Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

31 Aralık '10

 
Kategori
Deneme
 

Yeni yıla girerken

Yeni yıla girerken
 

Bu benim 2010 yılının son yazısıdır. Günler ne çabuk geçiyor, 2010 yılını geride bırakıyor ve yeni bir yıla günaydın diyerek giriyoruz. 2011 rakamlı yeni bir yıla merhaba diyoruz. Önce herkese bütün evrene ve güzel yurdumuzun insanlarına hayırlı, uğurlu ve bereketli sevgi dolu bir yıl olsun. Bir barış ve sevgi yılı olsun diyorum. 

Her yeni yılın umutları, özlemleri, sevgileri, heyecan dolu anıları, hayal ettiğimiz ve düşündüğümüz ve planlarını yaptığımız sorunları başlıca detayları vardır. Bunların ne derecede gerçekleştiğini bilemeyiz… Sadece bunlar zihnimizde, kafamızda ve yüreğimizde tasarladığımız umutlar ve beklediğimiz beklentiler, düşlediğimiz nice mutluluklar vardır… 

Elbette herkesin kendisine göre bazı hayalleri, özlemleri düşünceleri ve umutları vardır… Geçmiş yılları hatırlıyorum yeni yıl gelmeden önce bizde bir heyecan başlardı. On, on beş gün önce veya bir hafta kala hazırlıklarımızı yapardık. Geçen gün çarşı, pazara indim yeni yıl ile ilgi bir heyecan göremedim. Milli piyango biletlerini satanların dışında.. Yeni yıl gelmiş kimin umurunda…Heyecan diye bir şey ortalarda. Havalar soğuk, vatandaşın yüzü daha soğuk. 

Adamın evde odunu, ekmek yapacak unu yok , yakacak kömürü yok, okula gidecek çocukların harçlıkları yok, elektrik, telefon paraları ödenmemiş, bakkalın, çakalın önünden geçemiyor, gidecek bir yere arabası yok, arabası varsa kullanacak benzini yok. Adam yeni yılı ne yapsın. Yeni yılı nasıl kutlasın… Bunu tuzu kurular biraz düşün, , ,  

Ben yine bu yeni yılın belki ilk yazısı veya eski yılın son yazı olsun diye bu “yeni “ kelimesi üzerinde. biraz durmak istiyorum. Yeni nedir, bu yeni kelimesinden hangi kelimeler, değimler türetilmiştir. Biraz bu konuda size bazı bilgiler sunmak istiyorum. Belki yarlı olur diye düşünüyorum: 

Yeni deyince:  

1- Hiç kullanılmamış olan; yıpranmış, bozulmamış eskimemiş. 

2- Benzer şeylerden son olan veya sonra gelen; birinin veya bir şeyin yerini alan,  

3- Uzun zamandan beri var olan şeye karşı, daha yakında ortaya çıkmış en son edinilen veya çıkışından çok geçmemiş olan. 

4- Önceden sahip olunan şeylere karşı en son edinilen,  

5-Bir işte, meslekte, bir etkinlikte eski olmayan, işe henüz yeni başlamış,  

6- Özgün nitelikleri bulunan,  

7- Eskiden var olan duruma göre farlılık gösteren,  

8- tanınmayan, bilinmeyen,  

9- Daha önceki benzerlerinden farklı olan,  

10- içinde bulunan zamana çok yakın zamanda olan, gibi. 

İşte bunlarla ilgili türetilmiş ve ortaya atılmış bazı kelime ve değimlerimizi: 

Yeni ay, yeni basım, yeni baştan, yeni biçim, yeni biçimlenme, yeni bileşim, yeni çağ, yeni dalga, yeni Darvincilik, yeni doğan, yeni dünya, yeni devrim, yenice, yeni eleştiri, yeni gerçekçi, Yeni Gineli, Yeni Ortam, Yeni Gençlik, Yeni Gramerci, Yeni Gümüş, Yeni İlke Yeni Kapitalist, Yeni Kapitalizm, Yeni Kelime, ( yeni sözcük ), yeni imla, yenikent, Yeni klasik, yeni klasikçi, yeni kuşak, yeni kültür, yeni odalar, yeni oluşum, yeni şiir, yeni roman, yeni öykü, yeni sene, yeni yıl, yeni desen, yeni resim, Yeni Taş Devri, yeni yazı, yeniyetme, yeni yetmelik, yeni zar, yenipazar, yeni zengin, yeni bahar, yenice, yenici, yeniçeri, yeniçeri ağası, yeniçeri düğünü, yeniçeri efendisi, yeni çeri kazanı, yeniçeri nizamı, yeniçeri odaları, yeni çıktı, yeniden, yeniden aşılama, yeni doğmuş, yeni bebek, yeni gelin, yeni damat, yeniden doğuş, yeniden kurma, yeni tasarlama, yeniden uyum, yeni planlama, yeniden yapılanla, yeniden yeniye, yeni Dünya, yeni gün, Yenihisar gibi. ( 1 ) Ama tüm bu yeni sözcüklere karşı, şunu da eklemedem geçemeyeceğim: Her şeyin yenisi ama dostların eskisi daha uzun ömürlüdür... " Eski dost düşman olmaz " derler ya... 

