Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Kasım '17

 
Kategori
Müzik
 

Yörem / Derlemelerim/ Tavşanlı Çaltılı Köyü Türküleri / Kürt Ahmed'in Belindedir Kemeri

Yörem / Derlemelerim/ Tavşanlı Çaltılı Köyü Türküleri / Kürt Ahmed'in Belindedir Kemeri
 

Türkünün öyküsü ve türkü sözlerinin bütünü Çaltılı köylü, Kütahya'da İmamlık yapan Osman Aslan'dan anlattığı gibi aktarılmıştır. Türküyü köyün yaşlı kadınları toplu olarak icra etmişlerdir.

Derleme Bilgileri

Türkünün İsmi: Kürt Ahmedin Belindedir Kemeri

Yöredeki yaygın adı: Kürt Ahmet

Kimden alındığı: Köyün yaşlı kadınları Saniye Bahadır, Emine Bahadır, Cemile Emeksiz, Fatma Yavuz, Fatma Durmuş, Naile Yörük, Nermin Zeybek.

Türküyü nereden öğrendiği: Doğduklarından beri yaşadıkları ve ikamet ettikleri Çaltılı köyde, köyün büyüklerinden vakti ile öğrenmişler.

Derleme tarihi: 17.06.2007

Derleyen: Emel Örgün

Derlemenin yapıldığı yer: Tavşanlı Çaltılı köyü

 

Türkü Öyküsü

Kürt Ahmet, çalışkan ve dürüst biridir. Kürt Ahmet, doğudan gelerek Demirli Köyüne yerleşir. (O zamanlar doğu illerindeki kürtleri batı illerine dağıtmışlar.) Köylü ile iyi geçinir, çalışkanlığı ve dürüstlüğü ile köy halkının takdirini kazanmıştır. Ahmet ''siz beni tanıdınız ben sizi tanıdım, beni burada evlendirin'' demiş. Köyün ileri gelenleri de Ahmet'i dul bir kadınla evlendirirler. Kürt Ahmet ve eşi mutlu bir hayat sürerler. İkisi birlikte çok çalışırlar. Köyde çalışkanlıkları ve mutlulukları ile göze batmaya başlarlar, kıskançlıklar hat safhadadır. Çekemeyen kem gözler ve dedikodular ayyuka yükselmiştir. Bir araya gelip Kürt Ahmet'i vurmaya karar verirler. Kürt Ahmet’i vurmaya karar verirler ama Demirli'de silah nerde o zaman? Ahmet'i vuracak silah bulamazlar. Sonunda Kürt Ahmet'e “enişte şu martini silahı ver de bir bakalım, bize çok lazım oldu” derler. Silahını onlara vermeye razı olan Ahmet, atının sırtında iken, silahını verdiği kişiler tarafından öldürülür. Eli böğründe kalan dul eşi kocasının davasının izini sürer, kocasının ölümünden sonra dahi kocasına olan bağlılığı sürer. Hiç bırakmaz peşlerini öldürenlerin. Kürt Ahmet'in başına gelenler için türkü yakılır. Civar köylerde de söylenir, kulaktan kulağa geçerek günümüze kadar gelir. (Osman ASLAN

Efsaneler kulaktan kulağa ve dilden dile kuşaktan kuşağa geçerken değişime uğrayabilir. Hakkında çeşitli söylentiler bulunan Kürt Ahmet  bir rivayete göre de yakışıklılığı ile kızların ve evli kadınların gönlünü çalar ve kimi evli kadınların yuvasını yıktığı gerekçesi ile kendisine diş bileyen köylü birkaç genç tarafından öldürürlür.

 

KÜRT AHMEDİN BELİNDEDİR KEMERİ

Kürt Ahmed'in belindedir kemeri

Al gan olmuş kır beygirin semeri

 

Kürt Ahmet'de iner gelir inişten

Ak kollları  görünmüyor gümüşten

 

Gökyüzünde yağlı kurşun kararır

Kime vardı  Kürt Ahme'din zararı

 

Gökyüzünde perem perem bulutlar

Ölmeyince kesilmiyor umutlar

 

On günde olur hamam yanının iğdesi

Bütün olur Kürt Ahmed'in gövdesi

 

Ürküden den ine çıka yoruldum

Kendi martinim ile kendim vuruldum

Vuruldum da memlekette duyuldum

 

Aman a sevdiğim olurmu böyle

Gizli sırlarını gel bana söyle

 

Yörü a sevdiğim yörü konağa

Candarmalar gül gondurmuş yanağa

 

 

 
Toplam blog
: 13
: 969
Kayıt tarihi
: 27.10.17
 
 

"Ben gidersem türkülerim sen kal dünyada" ..