Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Kasım '16

 
Kategori
Kitap
 

Yerli Krishnamurti: Aret Vartanyan

Yerli Krishnamurti: Aret Vartanyan
 

Sende neymiş kardeşim, yerlilikle kafayı bozdun herhalde, önüne gelene yerli diyorsun! Daha geçen gün yazar Emrah Serbes'e 'Yerli Charles Bukowski' diyordun, şimdi Aret Vartanyan'a 'Yerli Krishnamurti' diyorsun. Ne bu be! Nedir senden çektiğimiz? Yerlileri al da başına çal! kızarak böyle dediğinizi duyar gibiyim.
 
Ama öyle be kardeşim! Yerliyi neden küçümsüyorsun ki! Tamam küçümsemiyorsun, ben yanlış anladım. Ama bil kardeşim, ben yerliciyim. Yerliyi yabancıdan çok seviyorum. En az yabancı kadar başarılı buluyorum. Bizim Serbes'imiz Bokuwski'ye, bizim Aret'imiz Krishnamurti'ye benzer.
 
*
 
Jiddu Krishnamurti, 20. yüzyılda yaşamış Hint asıllı düşünür, konuşmacı, yazar. Benim gözümde bir filozof... Merkezi ABD'de bulunan "Theosophical Society" tarafından 'Dünya Öğretmeni' seçildi. Krishnamurti dünya öğretmeni seçildiğinde sadece 13 yaşındaydı. Vikipedi Krishnamurti için şöyle der:
 
"Konuşmaları ve yazıları herhangi bir dinle bağlantılı değildir. Kendisine mesihlik yakıştırılmış olmasına rağmen bunu kesinlikle reddetmiştir. Bütün dünyada geniş bir dinleyici kitlesine ulaşmış olmasına rağmen çevresindekiler tarafından oluşturulan örgütü kendisi dağıtmıştır. Hiçbir zaman kendisini bir otorite olarak görmedi ve çevresinde müridlerin oluşmasını istemedi. Her zaman bir birey ile bir başka birey olarak konuşmayı tercih etmiştir."
 
*
 
Aret Vartanyan da tıpkı bir Krisnamurti'dir. Khirisnamurti gibi düşünür, yazar, konuşmacı... Krishnamurti gibi evrensel barışın, kardeşliğin, sevginin savunucusudur... Teolojik fikirleri olsa da, bunun evrensel çıkarımlarını yapar. Krishnamurti gibi birçok dinin ve milliyetin içerisinde doğmuştur. Aret Vartanyan gerçekten de öyledir. Ailesi âdeta İstanbul'un kozmopolit olduğu zamanlara benzer. Hem Rum'dur, hem Ermeni... Yahudilik, Hristiyanlık, Müslümanlık... üç din de vardır ailesinde. Milliyetçiliğe, taassupçu din anlayışına, dayatmacılığa, tabuların insanları mâhkumiyetine, birbirine zarar vermeye itmesine karşıdır bizim Aret... Evrensel bir psikologtur Aret. Rumi'nin izinden gidendir...
 
*
 
Aret Vartanyan hem bir teolog, hem bir piskolog, hem bir sosyolog, hem de bir aşkolagdur. Kadın ruhundan, romantizmden anlayan biridir Aret. Kılıcı kalem, söylediği meleklerin şarkısı, tanrısı sevgidir Aret'in.
 
Aret Vartanyan'ın yedi kitabı var, ben dördünü okudum. Okuduklarım;
 
-Bin Yüz Bir İnsan,
-Sen ve Ben,
-Çırılçıplak Aşk,
-Gitme Zamanı.
 
Bin Yüz Bir İnsan ve Gitme Zamanı roman türünde. Sen ve Ben'le Çırılçıplak Aşk da sohbet türündedir.
 
Bin Yüz Bir İnsan'ı okuyalı beş sene oldu ama, tadı hâlâ damağımdadır.
 
*
 
Aret Vartanyan'ın 'Gitme Zamanı' adlı kitabını okudum bu hafta.
 
Kitap, Destek Yayınları'ndan 2015 yılında çıktı. Türü, roman. Sayfa sayısı, 512.
 
*
 
Gitme Zamanı, zahir ve batın bölümlerinden oluşuyor.
 
Zahir bölümünde, görünen, gerçek olaylar ve romanının kahramanları var. Batın bölümünde ise, sorgulayıcı, metafizik, içsel bir yolculuk var.
 
Zahir bölümündeki, romanın baş kahramanın adı Selim'dir. Selim hayat yolunu yarılayalı on yıl olmuş, başarılı bir iş adamıdır. Zengindir, ama mutsuzdur, boşlukta gibidir. Evliliği sıradandır... devamı romanda...
 
*
 
Bir kitap kurduysanız roman kurgusu size basit gibi gelebilir. Ama öyle düşünmeyin. Misal ben, Aret'in romanlarını okurken farklı bir tat alırım, bazı şeyleri âdeta hissederim. Aret'in dili ise bir pınara benzer; akan, serinleten, ferahlatan...
 
-Mustafa Yıldırım - 30.11.2016
 
Toplam blog
: 480
: 715
Kayıt tarihi
: 03.11.12
 
 

Konyalıyım. Edebiyat okudum. Amatör yazar ve şairim. ..