Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Şubat '10

 
Kategori
ÖSYS
 

YGS/LYS' de Başarı İçin etkili test çözme teknikleri

YGS/LYS' de Başarı İçin etkili test çözme teknikleri
 

Bilindiği gibi ülkemizde öğrenciler ilköğretim ya da ortaöğretim sonrası bir üst öğrenim kurumuna yerleşebilmek için çeşitli sınavlara girmek zorunda kalıyorlar. Bu sınavlara giren aday sayısı her yıl artmakla beraber, son birkaç yılda yapılan düzenlemelerle üniversitelerin kontenjanları da hatırı sayılır miktarda artırıldı. Gerek kontenjanı artırılan üniversitelere girmek için, gerekse sınavla öğrenci alan ortaöğretim kurumlarına girmek için her yıl milyonlarca öğrenci kendilerini bir yarışın içinde buluyorlar. Yapılan bütün harcamalar ve çalışmalar öğrencilerin bir üst öğrenimini daha iyi bir kurumda sürdürebilmesi için.

Öğrencilerin bu sınavlarda başarılı olmak için sınavdan önce ve sınav esnasında alması gereken bazı tedbirler vardır. Sınav kaygısıyla baş edebilmeyi öğrenme, dersi etkin dinleme ve not alma, çalışma odasını uygun bir şekilde düzenleme, planlı ve düzenli çalışma, ders çalışma becerilerini etkili bir şekilde kullanma, beslenme ve uyku gibi fizyolojik ihtiyaçların yeterince karşılanması vs. sınavlardan önce alınabilecek bazı önlemler olarak karşımıza çıkmaktadır.

Şüphesiz sınavlardan önce yapılan bu hazırlıklar başarı için tek başına yeterli olmamakta ve öğrencilerin sınav anı için de bazı hazırlıklar yapması gerekmektedir. Test çözme tekniklerinin etkili bir biçimde kullanılması da bu hazırlıkların en önemlilerindendir. Birçok öğrenci sınav öncesinde çok ciddi hazırlıklar yapmasına rağmen sınav esnasında heyecanını kontrol edememe, yanlış kodlama, kaydırma yapma, dikkatsizlikten bazı soruları yanlış cevaplama vs. gibi düşük performans gösterilmesine neden olabilecek olumsuzluklar yaşayabilmektedir. Bu nedenle öğrencilerin test çözme tekniklerini etkili bir biçimde kullanabilmesi sınavlarda daha başarılı sonuçlar elde etmelerini sağlayacaktır.

Test çözerken öğrencilerin dikkat etmesi gereken hususlar şunlardır:

Ø Sınav esnasında soruları çözmeye başlamadan önce cevaplayacağınız bölümü hızlıca gözden geçirin. Size farklı türde kitapçık verilebilir, dolayısıyla soru tipleri farklı ya da alışık olmadığınız biçimde dağılmış olabilir. Yapacağınız bu yaklaşık 5- 10 saniyelik bir gözden geçirme faaliyeti kitapçıkta yer alabilecek bu tarz değişikliklere ve testin genel yapısına karşı hazırlıklı olmanızı sağlayacaktır.

Ø Soruları çözerken temponuzu iyi ayarlamaya çalışın. Çok hızlı çözüp hata yapmaktan ya da her soru üzerinde fazla zaman harcamaktan kaçının. Unutmayın ki kontrolsüz güç, güç değildir!

Ø Bazı sorular sizi çok sinir bozucu ikilemler içinde bırakabilir, iki hatta üç şık arasında kalabilir, gelgitler yaşayabilirsiniz. Böyle durumlarda soru üzerinde belli bir süre geçirdiyseniz ve doğru cevabı bulamadıysanız, soruyla inatlaşmadan yanına bir işaret koyup, diğer soruya geçiniz. Fakat bu sorunun “zor ya da karmaşık olduğunu” düşündüğünüz anda bırakıp, “sıradakine geçin” anlamına gelmesin. Yukarıda bahsedilenin sadece bir soruya hak ettiğinden fazla zaman ayırmamayla ilgili bir durum olduğunu belirtmek yerinde olacaktır.

Ø Bölümler arası geçişlerde kısa dinlenme aralıkları vererek, zihninizi dinlendirip, toplayın. Unutmayın ki, insanın dikkati bütün bir sınav boyunca hiç eksilmeden duramaz. Eğer zihninizin yorulduğunu hissederseniz bir an için gözlerinizi kapatıp, alnınızı ve şakaklarınızı ovalayın.

Ø Deneme sınavlarında yavaş olduğunuzu düşünüyorsanız, evde soruları kendinize zaman sınırlaması koyarak çözmek bunun için alınabilecek önlemlerden bir tanesidir. Unutmayın ki, gerçek sınav sadece bilginizi ve yorumlama gücünüzü değil, aynı zamanda bilgiyi kullanma hızınızı da ölçmektedir.

Ø Bazen öğrenciler aceleci davranarak bütün şıkları okumadan doğru olduğuna inandıkları şıkkı işaretleyebiliyorlar. Bundan kaçının, bazı sorular en doğru cevabı bulmanızı ister. Özellikle de çok basit ve doğru gibi görünen seçeneklere şüphe ile yaklaşın.

Ø İnsanlar soru köklerindeki ifadeleri genellikle olumlu yönde algılamaya eğilimli oluyorlar. Ya da aceleci davranarak soru kökünü tam olarak anlamadan cevaplamaya geçebiliyorlar. Her iki durumda öğrencilerin aleyhine sonuçlar yaratıyor. Soruyu cevaplamaya geçmeden önce soru köklerindeki olumlu veya olumsuz ifadeler doğru olarak algılanmalıdır. Bir soruyu doğru cevaplayabilmek için öncelikle sizden istenenleri ve size verilenleri iyi belirlemelisiniz.

