Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Aralık '08

 
Kategori
Güncel
 

Yeniçağda mesleki eğitim

Yeniçağda mesleki eğitim
 

10 Yıllık temel eğitimini tamamlayan gençler için 16 yaşından gün alındığı tarihte yeni bir süreç başlar. Hayata hazırlık. Bu durumda olan gencin önünde iki seçenek vardır:

1-) Herkese açık olan üniversite sınavına girerek istediği bir alanda uzman olmak.

2-)Üniversite sınavına hiç girmeyip ya da girip de kazanamazsa "Mesleki Eğitim Süreci" ne başlamak.

-Üniversite sınavı bugünkü olduğu gibi gençler için olmazsa olmaz bir şey değildir. Ancak yeni düzende bir hak verilirken aynı durumda olan herkese eşit şans tanınır. Bu nedenle temel eğitimi bitiren herkes üniversiteye girebilir. Ayrıca bu sınav 16 yaşının üzerinde olan ve eğitimde olmayan kişilere de hiçbir sınırlama olmaksızın açıktır. Sınavı kazanan bir"manav" çalışarak üniversiteyi bitirip rahatlıkla örneğin doktor olabilir.

Kendine güvenen, çalışkan, bilgisi ve zekâsı iyi olan gençler üniversite okuyarak istedikleri dalda "uzman" olurlar. Uzman ilgili olduğu konuyu en iyi bilen kişidir. Yeni düzende masa başı işi yoktur. Herkes işin yapıldığı yerdedir. Uzmanlar da.

Mevcut üniversiteler sayıları ve bölümleri artırılarak ülkemizde yapılan tüm iş ve mesleklerin uygulamalı olarak öğretildiği ve sonunda "başaranlara" "uzman belgesi" verildiği bugünkünden oldukça farklı bir konuma getirilecektir.

-Bir kişinin üniversiteyi kazanması uzman olacağı anlamına gelmez. Başarılı olmak da zorundadır. Aksi halde hangi bölümde olursa olsun mesleki eğitim sürecine geri alınır.

-Ayrıca işleri ve görevleri de farklıdır. Uzman işin nasıl yapılacağını gösterir. Elemansa işi bizzat yapar.

Bir meslek örgütü 4 farklı yapılanmadan oluşur

1-) İşi planlayan, uzmanlara veren, işin istenen şekilde yapılıp yapılmadığını denetleyen(Denetçi)

2-)işin bizzat nasıl yapılacağını gösteren (Uzman)

3-)çalışanların çalışma ilkelerine uyumunu sadece izleyen ve rapor tutan (kapalı yerlerde kameralı bilgisayar sistemli yönetim odası)ve bu raporlara göre çalışanların eksi puan almaları ile ilgili çalışma sistemini kontrol eden yönetim odası ya da kontrol elemanları.

4-)İşi bizzat yapan meslek elemanları.

Denetçi, Uzman ve Yönetim-Kontrol elemanları diğer çalışanlara göre %30 daha fazla ücret alırlar.

Denetçi, Uzman ve Yönetim-Kontrol elemanları çalışanların amiri değildirler.

Mesleki Eğitim Sürecinin Süresi

Hangi meslek olursa olsun, ne kadar kolay ya da güç öğrenilirse öğrenilsin tüm meslekler için bu süre 16–21 yaş arasıdır, yani 5 yıldır. 16 yaşından gün alan genç 20 yaşını bitirdiği ana kadar bu süreçte kalır. Çünkü her işin incelikleri vardır. Ustalıkları vardır. Asıl önemlisi ise gence gençliğini yaşayacağı bir zaman bırakmaktır. Günde birkaç saat staja-kursa-eğitim verilen yere giden genç kalan zamanında tıpkı temel eğitim sisteminde olduğu gibi doğal gençliğini yaşar. Ne yapmak istiyorsa onu yapar. Oku. Oku. Okuuuuuuuuuu! Elinden kitap düşmeyecek. Pekiyi dereceyle okulu bitireceksin. Takdirname istiyorum. Peki de o çocuğunun elinden düşmesini istemediğin kitabı açıp da niye içine bakmıyorsun? Ne yazıyor ? Akşam ezberlenip sabaha unutulan sayfalar dolusu yazı. Neyi anlatıyor? Kavalalı Mehmet Ali Paşa kimdir? Bana ne! Kim olursa olsun. El aya gidiyor bize öğretilen şeye bak. O takdirnameli çocuğun, evinde patlayan ampulü bile değiştirmeyi bilmiyor. Çocuk dershane dershane dolaşıyor. Senin derdin çocuğun bir yere gelmesi değil ele güne karşı itibarını korumak.