Bu örnekleri daha da çoğaltabiliriz. Yeni yıldan söz edecektik. Nerden nereye geldik. Şimdiye kadar kaç bahar, kaç yaz ve kaç kış geçirdik. Şöyle veya böyle… Bu geçip giden yılların hesabını, kitabını yapan var mı? Hepsi ömrümüzden gidiyor. Yani söz yerinde ise bir yıl daha büyüdük ve hatta bir yıl daha yaşlandık. Adam hindi / culuk peşinde, çarşı pazar dolaşıyor. Çocuklar tatile Antalya’ya, Alanya’ya, Bodrum’a, Kuşadası’na gitmeye hazırlanıyor. Karşıda bulunan gecekondulara, varoşlardaki vatandaşlara bakıyorum da manzara hiç iç açıcı değil...Bu manzarayı görünce üzülmemek, yanmamak elde değil... 

Vatandaş ekmek, odun, yakacak peşinde, kenarda, köşede beslediği ineğin samanı bile yok.…Gençlerimiz kahve köşelerinde işi, gücü yok. Nişanlı olalı bir yıl daha geçti, düğün, dernek yapamıyor. Bacalardan dumanlar tütmüyor, evlere, odalara ayazın gölgesi düşmüş., Artık hayat eskisi gibi değil... Çoluk, çocuk perişan. Ortalık toz, duman. İçim yanıyor. Magazin dünyasında vur patlasın, çal oynasın…Sağa , sola bakan yok....Bencillik diz boyu... 

Adam ölmüş, adam hasta, adam ilaç bulamiyor kimin umurunda… Ötekisi akşam hazırlığında, “yılbaşı tatilimi nerde, nerede, nasıl bir otelde geçireceğim “ diye… Berikisi saat 12.00 ‘den sonra zil- zurna sarhoş… Bazıların da borç defterleri kabarık, icraya gidecek günler pek yakın… Allah’ım sen bu günü hiçbir kimseye , düşmanıma dahi gösterme….Hazin bir tablo… 

Bunlar benim kişisel düşüncelerim. Herkes istediği yeni yılını nasıl ve ne şekilde ve nerede. Nasıl geçireceği beni hiç ırgalamaz. Herkes bu konuda elbette hürdür. Ben bir başka pencereden baktım. Yoksa yeni yılı kutlamayalım demiyorum.Böyle bir düşüncede değilim. Lakin ortamı iyi görmediğim için bunları söylüyorum. Yeni yıla karşı da asla değilim...Aslında bu kutlamada sevgiyi, saygı, hoşgörüyü ve paylaşmayı en önde tutmalıyız. Ben bunu böyle düşünüyorum. Ve de sonuç olarak şöyle söylemek istiyorum: 

Her yeni yıl, yeni tazelenen umutların, çoğalan sevgilerin habercisidir. 2011 yılı da böyle olsun, ama hep güzel olsun. Nice yıllara. Sabırla evlerimize, yöremize gördüğümüz ve izlediğimiz bembeyaz yağan karın lapa lapa yağışını, geçmişte ne yaşanmışsa yaşansın örter geçmişin hatalarını, siler tüm geçmişte kalan çirkinlikleri... 

Ben bunları yazarken Diyarbakırlı şair Sezai Karakoç'un şu dizeleri aklıma geldi. Bu iki dizeyi sizlerle burada paylaşmak istiyorum: 

" Sen bana yeni yılsın her dakika  

Her dakika bir yaşıma daha giriyorum "  

Bu manidar dizelerin yorumu sizlere bırakıyorum. Yeni yıl cümlemize yeni bir gelecek sunar. Bu hepimize taze bir başlangıçtır. Yeni yılın tüm insanlığa ve ülkemize barışı, sevgiyi, dostluğu , kardeşliği ve mutluluğu getirmesi dileğiyle tüm okurlarımın ve milliyet Blogdaşlarımın yeni yılını en iyi dileklerimle kutlarım. Her şey gönlünüzce olsun, yüzünüzden gülücükler hiç eksilmesin efendim. Sağlıklı, bereketli ve sevgi dolu bir yıl diliyorum. 2011 yılının kazasız ve belasız geçmesini diliyorum... 

1- Ötüken Türkçe Sözlük , Yaşar Çağbayır- Ötüken yayınları - İstanbul 2007.  

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..