Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Mart '09

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

Yolda satılan ithal otoların üretime katkısı nedir?

Yolda satılan ithal otoların üretime katkısı nedir?
 

YOLDAKİ ARAÇLAR SATILIYOR

''ÖTV indiriminin ardından otomobil satışlarında adeta patlama yaşanırken, özellikle yurt dışından gelen araçların henüz yoldayken satıldığı bildirildi. Opel ve Chevrolet’nin Bursa’daki bayisi Neskar’ın satış müdürü Mehmet Araz, AA muhabirine yaptığı açıklamada, kriz söylentisi başladığı andan itibaren satışlarının ayda ortalama 25’e kadar düştüğünü söyledi.

ÖTV’de indirime gidilmesinin ardından satışlarda adeta patlama yaşandığını ifade eden Araz, günlük satış ortalamalarının 23-24’e kadar çıktığını anlattı. Bir ayda sattıkları otomobili bir günde ellerinden çıkarmaya başladıklarını dile getiren Araz, şunları kaydetti: "İthal araç satan firmalar hazırlıksız yakalandı. Yurt dışına ’hemen üretin, gönderin’ demek zor oluyor. Özellikle bazı modeller elimizde kalmadı. 2 ve 2, 5 ay sonrasına gün veriyoruz. Stoktaki otomobillerin bazı modelleri tükendi. Yurt dışından istediğimiz otomobiller bile henüz yoldayken satıldı. Özellikle 1600 cc’lik araçların satışlarında önemli canlanma yaşandı. Talepten memnunuz."

Bu haber bugünkü Milliyet manşetinde 1. haber.

Otomobil satışı yapan bayiler şimdi ellerini ovuşturuyorlar. ÖTV nin indirilmesiyle hepsine piyango çıktı. Uzun süredir nihayet birşeylerin satıldığın gördük ama


Bu nedir şimdi?

Yastık altından para çıkmış. Nereye?. Yurt dışından gelen ithal otoya. Binek otoya. Kime çıktı para?.

Yurtdışına.

Hatta adamlar hazırlıksız yakalanmış, hemen üret gönder demek de zor olduğundan, 2. 2.5 ay sıra bile oluşmuş.

Peki bizim arabalar ne oluyor?. Binek otonun ticarete katkısı nedir, ticari araçlar da sıra yaratmış mıdır?

Yaratmamıştır. Ticaret hayatı hala komadadır çünkü.

Türkiye'de üretilmeyen otomobil satışlarının patlama yapmasının üretimi düşen, üretimine ara veren, işçi çıkaran veya işçi çıkarmamak için devletten kısa dönem çalışma ödeneği isteyen fabrikalara katkısı nedir anlamak zor.

Ticaret hayatının canlandığının belirtisi ticari araba satışıdır. Şu anda ne böyle bir görüntü, ne böyle bir haber var.

Unutmamak lazımdır ki, geçici taleple ekonomi canlanmaz. Tedbirlerin kalıcı olması lazımdır. Bu ÖTV indiriminin sadece ithal otoya ve yurtdışına yarayacağı işin başından belliydi. Kimsenin para kazanamadığı, fabrikalarının
kilitlerinin açılıp, gerçek üretim rakamlarına ulaşamadığı şu kriz ortamında bu ''yoldaki otoların bile'' satılmasının durgunluğa çare olması düşünülemez. Yalancı bahar gibi soğuk günlerin arasında bir güneş ısısı. Bir soluk.
O kadar.

Kredi kartları borçlarının ödenmeyen oranı %50 arttığı, işşizlik oranının resmi %13.5, resmi olmayan %22 ye çıktığı, sanayinin %21 gerilediği , ihracatın %63 düştüğü günümüzde ithal oto satışı ile bu çarkların yeniden çalışacağını ve krizin hafifleyeceğini düşünmek hayal gibi geliyor.

Bu karar ve uygulama sadece yerli otolar için geçerli olması, en azından yerli binek oto üreten fabrikalarımıza derin bir soluk aldırır 3-4 ay vakit kazanır, kendilerini toparlarlardı.

Yoldaki bile satılan ithal oto talebinin, üretim olmadığı için işten çıkarılan veya izne gönderilen işçiye bir faydası olmuyor. Katma değer yaratmıyor. Yastık altından çıkan para, üretim artmadıkça, canlanmadıkça, bir işe yaramıyor. Gittiği adres belli.

Piyasa canlanmadıkça, ihracat rakamları artmadıkça, krediler ucuzlamadıkça ÖTV indirimi ile gelen bu satışların ithal oto satan bayi ve ithalatçıdan başka birine yarayacağını düşünmek, ne yazık ki mümkün değil.

Bu uygulamanın bizden çok, Almanya ve Kore'ye yaradığı anlaşılıyor.

Darısı kendi ürettiklerimizin başına.

 
Toplam blog
: 465
: 918
Kayıt tarihi
: 15.01.09
 
 

İstanbul doğumluyum.. İstanbul'un  tramvaylı döneminden bu şehirde yaşıyorum. Gençlik yıllarında ..