Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Haziran '07

 
Kategori
Yemek - Mutfak
 

Yoğurt Koydum Dolaba Ellere, vayyy!

Yoğurt Koydum Dolaba Ellere, vayyy!
 

Koyun gibi bakmak, işte tam böyle!


Haydi bir kase yoğurt yiyelim ya da buz gibi bir yayık ayranı içelim!

Bugün her açıdan yoğurdu yazmak istiyorum. Şöyle bir yayık ve çömlek resmi ne güzel yakışırdı buraya. Ama elimizde öyle bir resim yok. İnternetten de almak istemedim. Elimizdeki fotoğrafı ekledim. Ne güzel bakıyorlar ve kardeş kardeş yatıyorlar. Birlikten kuvvet doğarmış ,der gibi. Bu resim alıntı değil tamamen özgün. Kızım okulundaki koyunları çekmiş. (Çiftlikte talim ve terbiye görüyorlar. Bizim doğaya tutkunluğumuzun bir nedeni de ondandır. Ailecek severiz doğayı ve hayvanları...)

Son zamanlarda akşamları eşim dolabın başında kendi kendine ayran yapıp içiyor. Yaşlanma korkusu mu başladı acaba? Ben ne yalan söyleyeyim çok içemiyorum ayranı ve sütü. Ama yoğurt her yemekte mutlaka bulunuyor soframızda. Çoğunlukla taze yoğurdu kendim yapmaya çalışırım, katkı maddesi içermediği için daha sağlıklı.

Yoğurt %100 sağlıklıdır, hiç bir yan etkisi yoktur.. Mutlaka tüketilmesi gerekir. Çilekle, balla, pekmezle ya da tahin helvası ile karıştırıp yiyebilirsiniz... Sarmısaklısını söylemeye gerek var mı? Herkes bilir zaten... Yemeklerini üstünü süsler, kırmızı biberle kızdırılmış tereyağ ile.

Yoğurtların en kıymetlisi bu yöreye mahsus "yanık kokulu" keçi yoğurdudur... İlk yiyenler birşeye benzetemez, sütün dibi yanlışlıkla tutmuş sanırlar, ama alışkın olanlar için vazgeçilmez bir lezzettir.

Yine yoğurt çorbası ya da Erzurumluların "ayran aşı" dedikleri çorba çok sevilen yemeklerdendir. Ayran aşında küçük küçük köfteler ve soğanın katılması çorbadan çok doyurucu bir yemek havası verir. Bizim yoğurt çorbasında ise katık denilen yağsız süzme yoğurt aşurelik buğdayla ve nohutla pişirilir. Ben pirinçle ve arpa şehriye ile de yapıyorum. Sonra tereyağı, nane ve kırmızı biber tavada kızdırılıp üzerine dökülür. Ve afiyetle yenir.

Sağlık açısından yararları saymakla bitmez. Özellikle bebeklerde ve yaşlılarda vazgeçilmez besin kaynağıdır. Sindirimi kolaydır. Sakinleştirir, hatta uykusuzluğa iyi geldiği ve uyumadan önce yenilmesi önerilir.

Ve bir başka açıdan yine ele alalım yoğurdu. "Yoğurt ve ayran" bir de "dolmuş" dünya dillerine Türkçe olarak girmiş nadide sözcüklerimizdendir, aman kıymetini bilelim ve başkalarına kaptırmayalım.... Nursen arkadaşımızın dediğine göre Japonlar yoğurdu Bulgarların sanıyorlarmış, kaptırmışız bile haberimiz yok.

Türkülerimizde, halk edebiyatında ve oyunlarımızda da "yoğurt" ögesini çokça görürüz. Hatta yoğurt bulaşmış siyasetçilerimiz bile var, değil mi?

Sevgilerimle, sağlıklı ve keyifli günler dilerim!

 
Toplam blog
: 480
: 2046
Kayıt tarihi
: 27.03.07
 
 

Üstkimliği ile insan, altkimliği yeterince kalabalık birisi; Eş, anne, öğretmen emeklisi. Doğa, H..