirleri ile bağlantılı süreç haline getiriyor. Programın bağlantılı gitmesinin öğrencilerimizdeki değişimin izlenmesi ve değerlendirilmesini de kolaylaştıracağını düşünüyorum. Örneğin 1. sınıftan başlayan mesleki yeterlilik alanına ilişkin kazanımlar, her yıl öğrencinin ihtiyaçlarını karşılayacak seviyede veriliyor ve 12. sınıfta bütün okul yaşamı içerisinde elde edilen gelişim dikkate alınarak son noktaya geliniyor.

Programın en güzel yönlerinden biri de sınıf rehber öğretmenlerinin ve okul rehber öğretmenlerinin, sınıf rehberlik uygulamalarında nerede duracaklarının resmi olarak belirginleşmiş ve sınırların çizilmiş olması. Programda, ağırlıklı olarak sınıf rehber öğretmenlerinin yönettiği rehberlik dersi etkinliklerinin uygulanmasında, okul rehber öğretmeninin rolünün ne olduğu, hangi etkinliklerden bizzat sorumlu olduğu ve bu uygulamalara nerede ne kadar müdahale edeceği açık ve net olarak bildiriliyor.

Hiç kuşkusuz okullarımızdaki PDR hizmetlerinin sağlıklı yürütülmesi, ekip anlayışını ve okul rehber öğretmeni/psikolojik danışmanı ile sınıf rehber öğretmenleri arasında uyumu gerektiriyor. Önceki uygulamalarda okul çerçeve programını hazırlayan psikolojik danışman, sınıf rehber öğretmenlerinin de bu çerçeve programdan hareketle sınıflarına uygun yıllık plan yapmalarını istiyordu. Fakat sınıf planlarının yapılmasında, sınıf rehber öğretmeni ile psikolojik danışmanlar arasında çatışmalar yaşanabiliyor ve çoğu zaman planları toparlamak için psikolojik danışman, sınıf rehber öğretmenlerinin arkasından koşturuyor yada her sınıf için kendisi hazırlayarak ilgili öğretmenlere dağıtıyordu. Yeni program sınıf rehber öğretmenlerinin okul çerçeve programından hareketle sınıf düzeyinde yıllık çerçeve programı yapma eziyetini gideriyor. Artık sınıf rehber öğretmenleri, diğer derslerin planlamalarını nasıl yapıyorsa, haftalık ders çizelgesinde yer alan “rehberlik” dersi için de benzer planlamaları yapacaklar.

Yazımı uzatmama gayreti içerisinde son olarak bir olumlu sonuca daha değineceğim;
Uygulanacak olan yeni rehberlik müfredatı, çoğu zaman muğlakta kalan sınıflara yönelik rehberlik hizmetlerini de somutlaştırmış oluyor. Zira artık rehberlik dersinde işlenecek kazanımlar, uygulama etkinlikleriyle birlikte somut olarak yer alıyor. Bence meydana gelen bu somutluk, velilerimizin ve öğrencilerimizin PDR alanına bakış açılarında olumlu ve anlamlı katkılar sağlayacak…

Kabul etmek gerekiyor ki, özellikle şu günlerde yeni programın eğitimlerinin henüz verilmemesinden olsa gerek bir belirsizlik ve kargaşa ortamı mevcut. Özellikle sınıf rehber öğretmenleri, ne yapacakları konusunda oldukça şaşkın… Bu durumun olumsuzluklarını gidermek için özellikle rehber öğretmenlerimizin/psikolojik danışmanlarımızın yeni müfredatı çok iyi özümsemeleri gerekiyor ki, sınıf rehber öğretmenlerine yardımcı olabilsinler. Bu nedenle programı incelemelerinin üzerinde durmakla birlikte bu konuda yazdığım makalelerin bir birine bağlı olmalarından dolayı, okumayan meslektaşlarıma önceki yazılarıma da bir göz atmalarını tavsiye ediyorum (Eski yazılarımıza sayfanın altındaki “Bloglarım” bölümünden ulaşabilirsiniz.)…

Yeni müfredat programının formatörlük eğitimlerini almış bir meslektaşınız olarak yeni müfredat programını değerlendirmeniz ve özümsemenizde katkım olmuşsa ve olacaksa ne mutlu bana… Başarı, mutluluk ve huzur dolu günler dileklerimle üç şeyden asla vazgeçmeyin efendim;

SEVMEKTEN, GÜLÜMSEMEKTEN ve de HEDEFLERİNİZDEN...

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Merhaba.Hayat bilgisi dersi açısından eski ve yeni müfredatı değerlendirebilir misiniz acaba?teşekkürler...

gözde özdemir 
 27.11.2006 14:46
Cevap :
Üzgünüm, Hayat bilgisi dersinin müfedat programını tam olarak incelemedim. Bu nedenle değerlendirme yapmam uygun olmaz. Ben daha çok rehberlik müfredatındaki değişiklikler ve yenilikler üzerinde duruyorum. Bu yeniliklerin de bütün öğretmenleri ilgilendiren tarafları var, çünkü bu hizmetleri sınıf ortamına sınıf öğretmenlerimiz taşıyor. İlginize teşekkür ederim...  27.11.2006 23:10
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 157
Toplam yorum
: 488
Toplam mesaj
: 39
Ort. okunma sayısı
: 12194
Kayıt tarihi
: 22.08.06
 
 

1996-2000 Ondokuz Mayıs Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü, Psikolojik Danış..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster