Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Nisan '17

 
Kategori
ÖSYS
Okunma Sayısı
216
 

YGS’ye takılan LYS’yi aşamaz!

YGS’ye takılan LYS’yi aşamaz!
 

erkankavas20@gmail.com


Tüm orta öğretim kurumlarının ortak müfredatını kapsayan ve bu müfredatın uygulamadaki başarısının değerlendirilmesi olarak da görülebilecek olan 2017 YGS sonuçları MEB’den ÖSYM’ye birçok kurumun karnesi hükmündedir. MEB’in Matematik ve Fen testi ortalamalarının düşüklüğünden sınavda sıfır çeken on binlerce öğrenciye kadar birçok konuda ders çıkarması gerekirken, ÖSYM müfredata göre adil soru dağılımı ve soruların zorluk derecesinin dengeli olmasından sınavda dağıtılan silgilere kadar ders çıkarması gereken birçok konu vardır. Sınavda çıkan matematik sorularının müfredata göre ve zorluk derecesine göre orantısız dağılımı gibi birçok konuda gündeme gelen tartışmalara önümüzdeki LYS sürecinde bir fayda sağlamayacağı için girmemeyi tercih ediyorum.

“2017 YGS 2014 puan ve sıralarına paralel. 2015 ve 2016 ortalaması bir sıralama var. Hedeflediğiniz bölümlerin 2014 sırasına bakın.” türünden tespitlere katılmıyorum. Bu yıl yapılan sınav ile 2014 teki sınav arasında paralellik söz konusu olabilir. Ama 2014 ÖSYS kontenjanları ile 2017 ÖSYS kontenjanları da aynı şekilde paralel mi? Hayır. Dolayısıyla bu şekildeki tespitlerle de zaman kaybedilmemelidir. Puana takılmadan başarı sırası üzerinden değerlendirmeler yapılmalı, şuan açıklanan verilerin ham sıralar olduğu, orta öğretim başarı puanlarının katılması sonucu ÖSYS yerleştirme puanları oluştuğunda bugün elimizde bulunan YGS sıraların değişeceği de unutulmamalıdır. Yani diploma notu yüksek olan öğrenciler daha üst başarı sıralarına çıkarken, diploma notu düşük olan öğrencilerin YGS sıralarının gerilemesi söz konusudur.

Şu an üzerinde durulması gereken asıl soru “Bugünden sonra yapılması gereken nedir?”  şeklinde olmalıdır. Puana, başarı sırasına, yaşanan tartışma ve eleştirilere takılmadan benim başarı sıram bu. Sonuçta önümde ne kadar rakibim var biliyorum. Geçtiğimiz yıllarda kim YGS sırasını nereden nereye taşıyabilmiş maksimum, minimum ve ortalama veriler YÖK akademik sayfasında mevcut. Bu verilerden yola çıkılarak hedef belirlenmeli ve yoğun bir şekilde çalışmaya başlanmalıdır. Puanlarla işimiz olmadığı için puanlar düştü, bölümlerin puanları da ne kadar düşer tarzı sorularla ve hesaplarla vakit kaybedilmemelidir. ÖSYS deki zorlu sürecin ikinci ve en önemli dönemine girdiğini, sınavın asıl önemli kısmının şimdi başladığını, gayretli olunduğu takdirde daha iyi başarıların bizleri beklediği unutulmamalıdır.

YGS’de  beklediği başarıyı yakalayamayan, veya denemelere göre daha az net çıkaran öğrencilerin bazılarında ümitsizliğe düşme, şimdiden seneye bırakma ve motivasyon kaybı yaşanmaktadır. Ancak bu durum ne kadar uzun sürerse, bu süreye bağlı olarak öğrencinin kaybı da o kadar artacaktır. Bilinçli öğrenci sonucuna etki edemeyeceği sorunlarla ilgilenmez. Hedefine odaklanır ve yürümeye devam eder. Yeniden toparlanma, moralli ve azimli şekilde çalışmaya başlama ve bu çalışmayı sürdürmede için en etkili yol “YGS deki başarı sıramı nereye kadar çekebilirim?” sorusuna verilebilecek etkili ve doyurucu bir cevaptır. Bu cevap ise YÖK Atlas “Başarı Sırası Sihirbazı” ve YÖK Atlas “Net Sihirbazı” uygulamasında mevcuttur. Bu uygulamaları etkili kullanabilen bir öğrenci, YGS’de yaptığı eksik ve hataların kolaylıkla telafi edilebileceğini somut örnekler üzerinden görür, aklını ve duygularını doyurarak YGS sınavının olumsuz atmosferinden ve etkisinden çabucak kurtulur, toparlanır ve tüm gücüyle hazırlanmaya devam eder.

