Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Aralık '17

 
Kategori
ÖSYS
Okunma Sayısı
1324
 

YKS 1. Aşama (TYT) Türkçe Sorularının Değerlendirmesi

YKS 1. Aşama (TYT) Türkçe Sorularının Değerlendirmesi
 

ÖSYM, bir milyonu aşkın öğrencinin merakla beklediği Yüksek Öğretim Kurumları Sınavı (YKS) ilk oturumu olan Temel Yeterlilik Testi (TYT) örnek sorularını 03/12/2017 tarihi itibariyle yayınladı. Önceki yıllardaki karşılığı olan YGS ile karşılaştırmasını alanın uzmanı olan öğretmenler muhakkak yapacaklardır. İlerleyen süreçte konu uzun uzadıya tüm paydaşlarca ele alınacaktır ancak alanımın Türk dili ve edebiyatı olması nedeniyle Türkçe sorularını merak edip bir inceleme fırsatı buldum. Türkçe alanı ile ilgili ulaştığım sonuçlar;

YGS’deki 40 olan Türkçe soru sayısı TYT’de 40 olarak korunmuş.

İlk 4 soru, “sözcükte anlam” sorusu olup geçmiş senelerde de benzerleri sorulmuştur. Öğrencinin kelime bilgisini ölçmeye yöneliktir.

5. soru cümlede anlam sorusu olup sorunun öncülü olan cümle geçmiş senelere göre oldukça uzun bir cümledir.

6. soru daha önceki senelerde benzeri sorulmamış iki farklı cümlenin tek cümlede ifade ediliş biçimini isteyen bir cümlede anlam sorusudur.

7’den 14’e kadar olan -14 de dahil-   sorular dil bilgisi sorularıdır. Bu soruların da benzerleri daha önceki yıllarda karşımıza çıktı ancak örnek testte ÖSYM dil bilgisi soru sayısının artırarak dil bilgisine önem vereceğinin mesajını vermiştir. “Sözcüğün yapısı, sözcük türleri, sözcük grupları (Sıfat tamlaması), birden fazla kazanımı ölçen karma soru, cümlenin ögesi, fiilimsi” vb. sorulmuş. Ancak liselerde dil bilgisinin doğrudan anlatılmıyor olması ve sadece etkinlikler üzerinden gidilmesi öğrenciyi epey zorlayacaktır.

15, 16 ve 19. sorular yazım kuralları ile ilgilidir, daha önceki senelerde çıkmış soruların bir benzeridir ancak 19. soru günümüzde hâlâ tartışma konusu olan düzeltme işaretiyle ilgilidir. Yazım kuralları sorusu da sayıca artırılmıştır.

 17 ve 18. sorular noktalama işaretleri ile ilgilidir, daha önceki senelerde çıkmış soruların bir benzeridir.

20. soru daha önceki senelerde de sıkça sorulan metnin dil ve anlatımına yönelik akışı bozan cümleyi buldurmaya yönelik bir sorudur.

21. soru konuya ve ana düşünceye yönelik bir paragrafı iki paragraf hâline getirmemizi isteyen bir sorudur. Bu soru tipi de bizlere yabancı değildir.  

22. soru anlatım teknikleriyle ilgili metinde kullanılan anlatım tekniklerini buldurmaya yönelik sorudur. Lise öğrencilerinin her kademede metni anlama ve çözümleme aşamasında ele aldıkları bir kazanıma yönelik, müfredattan nokta atışı bir sorudur.

23’ten sonraki tüm sorular metni anlamaya yönelik, bizlerin paragraf diye nitelendirdiği sorulardır. Bu sorular; paragrafın/dörtlüğün konusu, ana düşüncesi, yardımcı düşünceleri, paragrafa cümle ekleme gibi okunan metni anlamaya yönelik sorulardır.

Sonuç olarak Türkçe dersi açısından kitap okumayı alışkanlık hâline getirmiş öğrenciler için pek bir sorun yok gibi. Ancak dil bilgisinde eksiği olan öğrencilerin bu eksiklerini gidermelerinde yarar vardır. Bir de günlük yazışmalarımızda -mesajlaşma da dahil- yazım ve noktalamaya önem gösterirsek, yazım ve noktalamanın kurallarını oturtmuş ve içselleştirmiş oluruz. Tüm bu uyarıları dikkate aldığınızda TYT Türkçe için endişelenecek bir şey yok. Kalın sağlıcakla, hepinize iyi çalışmalar diliyorum.   

İhsan UZUN / Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni    

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 11
Toplam yorum
: 1
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 559
Kayıt tarihi
: 29.10.17
 
 

Öğretmen, Eğitim Yöneticisi, Yazar, Siyaset Bilimci ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster