Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Nisan '10

 
Kategori
Sınavlar
Okunma Sayısı
2923
 

YGS'de Tarih 15. soru yanlış, düzeltilmeli; yanıt laiklik olamaz.

YGS'de Tarih 15. soru yanlış, düzeltilmeli; yanıt laiklik olamaz.
 

Bu yılki YGS sınavında tarih bölümündeki 15. sorunun hatalı olduğunu düşünüyorum. Ve beklentim, bu sorunun iptal edilerek öğrencilerden özür dilenmesi.

Soru şu:

Türkiye’de çok partili döneme ilk geçiş denemelerinin başarısız olması üzerine, 1945 yılına kadar çok partili döneme geçiş ertelenmiştir.

Bu ertelemede, aşağıdaki ilkelerden öncelikle hangisinin kötüye kullanılmasını engelleme amacı olduğu savunulabilir?

A) Cumhuriyetçilik B) Laiklik C) İnkılapçılık D) Milliyetçilik E) Halkçılık

Cevap anahtarında yanıtın B şıkkı; yani laiklik olduğu yazılı. Oysa bu soruya B şıkkı deyip bunu doğru kabul etmek yerine soruyu hazırlayıp YGS kitapçığına koyanlara Türkçe dersi vermek gerek.

“Kötüye kullanmak”ın Türk Dil Kurumu sözlüğündeki anlamlarından da görülebileceği üzere bu deyim herhangi bir iddiayla yola çıkmışken, ona dair bir suistimalde bulunmayı işaret eder.

Yani bir şeyi kötüye kullanabilmek için önce elinizde onu tutmalı, onun özüne aykırı biçimde çıkarınız gereğince bir tutum izlemelisiniz.

Demokrasiye geçiş döneminde sorun olan mesele laiklikti. Kuşkusuz. Bunu zaten herkes biliyor. Ama bu süreçte laiklik kötüye kullanılan şey değil, bozulması denenen, yıpratılan şeydi. Kötüye kullanılan ne miydi? Eğer onu bu sorudaki şıklardan aramak gerekirse halkçılık çok daha uygun bir cevap. Çünkü mesele, demokrasi veya halkçılık adı altında, demokrasi veya halkçılık iddiasıyla laiklik ilkesinin zorlanmasıdır. Yanıt laiklik yerine halkçılık olmalı ama şöyle bir düşündüğümüzde cumhuriyetçilik bile laiklikten uygun bir cevaptır. Çünkü cumhuriyetçilik temelde laiklikle özdeş görünse de İran örneğindeki gibi onunla mutlak bir özdeşliği olmadığından cumhuriyetçi sistemin yapıları içerisinde görülen oy dalkavukluğunun da laikliği yıpratma durumu söz konusudur.

Açık bir yanlış ve gerçekten bu yanlışın düzeltilmesini ÖSYM’den bekliyorum. Düzeltmeyeceklerse bile insanlara saygı duyduklarını gösterip neden yanıtın laiklik olduğuna bir açıklama getirsinler. Öğrenciler bu sınavlara aylarca çalışıyor, emek döküyor, hele sınava girenler arasında “çok partili hayata geçiş” konusunu ve laiklikle ilişkisini çok iyi bilen, ama “çok partili hayata geçiş” lafını duyduğu her yanıta “laiklik” diye patlamayacak şekilde soruların soruluş cümlesine, aranan yanıtın gerçek özüne titizlenen öğrenciler de var. Doğrusunu söylemek gerekirse ümidim az ama dilerim böyle önemli bir konuda binlerce öğrencinin, en azından bu “düşünen” öğrencilerin mağduriyetini önemseme tenezzülünde bulunacaklardır! Yoksa sınav hazırlama ve üniversite eğitimine uygun öğrenci yerleştirme mantıklarını, istedikleri öğrenci tipini bir kez daha sorgulamaları gerekecektir.

(Ayrıca felsefe bölümündeki 9. soru da "düşünen" öğrencilerin zekasına hakaret eden, metnin özünden çıkacak yanıtın aksine, saniyesinde seçilen test cevabını cevap olarak belirlemiş bir soru. Ama yanlış bu kadar açık olmadığından ondaki itirazın kaale alınacağını zaten hiç sanmıyorum.)

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 159
Toplam yorum
: 200
Toplam mesaj
: 20
Ort. okunma sayısı
: 2388
Kayıt tarihi
: 22.06.07
 
 

İsmim Burak Çapraz. Yaşım 26. Buraya başladığımda 21'dim. Öğrenciyim. Bir okul bitti ama hala öğr..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster