Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Mart '17

 
Kategori
Eğitim
 

Yönetim düşüncesindeki dört önemli aşama

Yönetim düşüncesini geniş bir tarihsel çerçeve içine yerleştirebiliriz. Genel olarak bu çerçeve içinde dört model ön plana çıkmıştır. Bunlar;

1-Klasik örgüt teorisi,

2-İnsan ilişkileri yaklaşımı,

3-Davranışçı yaklaşım,

4-Davranışçılık sonrası bilim yaklaşımı.

1-Klasik örgüt teorisi, 20.yüzyılın başlarında ortaya çıkmıştır ve iki farklı yönetim perspektifini içermektedir. Bilimsel yönetim ve idari yönetim. Tarihsel olarak bilimsel yönetim, çalışanlar ve işin yönetimi üzerine, idari yönetim ise tüm örgütün nasıl yapılandırılması gerektiğine ilişkin konulara odaklanmıştır.

Klasik örgüt teorisinin yönetim ögeleri; liderlik, örgüt, üretim, süreç, yetki, ödül ve yapıdır.

2-İnsan ilişkileri yaklaşımı, 1927 ve 1933 yılları arasında Elton Mayo ve arkadaşları tarafından Hawthorne fabrikasında yaptıkları bir dizi çalışma ile başladığı kabul edilir. Yönetsel teoriyi güçlü bir şekilde etkilemiştir.

İnsan ilişkileri yaklaşımının yönetim ögeleri de klasik örgüt teorisinde olduğu gibi liderlik, örgüt, üretim, süreç, yetki, ödül ve yapıdır.

3-Davranışçı yaklaşım,davranış bilimciler, hem klasik yaklaşımcıların rasyonel-ekonomik modelini, hem de insan ilişkileri yaklaşımcıların sosyal modelini, iş ortamında çalışanların tamamlanmamış rolü olarak düşündüler. Birçok yazar klasik ve insan ilişkileri yaklaşımını uzlaştırmaya ve aralarındaki çatışma noktalarını göstermeye çalıştı, böylece davranış bilimi yaklaşımı ortaya çıktı.

Davranışçı yaklaşımın yönetim ögeleri, Koşul bağımlı liderlik, dönüşümcü liderlik ve sistem teorisine ilişkin tüm önemli unsurların aşırı bir vurguyla ele alınmasıdır.

4-Davranışçılık sonrası bilim yaklaşımı, davranışçı yaklaşım, okul yönetiminin hazırlık ve uygulamalarını bir süreliğine etkiledi, fakat örgütlerin ve liderliğin modern fikirlerine karşı çıktığı için çekiciliğini kaybetti. Tarihsel süreçte, geçmişin zayıf ve güçlü yönlerinin üzerine inşa edilen birbiriyle ilişkili üç kavram ortaya çıktı.

-Okul gelişimi.

-Demokratik toplum.

-Sosyal adalet.

Davranışçılık sonrası bilim yaklaşımının yönetim ögeleri ise okul gelişimine ilişkini birbiriyle ilişkili kavramlar, demokratik topluluk ve liderliğe vurgu yapan sosyal adalet ve yeni ortaya çıkan geleneksel olmayan bakış açılarıdır.

Kaynaklar

Lunenburg Fred C.ve Ornstein Allan C. (2013) Eğitim Yönetimi. Çev; Gökhan Arastaman Nobel Yayınevi.

Wayne K. Hoy ve Cecil G. Miskel (2012) Eğitim Yönetimi. Çev; Selahattin Turan Nobel Yaynevi.

 
Toplam blog
: 223
: 700
Kayıt tarihi
: 04.01.08
 
 

Gaziantep' te öğretmen olarak görev yapmaktayım. Son olarak Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ..