Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Ekim '07

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Yörüklerin düşü bu mu?

Yörüklerin düşü bu mu?
 

Bilimsel olarak bir dayanağım olmasa da, çevremi gözlemleyerek ulaştığım bir sonucu açıklamak istiyorum.

Mersin'de ikamet ediyorum ve küçük İstanbul denilebilecek kadar kosmopolit içeriğe sahip bir kent burası. Bu sayede Türkiye'nin değişik yerlerinden değişik insanları tanıma şansım oluyor. Burada dikkatimi çeken Mersin'in yerlilerine ait bir özellik ya da daha çok Mersin'in yörüklerine ait bir özellik.

Yörüklük kavramını genelde biliyoruzdur. Hayatlarını göçme eylemi üzerine kurmuş, yazın yaylalarda, kışın ovalarda yaşayan, zengin bir kültüre sahip insanlar olarak tanımlanabilir. İşte gözlemim tam da bu göçme eylemleri üzerine dayanıyor. Bu insanlar yazın ve kışın sürekli yer değiştiriyor. Gerçi, her göçüşte aynı yerde konaklamaya çalışıyorlar ama bu yerler onlara ait olmuyor yani, konakladıkları yerde misafir konumunda oluyorlar. Yaşar Kemal, yazdığı birçok romanda yörük yaşamını konu alıyor, konar göçer hayatlarda karşılaşılabilecek sorunları işliyor; kimi zaman konak yerlerinin zamanın güçlü ağaları tarafından işgal edilmesi ile gelen yersiz kalma durumlarını, kimi zaman doğa koşullarının değişkenliği ile karşılaşılabilecek sorunları anlatıyor.Neyse konuyu fazla dallandırıp budaklandırmadan gözlemime geri döneyim.

Çalıştığım yerde yörük arkadaşlarım çoğunlukta. Bunlarda öyle bir azim var ki, ellerine geçecek en ufak maddi kaynağı bile bir gayri menkule yani taşınmaz mülke dönüştürmek istiyorlar. Taşınmaz mülk kavramına dikkatinizi çekmek istiyorum. Özellikle taşınmaz olması onları cezbediyor sanki, artık taşınma lafını yatırımlarında bile kullanmak istemiyorlar. Önce başlarını sokacak bir ev edinme peşindeler ki bu hepimizde var, şöyle ortalama bir evim olsun, üzerimde çatım olsun deriz, buna diyeceğim yok. Ama durmuyorlar, ellerine biraz daha imkan geçince, "yav şurda bir arsa var, muazzam değerli olacak, orayı alsak mı? Şurda bir daire var, alıp kiraya mı versek, adam bir dükkan yapmış ama köşelik yani, alsak mı ne yapsak", gayrimenkul, gayrimenkul, gayrimenkul, başka bir düşünce yok. Bu gözlemimde hatalı mıyım bilmiyorum. Yazımda sizin yorumlarınıza da ihtiyaç duyuyorum, siz de böyle bir fikre kapılıyor musunuz? N'olacak bu yörüklerin hali, bir daha taşınmak zorunda kalırlar mı? Ya da satın alacak yer kalmayınca dertlerinden ne yaparlar?
Sevgiyle kalın...

 
Toplam blog
: 117
: 1067
Kayıt tarihi
: 26.09.07
 
 

1980 yılında Mersin'de doğdum, bütün eğitim öğrenimimi Mersin'de tamamladım. Yetmedi, işimi de Mersi..