Ø Paragraf soruları bir fotoğrafın bütünü gibidir, sizden istenen ise o bütündeki parçaları bulmak, yorumlamak ve böylece soruyu doğru cevaplamaktır. Eğer size uzun bir paragraf verilmiş ve bununla ilgili sorunun cevaplanması istenmişse, ilk önce soruyu okuyun. Bu size iki tür avantaj sağlayacaktır. Birincisi, paragrafı ikinci kez okumak zorunda kalmayacaksınız. İkincisi ise, sorunun kendisi paragrafı hangi yönden düşünüp, ele almanız gerektiğini gösterecek ve böylece bütün içindeki parçaları daha iyi görüp, algılayabileceksiniz.

Ø Önyargılarınızdan kurtulmaya çalışın. Soru sizden ne istiyorsa sadece onu düşünün ve yorumlarınızı verilen bilgi üzerinden yapın.

Ø Verilen cevap seçeneklerinde üçlü zincirler olabilir (arka arkaya 3 tane B seçeneğinin doğru cevap olabilmesi gibi) ama dörtlü zincirin bir yerden kırılması gerekir.

Ø Test tekniği ile yapılan sınavlarda süreç yani soruyu nasıl çözdüğünüz değil, sonuç önemlidir. Adaylardan sadece verilen bilgilerden hareketle sonuca ulaşmaları isteniyor. Dolayısıyla kesin emin olamadığınız, zorlandığınız sorularda yanlış şıkları eleyerek doğru cevaba ulaşabilirsiniz. Bazen dört yanlışı bulmak bir doğruyu bulmaktan kolay olabilir.

Ø Seçeneklerde verilen cevaplardan ikisinin birbirine benzediği durumlarda, cevap genellikle ikisi de değildir. Ya da benzer bir biçimde iki seçenek birbirinin zıttıysa, bunlardan birinin doğru olma ihtimali oldukça yüksektir.

Ø Gerçekten mantıklı ve iyi bir sebebiniz varsa ya da yanlış olduğuna kesin kanaat getirdiyseniz ilk tahminde bulunduğunuz cevabı değiştirin.

Ø Sınavda yer alan soruların zorluk düzeyleri birbirinden farklıdır. Bu nedenle her soruya eşit süreler ayıramazsınız. Böyle durumlarda hem sınavı daha sağlıklı tamamlamak, hem de olası vakit kayıplarını engellemek için “Turlama Tekniği”ni kullanabilirsiniz. Bu yöntemde sınav birkaç tura ayrılır.

İlk turda kolay ve sonucundan emin olunan sorulardan başlanır. Teste bu şekilde en iyi olduğunuz, kolay sorulardan başlamak sizin de özgüveninizi ve moralinizi yükseltecek ve heyecanınızı kontrol etmenizi kolaylaştıracaktır. Eğer bir soru sizi biraz uğraştırıyorsa, iki seçenek arasında kalıyorsanız, o soruyu hemen geçin.

İkinci turda, iki şık arasında kaldığınız, boş bıraktığınız soruları yapmaya çalışın. Bir testte bu şekilde iki turu tamamladıktan sonra sıradaki teste geçin ve bu testte de aynı şekilde iki tur atın. Bütün testlerde iki turu tamamladıktan sonra sınavın sonunda, sınav boyunca sizi en çok uğraştıran, iki turda da çözemediğiniz sorular için üçüncü bir tur atın ve sınavı tamamlayın.

Fakat öğrenciler bu veya buna benzer bir sistemi daha önce hiç denemeden, ilk defa gerçek sınavda kullanmamalıdırlar. Sınav anıyla ilgili her türlü stratejinin daha önce yapılan deneme sınavlarında denenmiş olması gerekmektedir.

Ø İki seçenek arasında kaldığınız, boş bıraktığınız ya da zorlandığınız sorular için özel bir kodlama sistemi geliştirin. Örneğin, emin olup yaptıklarınız için (ü), iki şık arasında kaldıklarınız için (?) ya da (2), boş bıraktıklarınız için (O) ya da (Boş) gibi işaretler belirleyerek, tekrar bu sorulara dönüşlerinizde ne yaptığınızı hatırlayabilirsiniz.

Ø Kodlama hataları, sınava giren öğrencilerin istenmedik hatalar yapmalarına neden olan etkenlerden biridir. Özellikle öğrenciler bu tarz hataları en düşük düzeye indirmek istiyorlarsa, bütün soruları cevapladıktan sonra kodlama yapmamalıdırlar. Bu yöntem, hem yaşanması muhtemel vakit probleminde, soruların tümünün kodlanmadan cevap kâğıdının alınmasıyla sonuçlanabilir, hem de kaydırma yapma ihtimalini artırır. Bunun yerine her sayfanın bitiminde kodlama yapmak daha sağlıklı olacaktır. Ayrıca bu şekilde zihniniz de kısa bir süre de olsa dinlenme fırsatı bulacaktır. Her sorunun bitiminde kodlama yapmak da bir diğer sağlıklı yöntem olarak kullanılabilir.

Mehmet CEYLAN

Psikolojik Danışman

 
Toplam blog
: 7
: 8230
Kayıt tarihi
: 22.01.09
 
 

Doğduğum ilin sınırlarında, Aydın'ın Karacasu İlçesinde Psikolojik Danışman olarak çalışmaktayım...