Karnesi zayıf ama Van Goh gibi resim yapıyor. Önemli değil, karnesi iyi olsun da bir elma resmi bile çizemesin. Matematiği 2 ama Pele gibi futbol oynuyor. Önemli değil, karnesi iyi olsun da yürümeyi bile bilmesin.

Herkesin mutlaka çok iyi yapabildiği bir şey vardır. İşte aslolan onu bulmaktır.
Genç TES(Temel Eğitim Sistemi)'i bitirdi, 16 yaşından gün aldı. TES süreci sırasında rehberler-yetiştiriciler onun eğilimlerini belirlediler. Ona da sordular: Ne olmak istiyorsun? Gencin yetenekli olduğu işle istediği iş aynıysa bir sorun yok. Genç bu işte eğitim alacak. Ancak genç resme yetenekli fakat pilot olacağım diyor.
Bu durumda isteğine değil yetenekli olduğu mesleğe bakılır bu durumda genç, olmak istediği pilotluğu değil yeteneği olan resmi öğrenecektir

Bu 5 yıllık sürede gencin elbette masrafları olacaktır. Çünkü tam gezme tozma çağlarıdır. Ailesine yük olabilir. Bu nedenle bu sürede kendisine normal çalışırken alacağı paranın yarısı verilir. Stajyer kursiyer olsalar da gençlerin çalışmaları sonucu bir üretim meydana gelecektir. Bu üretim değerlendirilerek onların ücretleri verilir.

Hem mesleklerini öğrenirler.
Hem ailelerine yük olmazlar.
Hem de ekonomiye katkıları olur.

-Seçtiği meslek dalında başarılı olamayan genç başarılı olabileceği başka bir mesleğe yönlendirilir. Çünkü Yeni Düzende çalışanları idare etmek onlara toleranslı davranmak diye bir şey yoktur. Herkes işini istenen şekilde yapmak zorundadır. Yapamadığı tespit edilirse yapabileceği başka bir işe yönlendirilir.

20 yaşını bitirdiği ve mesleğinde başarılı olduğu takdirde gence "meslek belgesi" verilir. Bu belge diploma gibi hüküm ifade eder. Artık kişinin mesleği bu belgede yazılı olan meslektir. Yeni düzende herkesin sadece bir mesleği olabileceği için kişi bunun dışında başka bir iş ve mesleği yapamaz.

Kişinin en iyi yaptığı iş onun mesleğidir.

Mesleki Eğitim Birimi’nin görevi TES(Temel Eğitim Sistemi)'i bitirmiş gençleri yukarda yazılı olduğu şekilde iş ve meslek sahibi yapmaktır. Çalışma ana birimine bağlı bir başlıktır. Tüm bu işleri yapacak şekilde her 100 aileye 3 kişiden oluşan bir hizmet gurubu vardır. Meslekler konusunda uzman-kişiyi yönlendirecek yetişmiş eleman ve yardımcı eleman. 100 ailenin mesleki eğitim görecek gençleri bu hizmet gurubunun sorumluluğu altındadır.

Standart gelir düzeyine sahip insanların çalışıp çalışmamaları kendi kendi isteklerine bağlıdır. Ancak 0–21 yaş arası tüm ülke çocuklarının sorumluluğu yönetim(devlet)e ait olduğu için 16–21 yaş arasındaki ülkedeki tüm gençler Temel Eğitim Sisteminde olduğu gibi Mesleki eğitim sürecine de katılmak zorundadırlar.
İşe yerleştirmede elbette bilgi yetenek ve kariyer önemlidir ama kişinin ihtiyaç içinde olmasına da bakılır. Bunun için merkezi kayıtlardaki kişinin varlık durumu esas alınır.

Tabi ki ilk önce “Koruma Birimi’nde yer alan hasta, boşanmış kadın, yaşlı, geliri düşük, özürlü, sokaklarda dilenen insanlardan gerçekten durumu kötü olanlar, sokaklarda yaşayanlar işe yerleştirmede önceliklidirler.

Kişi yeniden eğitime girmek şartıyla mesleğini değiştirebilir.

Bu süreçten geçmek için sağlıklı olmak şarttır. Sağlıksız insanlar tedavi edildikten sonra Mesleki eğitim sürecine alınırlar.
 
Toplam blog
: 6332
: 653
Kayıt tarihi
: 21.09.08
 
 

Sadece sayfalarda kalan yazılar şaheser olsalar bile önemsiz ve anlamsızdır. İnsanlara ulaşan ve ..