2017 YGS’de istediği başarıyı yakalayamayan öğrenci en kısa zaman da toparlanmak için; YÖK Atlas uygulamasından 2015 ve 2016 yıllarında YGS2’de 69.000. olup ta MF3’te 12000’e, yükselerek Tıp Fakültesini kazanan veya YGS5’te 200.000’inci olupta TM3’te 4000’e sırasını yükselen öğrenciler gibi (daha iyi seviyelere yükselen öğrenciler de var) kendi hedefinde olan üniversitenin ilgili bölümünün en son yerleşen öğrencisi ve diğer öğrencilerin ortalaması YÖK Atlasta yayınlanan YGS’deki sırasını maksimum, minimum ve ortalama olarak nereye kadar çekebilmiş, YÖK “Net Atlası” uygulamasında ise bu başarıyı hangi LYS ve YGS netleri ile yakalamış ve bu öğrencilerin OÖBP’nın katkısı ne kadar olmuş inceleme fırsatı vardır. Bu incelemeler öğrencilere moral ve ümit aşılaması açısından son derece önemlidir. Örneğin; YGS5 80000. Olan öğrenci TM3 4000. Sırada öğrenci alan Hukuk Fakültesini hedeflemiş olsun. Öğrenci hedeflediği hukuk fakültesini YÖK Atlas uygulamasında inceleyip  bu bölüme en son giren öğrencinin YGS sırasını ve LYS sırasını Öğrenebilir, OÖBP nını öğrenebilir. Ayrıca YÖK Atlas net sihirbazı uygulamasından da bu öğrencinin YGS ve LYS netlerini inceleye bilir. Kendi OÖBP ve YGS netleri ile kıyaslama yaparak LYS’de yapması gereken netleri belirleyebilir. Böylece kendi durumunu objektif ve bilimsel verilere göre analiz etme, gerçekçi hedefler belirleme ve o hedeflere dönük hazırlanma fırsatı yakalamış olur.

Sınavlara hazırlık sürecinde deneme sınavları öğrencilerin hem konu hem de sınav taktiği gibi birçok konuda eksikliklerini zamanında tespit etmemize yarar. Bazı öğrenciler moralim bozuluyor diyerek deneme sınavlarına girmemeyi tercih ediyorlar. Oysa bu sınavlar size eksik yönlerinizi göstermekte ve zamanında önlem almanız için size rehberlik yapmaktadır. Deneme sınavları beklediği gibi iyi gitmeyen öğrencilerin bazılarında ise ümitsizliğe düşme, şimdiden seneye bırakma ve motivasyon kaybı yaşandığını söyleyebiliriz. Oysa başarısızlık diye bir şey yoktur, vazgeçmek vardır. Vazgeçtiğiniz zaman başarısız olursunuz. Yarışı son ana kadar ümitle koşanlar kazanır. Eğer sınav soruları normalin üzerinde zor geldi ise bu durum sınava giren herkes için geçerlidir. Sınavda zor soruyu yapan değil, çok soruyu yapan başarı olur. Sonuçta bir sıralama sınavı olan YGS ve LYS’lerde kişinin kaç net yaptığı değil, rakiplerine göre kaç net yaptığı önemlidir. LYS hazırlık sürecinde denemelerde kaç net çıkardığı veya kaç puan alındığından çok, konu eksikliklerinin tespit edilip giderilmesi yoluna gidilmeli, bir fazla net çıkarmaya odaklanmalıdır. Bu şekilde çalışmalar son 1-2 güne kadar devam ettirilmelidir. Yarışta sonucu son hamlelerin belirlediği, YGS LYS tarihinin son ana kadar mücadeleyi bırakmayan öğrencilerin başarı örnekleriyle dolu olduğu unutulmamalıdır.

Son olarak bazı uyarılarda bulunmakta fayda var. Bu yıl ilk kez AÖF lisans bölümleri LYS puanları ile öğrenci almaya başlayacaktır. Hedefi AÖF lisans bölümleri olan adaylar LYS başvuru süreci kaçırılmamalıdır.

Ayrıca LYS sınavlarına başvuru yapılırken diğer puan türlerine de başvurmakta ve sınava girmekte, ancak kendi puan türünün derslerine yoğunlaşmakta fayda vardır. MF puan türünden sınava hazırlanan bir öğrencinin TM puanının hesaplanması için de LYS3’e (Edb. Coğ.1) girmesini tavsiye ediyoruz. İstenirse diğer LYS lerin tümüne de girilebilir. Gelecek yıllarda taban puana göre yapılması muhtemel yatay geçiş veya bölüm değiştirme başvurularında elimizdeki bu farklı puan türleri sigorta görevi görerek büyük bir avantaj sağlanabilir.

Meslek liselilerin sınavsız geçiş hakkının kalkmış olması bu yıl MYO sağlıkla ilgili bölümler ve diğer öğrenciler için cazip olan bölümlerin meslek liseleri için ayrılmış olan %50 sınavsız geçiş kontenjanın diğer liselerden mezun öğrencilerin hedeflerine girdiği, talebin bu bölümlere kayacağı da düşünülebilir. Bu kayma LYS puan türü ile öğrenci alan bölümlerde kısmi  (çok az) rahatlama sağlayabilir.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 22
Toplam yorum
: 2
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 4926
Kayıt tarihi
: 24.11.13
 
 

Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü Lisans, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster